• Anonym (undrar)

Nån som har bott på kvinnojour? Eller liknande, fått hjälp med akutboende

Ska på måndag få hjälp av soc med "skyddat" tillfälligt boende med mina 4 barn, och undrar hur det funkar? Hur det går till, hur man bor, har man några särskilda restriktioner osv osv. De ska hjälpa mig med boende tills jag har fått ny bostad genom förtur i bostadsförmedlingen... vilket kan ta nån månad eller 2... vill gärna höra hur det är och funkar, känner mig så orolig, för barnens skull, vill ju att de ska kunna leka och så, så vanligt som möjligt.

• Svar på tråden Nån som har bott på kvinnojour? Eller liknande, fått hjälp med akutboende
  • Anonym (3 barn)

Jag känner en kvinna som bodde på en kvinnojour med sina 3 barn. Hon bodde där i 5 veckor tills soc. hade ordnat en lägenhet till dem.
    Kvinnojouren var en jättestor, gammal villa där de hade sitt kontor på nedre våningen och boende på andra våningen. Det var ett gemensamt kök, vardagsrum och badrum, samt 4 sovrum. De tog emot max 4 kvinnor åt gången, färre om de hade väldigt många barn och behövde mer än ett sovrum. Min vän fick först ett rum till sig och sina barn, men efter ett par veckor fick de tillgång till ett sovrum till eftersom det fanns plats.
    Man fick sköta sig själv och sina barn, men hade regelbundna samtal med personal flera gånger i veckan. 2 gånger i veckan kom personal från Öppna förskolan dit och hade lekstund med barnen.
    Tror inte att det är några ssärskilda restriktioner, förutom att män var portförbjudna på boendet. Där emot fick min man följa med på besök om vi träffades på undervåningen, på kontoret!
    Lycka till!

• Kriya

Jag vet inte hur det skyddade boendet fungerar, men anser att Du under tiden Du bor skyddad där ska skaffa ombud och gå in till tingsrätten och begära kvarsittanderätten (i vart fall fram tills bodelning är gjord) i din nuvarande bostad (om Du vill bo där vill säga?) Eftersom de 4 barnen bor med dig så kommer Du att få det. Det är med andra ord, han och inte du som på lite sikt får leta ny bostad. När Du fått kvarsittanderätten kan Du köra ut honom omgående.

Dessutom tycker jag att Du ska begära bodelning, att bli boförälder, besöksförbud och om han tjänar bra; underhållsbidrag. Det är Du som har alla juridiska trumfkort i detta läge - så låt honom inte att tro att Du är rättslös eller underlägsen. Oki?

• Anonym (Jag)

Jag har bott på Kvinnojouren där jag bor. Bodde där med min son som var 4 år då. Fick bo där i ca 2 månader tills jag fick skyddad adress och kunde flytta.

Där jag var fanns det allt som man behöver till mig som kvinna och till mitt barn. De ville veta lite hur mitt kontaktnät såg ut, bara för att kunna hjälpa mig på fötter igen. Jag jobbade när jag orkade.

• Anonym (undrar)

Åh, tack för alla svar! Nu är det ju inte pappan till barnen som är hotet, utan det är pga honom kan man säga, för han har tidigare varit kriminell, suttit i fängelse bl a, och nu har han fått det hett om öronen pga en påstådd skuld som han har och som har blivit såld till några som ska driva in den (och dessa gör typ ALLT för att driva in skulden), och där kommer jag å barnen in i bilden, då de har tagit reda på vart jag bor och vill genom oss då få han att betala eller nått sånt, så vi är inte säkra hemma därför. Så lägenheten vi bodde i måste jag sälja, och pengarna går tillbaka till banken där jag tog lånet för lägenheten.

• Anonym (har bott)

Hej!
    Jag har också bott på en kvinnojour, och där fanns allt som behövde, leksaker till barnen m.m.

Där jag bodde hade alla egna små lägenheter men gemensamt kök dit kvinnojouren köpte in mat och man hjälkptes åt att laga maten, men slapp tänka på inköp. Säng, spjälsängar mm. fanns där och ett speciellt barnrum, dator och allt. Jag bodde där i 4 månader tills jag fick mitt egna boende.

Lycka till!

• Anonym (undrar)

den ekonomiska biten då? Lägger man pengar i en pott for mat och annat man behöver? Får man gå ut? Eller får man bara vara innomhus?

• Anonym (undrar)

och ang skyddad adress, hur funkar det egentligen?

• Anonym (har bott)

Det kostar ju att bo på en kvinnojour (iaf där jag bodde). Men eftersom jag lämnade allt och hade ingen inkomst gick soc in och betalade månadskostnaden.
    De som bodde där och hade jobb, betalade en viss del och fick hjälp med resten av soc.
    Vet inte exakt hur mycket de behövde betala. Det beror helt på. Men att tänka på att betala mat och så behövde jag inte göra. Utan det köptes in. Varje dag handlade dom och sedan gjorde man en inköpslista också en gång i veckan.

Kvinnoouren jag bodde på var fantastisk och de hjälpte mig tillsammans med soc, tiullbaks ut i livet igen, och hjälpte mig starta om från början igen.

Jag fick skyddade personuppgifter och det betyder att det är en speciell enhet på bara några stycken på skatteverket i den kommun du bor i som kan se vart din eg. adress är någonstans. Dessa personer är de enda som kan se din folkbokföringsadress.
    Efter det att du får igenom skyddade personuppgifter kan ingen slå på ditt namn och få upp din adress eller telefonnummer. Allt kommer att stå med **** så fort du uppger ditt eller dina barns personnummer.
    Posten går dit du hänvisar den till, oftast via skatteverket.
    Det är ganska tryggt, men jag rekommenderar att du får din post någon annanstans än till din eg. adress, eftersom det blir lätt så att det kommer fram då.

Lycka till!

• Anonym (Jag)

fick hjälp av kvinnojouren att söka skyddad adress, det är svårt att få det men jag fick det.

Var tvungen att ha det pga den killen som misshandlade förföljde mig och mitt barn. (Han är ej pappa till barnet).

Det gjorde så att ingen fick min adress igen visste vart jag bodde. Posten skickades hem till min syster. Ingen hade min adress, på patientkort stog det bara namn och personnummer.

• Anonym (undrar)

Anonym (har bott):

Då gissar jag att de kollar ens kontouppgifter för att se vad man har för pengar?
    Alltså, jag har haft mycket pengar (har fått hjälp med en massa skulder/räkningar och har en hel del insättningar, men har inget kvar på kontot nu, är det som då man söker socialbidrag, att man blir nekad om de anser att man har haft för mycket pengar om du förstår vad jag menar? Och min föärldrapenning går ut nästa månad, och då jag inte har nått jobb att gå tillbaka till och nu inte haft möjlighet att söka nytt jobb hur blir det då?

• Anonym (undrar)

*puffar lite*

• Anonym (undrar)

Ingen som vet??

• Lejån

Har du haft insättningar på kontot kommer de förmodligen att räkna med det, MEN du är i en speciell situation när du behöver boende på kvinnojour så kanske de bortser från den biten eftersom du faktiskt behöver komma iväg. 

jag vet inte hur det fungerar på alla kvinnojourer men jag gissar på att det vanligaste är delat kök och badrum, du får handla själv precis som om du bodde på ett vandrarhem. Du behöver inte sitta inne hela dagarna, men det beror ju på hur hotbilden mot dig ser ut.

Du kommer att få svar på alla dina frågor från dem som jobbar på kvinnojouren, de kommer att hjälpa dig med allt vad rör post os.v.

Har du pratat med dem på kvinnojouren där du bor?

• Anonym (lite rädd)

Vilka kan vända sig till Kvinnojouren,måste man ha blicit fysiskt misshandlad?Jag och maken ska separera och han är GALEN,alltså ARG,SKRIKER och HOTAR mig hela tiden.Han vill inte att vi ska skiljas,därför är han som han är nu.Jag börjar bli rädd för honom,jag har inte fått någon lägenhet ännu och vet ej när jag får någon heller.Vi har även två små barn ihop.Vet ni om jag kan få någon hjälp därifrån.Han har ju aldrig slagit mig,bara trampat på min fot,dragit mig i armen och sånt.Jag börjar bli rädd,tänk om han börjar slå mig?Vad tycker ni jag ska göra?

Förlåt TS för jag lägger mig i här,kanse jag borde starta egen tråd.Säg till ifall jag stör.Hoppas att allt ordnar sig för dig och din familj,LYCKA till!!!

• Lejån
    Anonym (lite rädd) skrev 2007-02-04 16:06:24 följande:
    Vilka kan vända sig till Kvinnojouren,måste man ha blicit fysiskt misshandlad?Jag och maken ska separera och han är GALEN,alltså ARG,SKRIKER och HOTAR mig hela tiden.Han vill inte att vi ska skiljas,därför är han som han är nu.Jag börjar bli rädd för honom,jag har inte fått någon lägenhet ännu och vet ej när jag får någon heller.Vi har även två små barn ihop.Vet ni om jag kan få någon hjälp därifrån.Han har ju aldrig slagit mig,bara trampat på min fot,dragit mig i armen och sånt.Jag börjar bli rädd,tänk om han börjar slå mig?Vad tycker ni jag ska göra?Förlåt TS för jag lägger mig i här,kanse jag borde starta egen tråd.Säg till ifall jag stör.Hoppas att allt ordnar sig för dig och din familj,LYCKA till!!!
    Nej man behöver inte ha blivit fysiskt misshandlad. Det "räcker" med att du känner dig hotad. Du kan ringa till kvinnojouren där du bor och prata med dem, eller så kan du ringa till socialtjänsten och berätta om hur du har det.
  • Anonym (lite rädd)

Lejån: OK,vad är bättre? Soc eller Kvinnojouren?

• Lejån
    Anonym (lite rädd) skrev 2007-02-04 17:13:05 följande:
    Lejån: OK,vad är bättre? Soc eller Kvinnojouren?
    Det spelar inte så stor roll, huvudsaken är att du pratar med NÅGON. Börja med kvinnojouren kanske och svarar inte de så kan du ringa till socialtjänsten.
  • Anonym (Samma sits)

Hej TS

Hur har det gått för er? Hur var processen? Fick ni all hjälp ni behövde? Var polisen inblandad ?
    Jag är i exakt samma situation som du var i ☹️ Måste lämna för samma anledning.

Vet ej hur man ska få all hjälp man behöver? 

• Anonym (2007)

Tråden är nästan 19 år gammal.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Samma sits) skrev 2026-01-04 14:22:55 följande:

Hej TS

Hur har det gått för er? Hur var processen? Fick ni all hjälp ni behövde? Var polisen inblandad ?
    Jag är i exakt samma situation som du var i ☹️ Måste lämna för samma anledning.

Vet ej hur man ska få all hjälp man behöver? 

Den här tråden är nästan 20 år gammal, så du får nog inget svar fr ts tyvärr, och de uppgifter som har getts i tråden kan ju mkt väl ha ändrats på 20 år ... tyvärr har jag inga svar, men jag hoppas att andra kan hjälpa dig. Jag skulle dock råda dig att starta din egen tråd. Lycka till ❤️
Svar på tråden Nån som har bott på kvinnojour? Eller liknande, fått hjälp med akutboende