• tigerlilja77

Någon som blivit gravid efter tre missfall?

Har efter tre missfall äntligen fått ett plus igen! Vågar ju inte hoppas på för mycket, men vill så gärna få behålla det. Ni som har blivit gravida efter tre missfall, har ni fått några speciella råd från era läkare för att det " ska gå vägen"?

• Svar på tråden Någon som blivit gravid efter tre missfall?
  • Emsoff
    Lundahl81 skrev 2007-02-21 15:15:43 följande:

HEJ!!

Har nu fått Två MA och att MF eller MA beror på hur man ser det ska skrapas i morgon!

Skönt att se att det har gått vägen för er.

Å jag tänker inte ge upp! Jag har en tös som är två år(Skönt att veta att det funkar)

Men ska göra en liten utredning nu så får vi se om dom kan hjälpa mig till nästa gång...Kram

Hur har det gått för dig?
  • CatarinaOGP

Blir så rörd av allas berättelser, så glad för de som lyckats och hoppas att det går vägen för er andra! Jag fick en son 2010, missfall i vecka 5-6 i början av 2012 och i slutet av samma år föddes min andra son. I februari 2015 började vi försöka få ett till barn och sedan dess har jag fått två missfall, ett i vecka 6 och ett i vecka 12 men fostret hade dött vecka 8. Nu är jag gravid igen! Vecka 6. Nervös som bara den. Vill att veckorna ska gå så jag kan slappna av :(

• Emsoff

Usch! Jag förstår din oro. Om jag blir gravid igen så kommer jag att må piss. Tre missfall i rad, varför ska det INTE bli ett fjärde för mig? Förlåt för att jag inte kan peppa dig, men jag tror inte att det går att göra så mycket åt oron. Men hoppas ska man ju såklart göra. Plötsligt händer det ju!

CatarinaOGP skrev 2016-01-03 01:35:39 följande:

Blir så rörd av allas berättelser, så glad för de som lyckats och hoppas att det går vägen för er andra! Jag fick en son 2010, missfall i vecka 5-6 i början av 2012 och i slutet av samma år föddes min andra son. I februari 2015 började vi försöka få ett till barn och sedan dess har jag fått två missfall, ett i vecka 6 och ett i vecka 12 men fostret hade dött vecka 8. Nu är jag gravid igen! Vecka 6. Nervös som bara den. Vill att veckorna ska gå så jag kan slappna av :(

• MissKS

Jag har haft fyra missfall, varav ett MA, men är nu i vecka 38 och väntar på att förlossningen ska komma igång. Jag har skrivit mycket om missfall, sorg, utredning och behandling i min blogg! Hälsa gärna på och läs om mina upplevelser!

Kram

Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • Emsoff

Läste lite snabbt på din blogg. Vad fick du för medicinsk hjälp vid denna graviditet?

MissKS skrev 2016-01-09 00:21:21 följande:

Jag har haft fyra missfall, varav ett MA, men är nu i vecka 38 och väntar på att förlossningen ska komma igång. Jag har skrivit mycket om missfall, sorg, utredning och behandling i min blogg! Hälsa gärna på och läs om mina upplevelser!

Kram

• CatarinaOGP
    Emsoff skrev 2016-01-06 22:25:59 följande:

Usch! Jag förstår din oro. Om jag blir gravid igen så kommer jag att må piss. Tre missfall i rad, varför ska det INTE bli ett fjärde för mig? Förlåt för att jag inte kan peppa dig, men jag tror inte att det går att göra så mycket åt oron. Men hoppas ska man ju såklart göra. Plötsligt händer det ju!

Var på ultraljud för två veckor sen (bor i Portugal och här betalar man för alla ultraljud i stort sett så om man vill få ett tidigt UL är det ingen som säger emot ;)) och de sa att jag bara var i vecka 5, inte 6+3 som jag trodde. Förberedde mig på det värsta men igår ville min läkare kolla igen (är nu med i hennes grupp av kvinnor som får många missfall så hon vill göra alla möjliga tester för att förstå varför det går bra den här gången/går dåligt igen) och och då såg jah ett hjärta ticka :) 11 mm långt litet embryo. Typ vecka 7. Nu UL igen om 10 dagar. Hoppas, hoppas!

Om du har haft liknande problem som jag kanske följande info kan vara intressant: har ombetts ta en mini-dos (100 mg) aspirin (acetylsalicylsyra) varje kväll för att blodet ska bli tunnare och förhindra att det inte flyter på som det ska och embryot får för lite näring. Har dessutom precis börjat med progesteron-tabletter (200 mg) som sätta in vaginalt morgon och kväll. Progesteron är det hormon som ser till att embryot får näring fram tills dess att en moderkaka bildas runt vecka 12. Har inte gjort något test som visat att jag har vare sig det ena eller andra problemet men min läkare säger att det aldrig kan skada i alla fall. Och jag känner att jag gör allt jag kan, vilket känns bra! Lycka till, sluta inte försöka! När de väl är här ute glömmer vi alla jobbiga vändor innan de blev till :)
  • MissKS

[quote=76236800][quote-nick]Emsoff skrev 2016-01-16 19:54:01 följande:[/quote-nick]

Läste lite snabbt på din blogg. Vad fick du för medicinsk hjälp vid denna graviditet?

[/

Jag har fått Intralipiddropp vid fyra tillfällen från befruktning till vecka 12, blodförtunnande sprutor dagligen från befruktning och kortison de första veckorna!

Missa inte dokumentären på TLC nu "First heartbeat", den visas nästa gång den 23/1 kl 21. Den handlar om precis detta och om den medicinska behandlingen!!

• MissKS

Suck, FL är omöjligt att hantera från en padda. Hoppas citeringen hamnade rätt nu!!

Emsoff skrev 2016-01-16 19:54:01 följande:

• Emsoff
    MissKS skrev 2016-01-22 00:12:43 följande:

Suck, FL är omöjligt att hantera från en padda. Hoppas citeringen hamnade rätt nu!!

Åh jag har inte den kanalen. Ska kolla om jag hittar den någon annanstans.

Har du haft mycket biverkningar av dinmedicinering?
  • Emsoff
    CatarinaOGP skrev 2016-01-19 22:57:25 följande:
    Var på ultraljud för två veckor sen (bor i Portugal och här betalar man för alla ultraljud i stort sett så om man vill få ett tidigt UL är det ingen som säger emot ;)) och de sa att jag bara var i vecka 5, inte 6+3 som jag trodde. Förberedde mig på det värsta men igår ville min läkare kolla igen (är nu med i hennes grupp av kvinnor som får många missfall så hon vill göra alla möjliga tester för att förstå varför det går bra den här gången/går dåligt igen) och och då såg jah ett hjärta ticka :) 11 mm långt litet embryo. Typ vecka 7. Nu UL igen om 10 dagar. Hoppas, hoppas!

Om du har haft liknande problem som jag kanske följande info kan vara intressant: har ombetts ta en mini-dos (100 mg) aspirin (acetylsalicylsyra) varje kväll för att blodet ska bli tunnare och förhindra att det inte flyter på som det ska och embryot får för lite näring. Har dessutom precis börjat med progesteron-tabletter (200 mg) som sätta in vaginalt morgon och kväll. Progesteron är det hormon som ser till att embryot får näring fram tills dess att en moderkaka bildas runt vecka 12. Har inte gjort något test som visat att jag har vare sig det ena eller andra problemet men min läkare säger att det aldrig kan skada i alla fall. Och jag känner att jag gör allt jag kan, vilket känns bra! Lycka till, sluta inte försöka! När de väl är här ute glömmer vi alla jobbiga vändor innan de blev till :)
    Hur har det gått för dig?

Jag har precis fått mitt fjärde missfall. Skrapning i v11. Hjärtat slog i v10 :(
  • 3 mf/halvar

Intressant att läsa om andra som upplevt flera missfall. Hade 3 inom ett halvt år förra året (1 var eg ma och 2 slutade med skrapning), sen blev det paus för utredningen. Eftersom dom inte hittade nåt fel så är jag nu gravid igen... Bara vecka 4 nu. Beställde genast ul vecka 6+4 för att se om där överhuvudtaget finns nåt. Min graviditet (MA) var en blighted ovum.

• Emsoff
    3 mf/halvar skrev 2016-06-11 16:31:09 följande:

Intressant att läsa om andra som upplevt flera missfall. Hade 3 inom ett halvt år förra året (1 var eg ma och 2 slutade med skrapning), sen blev det paus för utredningen. Eftersom dom inte hittade nåt fel så är jag nu gravid igen... Bara vecka 4 nu. Beställde genast ul vecka 6+4 för att se om där överhuvudtaget finns nåt. Min graviditet (MA) var en blighted ovum.

Oj, allt det på ett halvår. Din kropp måste läka väldigt fort. Det är ju positivt iaf!

Är blighted ovum ungefär samma sak som ofostrig graviditet?
  • 3 mf/halvar
    Emsoff skrev 2016-06-11 22:38:20 följande:
    Oj, allt det på ett halvår. Din kropp måste läka väldigt fort. Det är ju positivt iaf!

Är blighted ovum ungefär samma sak som ofostrig graviditet?
    Det är samma sak. Har bott i Norge de närmaste åren och där använde dom bara den engelska termen, så hade faktiskt aldrig hört vad det heter på svenska :)

Det var ett tufft halvår... Och nu då vi fortsatte blev jag gravid igen nästan direkt, så där verkar det inte vara något fel :/ 
  • Emsoff
    3 mf/halvar skrev 2016-06-11 23:30:59 följande:
    Det är samma sak. Har bott i Norge de närmaste åren och där använde dom bara den engelska termen, så hade faktiskt aldrig hört vad det heter på svenska :)

Det var ett tufft halvår... Och nu då vi fortsatte blev jag gravid igen nästan direkt, så där verkar det inte vara något fel :/ 
    Hoppas verkligen att det går vägen denna gång.

För mig tar det tid efter skrapning. Gjorde senast skrapning i slutet på april. Väntar nu in den andra ägglossningen, den första jag vill försöka igen på. Har haft 4 missfall på 1,5 år :( 3 MA. Alla olika. En som troligen dog i v5, en ofostrig och nu senast en där hjärtat slutade slå i v10.

När gör du vul?
  • Emsoff

Uppdatering! Efter att jag sist skrev så tog det ett år innan jag blev gravid igen. Då ett utomkved. Gjorde en ivf i januari 2017 som inte blev nått. Gick mer 15 kg och blev gravid direkt i augusti, utomkvedet. I september gjorde jag ivf nummer två och vårt barn föddes nu i juni 2018. Vi gjorde ivf för att skynda på eftersom jag tillslut inte blev gravid. Om det hade med viktnedgången eller ivf att göra får vi aldrig svar på. Men jag är ändå glad över att vi gjorde ivf

Efter fyra missfall och ett utomkved och två ivf-behandlingar med två återföringar (ivf för att skynda på) så sitter jag nu med min tremånaders i knät. Känns overkligt! Om det var värt resan JA! Om jag skulle ge mig in i karusellen igen för att få syskon? NEJ! Men, det viktigaste är att det gick till slut. 5 misslyckade graviditeter och 3,5 år tog det! Sluta aldrig att kämpa! <3

Svar på tråden Någon som blivit gravid efter tre missfall?