• Mirakelkaka

Gravid 13 åring, reaktion?

Hur skulle du reagera om din 13 åring kom hem och skulle bli mamma/pappa?

• Svar på tråden Gravid 13 åring, reaktion?
  • Mish

Ang förmyndare...

En förmyndare = den som förvaltar den omyndiges(barnets)tillgångar och företräder denne i angelägenheter som rör tilgångarna.

Enligt Föräldrabalken 10 kap 1 § så får inte den som är underårig vara förmyndare.
    5 §: Har en underårig(barnet) inte någon förmyndare, ska rätten ordna en sådan. Har förmyndare förordnats på grund av att modern eller fadern är underårig, gäller förordnandet till dess fadern eller modern uppnått myndig ålder.

En fömyndare är alltså inte detsamma som vårdnadshavare.
    Vanligtvis blir föräldrarna dock både barnets vårdnadshavare och förmyndare.

Den som blir förälder innan hon/han själv uppnått myndig ålder får alltså finna sig i att inte vara sitt barns förmyndare fram till den dag hon/han fyller 18 år.

• missem

Jag skulle nog bli ledsen och arg men i slutändan så skulle jag absolut stödja min dotter. Hon är min dotter jag älskar henne oavsättt vad hon gör.

• Kajsa89

Man kan va förmyndare till sitt barn om man själv är under 18 ju. Både jag och min pojkvän har vart det till våran son sen han föddes. Fast ingen av oss var över 18 när han föddes.

• kobra

finns ett alternativ och det är abort

• annbom

Kajsa89: Juridiskt kan man inte vara förmyndare till sitt barn om man är under 18år. Man kan ju inte äns själv utföra det som krävs, att man får barn förändrar inget. Men det blev säkert inte aktuellt med någon förordnad förmyndare till ert barn. Det finns en överförmyndare i varje komun och skulle ert barn tex fått pengar eller någon annan dyr gåva skulle överförmyndaren igentligen kontaktas. Men det som händer i praktiken och det som ska vara enligt lagen är inte alltid det samma. Men en minderårig kan och är vårdnadshavare till sitt barn.

• snowflake76

gjort är gjort och kommer ej åter
    det jag skulle göra ifall min snart 13-åriga dotter skulle bli på smällen är att finnas där för dom
    skulle aldrig råda henne att döda bebisen det är ju inte bebisens fel eller?
    jag var 17 år när jag väntade henne.
    aldrig att jag själv skulle kunna ta ett liv
    hjärtat slå redan när foster är 26 dagar gammalt
    man vet ej hur hon ens skulle må efter något så stort som att göra abort. det finns dom som brytter ihop efter något sådan

• Magicmum

Hannahlilla, du skriver: Ursäkta men jag har hört att desto äldre desto större förlossningsskador :P

Hmmm tänk då också på att ju yngre du är om du födder barn, då menar jag yngre än 20, är riskerna större att du själv får skador.

Back to topic:

Nej, som många skriver, barn ska inte få barn. Jag tänker prata om blommor och bin så mycket jag kan med min dotter och skulle hon än dock komma hem och vara gravid vid 13 kommer jag att stötta henne till 100 %

• Lundby87

Svårt att säga när man inte är i denna sits men jag hade nog bätt henne tala med nån från ungdomsmottagningen som talar om vad det innebär för och nackdelar.

• Tonx

Jag hade naturligtvis stöttat och ställt upp, men även sagt min åsikt; att jag tycker man är för ung för att bli förälder vid 13 och gjort klart för barnet vilket ansvar det är.

Jag blev själv gravid som 13-åring. Jag åt p-piller men blev gravid ändå.
    Jag tog saken i egna händer och köpte ett test, när det visade positivt så ringde jag ungdomsmottagningen och bad om råd, kom i kontakt med kvinnokliniken och bokade tid för samtal och abort.
    Sen gick jag och berättade för mina föräldrar och frågade om mamma ville följa med till sjukhuset.
    Mina föräldrar blev aldrig upprörda på mig. Dom stöttade mig och sa att de skulle göra det även om jag ångrade mig. Det är jag tacksam för.

Nova 051008
  • jessi80

13 år...efter långa diskutioner hade jag föreslagit abort. Men jag hade stöttat henne till 100 % hur det än hade blivit.

• Klarosos 74

chockad.. och blivit extremt arg..

• Cammmie

Nu har jag ju inga barn själv.....

men jag kan tänka mig att jag först skulle bli väldigt överraskad om min 13 åring kom hem o sa att han/hon skulle bli pappa/mamma.
    Sen skulle jag nog sätta mig ner o prata med henne/honom o se vad dom tycker.... Vet själv det är o ha gjort en abort.
    Men jag skulle nog först o främs säga att abort är ett alternativ, men om hon/han vill behålla barnet så skulle jag givetvis stötta henne/honom till 100%.

• m00nfl0wer

Skulle min dotter (När hon är 13år) komma och säga att hon är gravid och inte tänker göra abort så skulle jag aldrig tvinga henne till en abort. Jag blev själv gravid som 16åring och är helt emot abort, oavsett!

Jag skulle sätta mig ned med båda blivande föräldrarna och förklara hur tufft jag hade som ung förälder, att det inte alls är en dans på rosor och att man inte kan vara som alla andra i sin ålder. Men att det är deras val och jag skulle stötta fullt ut oavsett val!

Nu är jag själv 18år och min dotter 19mån. Allt går hur bra som helst. Inte många som trodde att jag skulle lyckas.

• Tygtiiger

Min spontana reaktion hade varit Fuck No!!
    Jag har svårt att tänka mig att jag skulle tvingat min dotter till abort - men nu har jag ingen dotter, så jag måste svara att det hade verkligen berott på hurdan hon hade varit.

Och skulle jag kunna ha på mitt ansvar att min 14-åriga dotter genomgick en förlossning? Det har jag också fruktansvärt svårt att tänka mig...

Här hemma kommer det bli sexualupplysning a la indoktrinering - kondomer åt folket!

Jag får väl hoppas att jag skulle klara av att sätta min egen oro åt sidan och ha ett klokt samtal med barnen ifråga och hoppas på att vi gemensamt kan komma fram till att det bästa är abort. Men om de skulle välja att behålla skulle jag ju vara tvungen att stötta dem till 100%, alternativet är ju förfärligt!

• Ruggugglan

Om min dotter kom hem som 13åring och berättar att hon r gravid så hade jag satt mig ner och pratat allvar med henne. Som 13åring har man ju inte ens gått ut grundskolan. Man har ju precis kommit i puberteten.
    Jag var sj 17 när jag fick min dotter så jag hade förklarat att det är tufft att vara ung och förälder. Vare sig hon hade tagit beslutet att göra abort eller behålla barnet så hade jag stöttat henne til 100%. Att bli tvingad till abort är inget som ngn ska behöva genomlida.

• Ruggugglan

Men som 13åring anser jag att man ska leva livet

• Esmeralda123

åhherregud, vill inte ens tänka tanken.

Svar på tråden Gravid 13 åring, reaktion?