Vill ha bebis men utan fast jobb...?
Jag har bara ett vikariat tillochmed 1 september men jag vill verkligen ha bebis snart!! Jag är 30 och känner att "klockan tickar". Är det superviktigt att ha ett fast jobb? Tacksam för alla tips och råd!
Jag har bara ett vikariat tillochmed 1 september men jag vill verkligen ha bebis snart!! Jag är 30 och känner att "klockan tickar". Är det superviktigt att ha ett fast jobb? Tacksam för alla tips och råd!
inte superviktigt att ha ett fast jobb, men viktigt att ha bra ekonomi. Fungerar ju även med a-kassa osv.. Så länge man kan försörja sig och sitt barn
Jag sade upp mig från mitt jobb när jag var mammaledig med första barnet eftersom jag då inte kunde jobba kvällar längre. Så mellan barn ett och barn två hade jag bara vikariat. Nu går min mammaledighet ut i mars för andra barnet och då har jag fått ett fast jobb
Kan ju vara bra att ha ett jobb men jag är i samma sits så jag förstår dig.
Jo jag mårket det själv jag fyller 25 om några dagar den biologiska klockan tickar verkligen för mig med.
Önskar dig lycka till iallafall!
Det är ju inte att ha ett jobb som är viktigt. Det handlar ju om ifall du klarar dig på föräldrapenningen du kommer få när du går hem. Och det är som mest 80% av din lön. Men ofta väljer man ju att inte plocka ut maxbeloppet utan vill ha fler dagar.
Det är ju inte att ha ett jobb som är viktigt. Det handlar ju om ifall du klarar dig på föräldrapenningen du kommer få när du går hem. Och det är som mest 80% av din lön. Men ofta väljer man ju att inte plocka ut maxbeloppet utan vill ha fler dagar.
Vad hände här???? Fattar ingenting.
Ok..haha jag fattar! Det hade räckt med en gång..(skoja bara..samma sak hände precis mig i en annan tråd.) Tack för rådet..Hur funkar det där egentligen med att ta ut max belopp etc. Vad har man för alternativ och hur mkt pengar blir det?
Ok..haha jag fattar! Det hade räckt med en gång..(skoja bara..samma sak hände precis mig i en annan tråd.) Tack för rådet..Hur funkar det där egentligen med att ta ut max belopp etc. Vad har man för alternativ och hur mkt pengar blir det?
Nej då inte är ett fast arbete viktigt för att du ska skaffa barn. Bara man har en inkomst typ akassa eller extra arbete så fixar det sig
jag har precis samma funderingar. jag har ett fast jobb nu. men sambon söker nytt jobb och troligen måste vi flytta till en annan stad efter sommaren. vi är i full gång med att skaffa barn. Troligtvis kommer ju ingen att anställa mig i den nya staden om jag är gravid redan. då får jag väl nått vik. hur funkar det då. Får jag föräldrarpenning från den lönen jag haft sista månaderna då, eller måste jag ta ut akassa när jag är mamma ledig?
jag har studerat i massa år nu, och tar nu bara bidraget.
Vi försöker få bebis nu, och jag har sedan 2 år tillbaka jobbat extra - med fasta tider varje vecka.
Så jag får ut ca 10000 i månaden. Kommer det att baseras som fp om jag blir gravid?
Eller det räknas ej om man studerat samtidigt?
undrar samma sak som ballamalla---puff
*puff*
Ballamalla: Jag tror att det baseras på det du tjänat, pluggar du på heltid? Tror att ifall man pluggar på heltid kan man hoppa över den tiden och få SGI på det man jobbade innan, men också ifall man har bättre inkomst nu så kan man räkna den. Men jag är inte hundra. Ifall man inte studerar heltid tror jag iaf att man får räkna sin lön, men då som heltid (även om man bara jobbar 60% eler nått)
Det beror nog på hur lätt du har att hitta jobb inom din bransch.
Är det buslätt att hitta vikariat, då är det ju inga problem att inte vara fast anställd. Du kommer ju få det ena vicket efter det andra, som förhoppningsvis leder till fasta jobb.
Är det supertrögt är det en annan femma. Då kan det kännas mer motigt att komma tillbaka till arbetsmarknaden efter en mammaledighet.
Men - allt går ju.
Hej!
Sitter här och börjar kolla upp läget för mig och föräldrapenning. Är i vecka sju och kommer inom ett par veckor att få ett heltidsvikariat på säkert något år. Innan detta år kommer ju bebisen. Detta måste ge mig rätt till 80 procent av denna månadslön som jag kommer att få? Hittar massa fakta överallt men inte det exakta svaret på MIN fråga :). Någon snäll som vet hur just mitt läge kommer att vara?