• december06

Ni som helammar, hur mycket ökar era barn i vikt?

Jag helammar min dotter som nu är 7 veckor. Nu oroar jag mig för att jag kanske inte har så mycket mjölk. Hon har dom senaste veckorna bara ökat 150 g per vecka, alltså totalt 300 g på 2 veckor. Mina bröst spänner heller aldrig, trots att hon sover hela natten.. Min son sov också hela nätter och då var jag sprickfärdig då han vaknade och äntligen åt.
    Har gett henne ersättning vid några tillfällen, men hon är inte alls så intresserad av den. Hon har ont i magen på kvällarna och då vill hon varken ta bröstet eller flaskan. Hungrig verkar hon ju inte heller vara, hon är nöjd på dagarna, tills kvällsskriket börjar, och då vill hon ju inte ha mat...
    Vill verkligen amma, skulle vara så jobbigt att hålla på med nappflaskor och ersättning :(
    Dessutom är det så himla mysigt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 12:49:25:
    Tack för alla era svar! Nu känner jag mig lugnare. Har idag fått akupunktur som ska stimulera mjölkproduktionen :)

• Svar på tråden Ni som helammar, hur mycket ökar era barn i vikt?
  • SoRaC

Min dotter är fem veckor imorgon och har gått upp 900 g sen vi blev utskrivna från BB. Jag helammar. När jag inte har ammat på ett tag så spänner det i brösten. Jag har inte gett henne någon ersättning.

• Tumme Lisa

200g/ vecka

Mamma till Ellen och Lucas
  • Augustimamma

Förutom ett viktstillestånd under 4 veckor när hon var två- tre månader har hon ökat mellan 200 och 400 gram per vecka sedan hon föddes 22 augusti. Födelsevikt 3185, nu 9200...

• Marlene

150g på en vecka är en helt ok viktuppgång och absolut inget att oroas för. Man brukar säga att dom ska gå upp minst 100g per vecka men det är i genomsnitt. Ett helammat barn kan stå still i vikt en kort period utan att det är nånting fel.

• Maria med 3

Du ska nog inte jämföra med mina barn då de kunnat gå upp 500 g på lite drygt en vecka.
    Har dock för mig att 150 g är ok.

• Suskiv

Tja sonen är 2 veckor och har gått upp ett kg

Men annars är allt över 100g i genomsnitt ok.

• Majken

Min dotter har en rejäl "amningspuckel" i sina papper
    Hon snittade en viktuppgång på ca 400g/v den första tiden och gick upp drygt 2 kg de första 8 veckorna

Love my M-girls
  • lilltessan25

jag helammar min dotter hon ökar ungefär 300g

• pickelina

Min lilla docka har ökat knappt 100 gr i veckan i genomsnitt. Hon ligger på -2,5 till -3 på den där skalan och väger bara 7 190 gr nu när hon är 11 månader. Huvudsaken enligt min bvc-sköterska är att hon följer sin kurva och det gör hon! Jag helammade till dess hon var 5-6 månader, och delvis till dess hon var 10 månader. Nu är det vanlig mat som gäller och hon äter verkligen som en häst, t ex 250 vatten + 5 skopor med 1 års välling morgon och kväll förutom gröt, lunch ,middag och frukt. Ganska mycket för att vara så liten tycker jag.

• rosakaninen

Lite mer än 1 kg i månaden hittills (3½ mån)

• Plopp1

vår son gick upp i snitt 500gran/vecka i början. sen planade det ut och han gick upp ca 400gram på två veckor.
    han föddes en månad för tidigt o vägde inte så jättemkt men han har tagit igen det snabbt!

• KarJac

Min förste son hade väl ett snitt på 400-500 gram i veckan under helamning, medans tvåan kanske låg mellan 110-170 i veckan de första månaderna. Huvudsaken är att de inte står stilla någon längre period, 150 gram i veckan är en bra viktuppgång! Om de kissar och är pigga är det ingen fara. Brösten ska inte spänna om produktionen stabiliseras. Det är inget tecken på att man har tillräckligt med mjölk!

.::Draco dormiens nunquam titillandus::.
  • pingela77

Hej,

Min tjej är nu 4.5 mån och har gått upp mellan 80-150 gram per vecka. Ca 500 gr i månaden och hon har betett sig på exakt samma sätt som din bebbe dvs. verkar aldrig särskilt hungrig och skriker på kvällar och nätter och vill inte amma. Hon kunde sova hela nätterna igenom och ca. 6 timmar i sträck på dagarna utan att vakna av hunger. Jag gjorde så att jag ställde klockan på natten och ammade henne i sömnen. Sen stack jag dit tutten i tid och otid fast hon inte verkade särkilt hungrig. Hon kommer nog att ändra sig sen för det gjorde min tjej. Så länge hon verkar må bra och inte är slö och likgiltig, kissar och bajsar ordentligt behöver du inte oroa dig (fast man gör ju det, suck)Jämför dig inte med andra heller eftersom alla bebisar inte ser ut som små keruber. Min vägde 4045g när hon föddes och väger nu ca 6300gr så hon har inte gått upp så mycket totalt men hon är helt normal och världens piggaste och spralligaste lilla tjej.

• middiz

min lilla tjej har gått upp från 3080g till 3796g på fyra veckor! underbart rund nu =)

• Cissi76

Marcus går upp någonstans mellan 300 -350 gr i veckan men på vårt BVC säger de att de är fullt nöjda med 150 gr i veckan. 100 gr får också bra under en kortare period men under 100gr i veckan gör att man får komma och väga oftare.

• Majjss

Jag fick gå och kontrollväga min lilla tjej veckan efter 2mån-kontrollen för att de tyckte att hon var lite smal jmf med sin längd (ligger på medelkurvan på vikten, men två kurvor över på längden). Då hade hon gått upp 150g på en vecka och det var jättebra enl BVC.

• 2006ängel

Helammade vår dotter och hon gick upp ca 300 g/ vecka de första månaderna.

• Anonym (P)

Sonen vägde 4050g vid födelsen, mögra dagar senare på bb återkontrollen gick han ner 80g, 1 vecka gammal vägde han 4130g och 18 dagar gammal vägde han 4675g 

Svar på tråden Ni som helammar, hur mycket ökar era barn i vikt?