• sheeba
    Äldre 9 Feb 15:19
    6890 visningar
    8 svar
    8
    6890

    Fler som har 2 åringar som börjat bli mörkrädda?

    Nu kan vi inte dra ner rullgardinen helt utan måste komma in lite ljus, han somnar inte annars. Ofta vaknar han mitt i natten ibland vill han in till oss. Han vill inte somnaom själv heller.
    Så någon som har eller vet en bra lampa med svagt ljus? mörkt men ändå ljust.


    Om en ko skulle skratta, skulle det komma mjölk ur nosen då?
  • Svar på tråden Fler som har 2 åringar som börjat bli mörkrädda?
  • kaj04
    Äldre 9 Feb 15:25
    #1

    Hej sheeba!
    vi har oxå en liten 2-åring som "blev lite jädd" för allting. vi har hittat en bra lampa på IKEA, ett litet spöke med blått, grönt eller rött sken. Den lyser inte så starkt och den får lysa hela natten nere på golvet i ett hörn. det verkar fungera bra, för han sover bättre på natten oxå och ropar sällan på mamma.
    lycka till!

  • sheeba
    Äldre 9 Feb 15:26
    #2

    Åh de tror jag att jag har tittat på, är de i lite gummi eller vad man ska säga?


    Om en ko skulle skratta, skulle det komma mjölk ur nosen då?
  • stroje­s
    Äldre 9 Feb 15:27
    #3

    prova med en nattlampa. vi har en sådan och det funkar bra. det är en liten lampa som man sätter direkt i vägguttaget (alltså ingen montering, sladd osv...) den ger ett litet lagom sken för att det inte ska vara helt mörkt (det är ofta en led-lampa och inte glödlampa och den drar mycket lite ström). Den vi har har en ljussensor så den tänds när det blir tillräkligt mörkt och släks när det blir ljust, sitter i dygnet runt. Vi köpte den på ikea för 39:- . Tror den heter Natt.

  • Äldre 9 Feb 15:28
    #4

    Vår dotter har blivit tokigt mörkrädd trots nattlampa. Hon får panik och bara skriker och flyger ur sin säng.

  • memlan
    Äldre 9 Feb 15:29
    #5

    Vår dotter gick från att det skulle vara helt mörkt till att vilja ha lampan tänd när hon skulle somna. Detta var i höstas, hon var då drygt 2år.
    Nu har hon en "sov-lampa" som ger ljus men inte så mycket...

  • kaj04
    Äldre 9 Feb 15:30
    #6

    ja, man kan nog kalla det för gummi...

  • stroje­s
    Äldre 9 Feb 15:31
    #7

    Dottern vill ha sänglampan tänd när hon somnar men den släcker vi sedan. Persiennerna är öppna och dörren öppen mot hallen där det finns fönster helt utan persienner och en nattlampa. Nu vaknar hon i och för sig i alla fall men det är inte mörkt i alla fall.

  • Äldre 9 Feb 15:34
    #8

    Min kille är 2½ och har alltid haft nån slags nattlampa, känns som en omöjlighet att ta bort den.. en gång sov han hos farmor och hon hade helt mörkt, då var han ledsen från och till hela natten tills nån fattade att det brodde på lampan. Dom är ju så medvetna om saker när dom är 2 år så dom vill nog gärna kunna se vad som händer runt omkring.

    Jag skulle aldrig själv palla av att vara i ett mörkt rum om jag inte kunde tända lampan själv.

Svar på tråden Fler som har 2 åringar som börjat bli mörkrädda?