• Nadden

Inte lätt med curlingstyvbarn när man själv har egna

Hej!

Känner bara att jag måste skriva av mig. Jag flyttade ihop med en ny man för snart 3 år sedan på deras "hemmaplan". Själv har jag egna barn. Ganska snart stod det helt klart för mig att hans barn var curlingbarn och jag vill inte uppfostra min barn så. De har inga som helst krav på sig, vilket innebär att min nya man bara har tid att plocka upp, skjutsa sina barn mm den tiden som de är hos oss. Resten har han ingen möjlighet att göra. Tyvärr är jag så plikttrogen så jag har gjort resten i hushållet de dagar som han har sina barn (tonåringar och äldre än mina). Hans barn har aldrig uppfört sig juste mot varesig mig eller mina barn - utan behandlar oss mest som luft. I börjar använde den äldste av hans barn (då 16 år) både slag och sparkar mot mina barn. Min nya man vågar inte ta konfliter - orolig att han ska vara en elak pappa. Vad ska jag göra? Mina barn undrar fortfarande varför vi bor med dem - "det är ju inget roligt och de är inte snälla". Min äldsta är fortfarande ledsen för att han och hans kompisar fick slag och sparkar.
    Jag är otroligt besviken på min nya man som inte har agerat. Känner mest för att vara ifred och ensam med mina barn en längre tid.
    Tror jag kan berätta hur mycket som helst....
    Någon som har en idé?

• Svar på tråden Inte lätt med curlingstyvbarn när man själv har egna
  • sådetblev

Som jag ser det: problemet ligger inte i att hans barn är slöa och inte hjälper till, för så är de flesta tonåringar, utan problemet är att de inte är trevliga mot dig och dina barn. Det finns ett visst grundmått hyfs man kan förvänta sig, och det är barnens pappas skyldighet att se till att de uppför sig som de ska.

Du får nog ta dig en funderare på om du kan få din nya man att ta sitt ansvar och se till att alla i den nya familjen trivs, eller om det är bättre om du och dina barn bor på annat ställe.

• AnnanAnna

Jag undrar faktiskt varför du delar ditt liv och med en person som inte kan erbjuda en ok vardag för dig och dina barn. Er vardag är ert liv, och om han inte gör en kraftansträngning för att se till att hans barn uppför sig ok så kan jag inte se hur ert framtida liv skall se ut.
    Hur kul är det att dina barn inte trivs i ditt hem? Och att du inte trivs? Och vilken respekt har du egentligen för en man som inte kan se till ditt och dina barns bästa för att han är en konflikträdd mespropp?

Nu kanske jag låter lite hård, men allvarligt talat, vad finns det för anledning att leva tillsammans med någon som struntar i hushållet för att kunna passa upp på sina ouppfostrade tonåringar de dagar de är där? Det verkar inget vidare måste jag säga, särskilt inte när dina barn uppenbarligen inte trivs i den miljön.
    Barnen först säger jag!

Lycka till och ta en timeout från mesproppen.

• Nadden

Hej igen!
    Jag uppskattar era synpunkter och känner att jag nog inte visste riktigt vad jag gav mig in i. Sedan är det väl så med oss kvinnor att vi alltid ska vara så duktiga, vi biter ihop tills vi storknar. Jag trodde inte att jag skulle känna mig som den som håller till 95% med allt som har med hushållet att göra. Dessutom att inte bli behandlad juste. Det som gör mig mest ont är att mina barn tyckte det skulle bli mysigt med så många i familjen - istället blev det en minst sagt obehaglig resa för oss.
    Ja, jag håller med AnnanAnna helt - tycker min nya man är en mespropp! Men, tror samtidigt att han skäms för att de inte beter sig (tror jag vi alla skulle göra).
    Tro inte bara på något sätt att jag struntar i mina barn - de har alltid varit prio 1 för mig - och kommer alltid att vara!!!!

Svar på tråden Inte lätt med curlingstyvbarn när man själv har egna