• Natalia82

Anpassar sig fostret sig efter mammans storlek?

Jag är väldigt kort och har hört att fostret/barnet anpassar sig efter mammans storlek medan det ligger i magen. Stämmer det?
    I så fall blir min bebis bara 2kg när den föds tänkte jag och då kanske det blir en lättare förlossning för mig! Har ganska smala höfter och är rädd för att inte kunna föda en 3kg bebis naturligt!
    Sedan vet jag ju inte om jag kommer att gå över tiden, det är ju ändå första barnet så jag skulle tro att det kommer att hända.

• Svar på tråden Anpassar sig fostret sig efter mammans storlek?
  • Kringlan L

Jag är ganska liten ( 163cm 45kg ) och var orolig när jag väntde mitt första barn eftersom det blev akutsnitt när mamma födde mig och jag vägde 2900g..
    Men min BM sa till mig i slutet av graviditeten att om bäbisen fixerar sig och sjunker ner i bäckenet så finns det plats att komma ut. Och ut har dom kommit =)

• smarties

Onej, det gör det inte..jag är 163 lång och vägde 54 när jag blev med barn, när jag föddes var jag 47 lång och vägde 2.1..jag slutade på nästan 70 kilo innan det blev klart, och ut kom en stor klump på 4.2 kilo och 55 lång..magen var ENORM och tung.
    Men det gick bra..tog 6 timmar från det jag kom in på förlossningen.. :)

• Adamama

Stämmer inte. Jag är kort, fick en kille på 4,5 kg. För min del var huvudet det kritiska (40!! i omkrets plus en arm som Stålmannen, det sved lite...) att det sedan var lite hull på armar och ben var inget som kändes, när väl huvudet var ute.

En kompis till mig ser verkligen ut som en riktig avelsko - hennes eget ordval - breda höfter och rejäl liksom, äter bra, god hälsa, bra kondition, ni vet. Hon har haft riktigt tuffa förlossningar. Medan en annan liten tunnis till kompis har fött barn i väntrummet i princip utan att sy ett enda litet stygn.

En annan kompis - som också är kort - har fått både en stor och en liten prematurbebis. Hon sa att den lilla gjorde mycket ondare än den stora. Så smärta handlar om andra saker än bara ren och skär bebisfakta - förberedelse, trygghetskänsla och så vidare.

Det är klart att du fixar det! Och blir det mot förmodan för tufft, så får du hjälp. Har inte hört talas om någon barn som stannat där inne...

• Natalia82

Jag längtar inte direkt efter "den stora dagen" men tack för svaren. Ska alltså inte köpa kläder i storlek 44 och förvänta mig en minibebis!
    Barnmorskan som jag talade med över telefon sa att barnen brukar anpassa sig efter mammans storlek/mage och att jag förmodligen inte skulle få ett stort barn. Men man vet ju aldrig...

• Timati

Min svärmor är ca 153-155 nätt liten dam, min sambo vart hennes tredje & sista barn hon födde & han vägde 5kg när han pluppade ut.

...::: v31 ::::...
  • Adamama

Jag vill inte förringa den oro du känner på något sätt, men jag upplevde själv att jag var väldigt rädd och orolig för en massa saker i samband med förlossningen i början av gravidititeten. Att det skulle göra ont, att jag skulle spricka, att det skulle ta en evighet, att min man skulle vara et pucko, att jag inte skulle få en snäll bm och så vidare och så vidare.

Men ju närmre slutet jag kom, desto lugnare blev jag. Började förstå att det skulle komma en bebis och började tänka mer på barnet än på graviditeten och förlossningen. Kände mig rätt trygg och framförallt trött på att vara gravid. Så jag kom att längta - vilket jag ALDRIG hade kunnat föreställa mig innan.

Bara en tanke, det kanske är så för dig också. Om ett tag kanske det är lättare för dig att avgöra vad som är en allmän oro - som de flesta känner utifrån sin speciella situation (kort, lång, tjock, ensamstående, diabetiker, boende långt från BB eller vad det kan vara) och vad som är en faktisk oro, som du behöver gå vidare med för att känna dig trygg.

Någon tipsade om att du skulle göra en omröstning för att se hur många som är 150 cm långa som har fött naturligt och hur många som inte fött naurligt och om det då i så fall berodde på för trångt bäcken. Jag tror att det skulle lugna dig, för som det verkar här i tråden, finns det många korta som fött både små och stora barn naturligt.

Kram.

• Riceandpeas

Min mamma är en väldigt liten och smal mamma, 157 cm, och hon hade inga problem föda varken mig (ca 3500) eller min bror (en klump på över 4 kg) och fick inte heller några bristningar eller sådant under förlossningen. Så jag tror det ska gå bra för dig med!

• myo

Jag är väldigt liten, asiat om d har med saken att göra. Jag är 152cm lång och har aldrig vägt över 40kg (förutom vid graviditet förståss). Storlek 24 i jeans är oftast för stora för mig osv, du kanske får en bild av hur liten och smal jag är.
    Jag var väldigt orolig när jag väntade mitt första barn, tänkte också att barnet kanske anpassar sig. Fick veta av min BM att dom brukar undersöka bäckenet om man är under 150, så jag var två centimeter för lång...haha nämen.
    Jag fick göra några extra UL i slutet av graviditeten för att mäta bebben lite och fick veta att den var mindre än "normalt" så det skulle vara lugnt. Men det visade sig sedan vara helt fel, min son var 52cm lång och vägde drygt 3700g. Men det gick jättebra och snabbt.
    I alla fall så tror jag inte att man behöver oroa sig se dig om i världen och tänk exempelvis på alla små asiater som föder barn hela tiden.
    Och om din BM skulle tycka att du var liten så skulle hon garanterat kontrollera.
    För det andra så e d oftast "vi små" som förlossningarna går bäst för, av någon anledning har jag hört. Dessutom har "bäcken-storleken" ingenting att göra med om du är smal eller tjock om man får säga så.

• Natalia82

Ok, men barnmorskan som jag kommer att gå hos verkar inte villig att gå med på en bäckenröntgning, enligt henne gör man inte sånt längre och att man förutsätter att ALLA kan föda! Känns som om ens oro inte kommer att bli tagen på allvar av henne, kul!

Men det känns ju tryggare nu när jag läst att det kan gå bra även om barnet skulle väga över 3kg vid förlossningen!

• Stumpan83

Jag är 163 cm men väger lite mer än vad jag borde. Min son var 54 cm och vägde 4295 gram när han föddes. Han var ungefär lika stor som min pappa och ena farbror när min farmor födde dem. Min farmor är kortare än mig ca 153 cm. Så nej det stämmer inte.

• Tjollabolla

Storleken på bäckenet har inget med din storley utvändigt att göra. Stora kvinnor kan ha små bäcken och tvärt om. Inget som syns på utsidan, så du kan ta det lugnt

.?:*¨¨*:?.Gravid i v.38.?:*¨¨*:?.
  • Natalia82

Ok, känner att jag inte behöver vara lika orolig längre, lägger oron på hyllan ett tag tills det blir dags!
    Tack för att ni delade med er av era erfarenheter.
    Kramar!

• Pytteprincessan

Det var en skön tråd för mig att läsa! Jag är 158 cm o ca 45 kg innan graviditeten och har varit lite nojjig för att bäckenet ska va för litet o så, men BM har sagt att min bäse kommer inte bli "för stor" för att jag ska kunna föda honom. Men nu fick jag ju läsa era "exempel" på små kvinnor som fött barn i alla storleker Dessutom är min mamma liten och hennes förlossningar gick bra. Vi barn var iofs små alla 3 vid födseln... nåja. Lycka till vill jag säga till trådstartaren! / Lindah

Svar på tråden Anpassar sig fostret sig efter mammans storlek?