• fraggeln

era styvföräldrar, vad kallar barnen dem?

Jag har skilda föräldrar som har nya partners och jag undrar vad jag ska kalla styvföräldern, till barnen. Ska jag säga tex "nu ska vi hälsa på mormor och Per" eller?

Är det någon som har ett bra förslag?

• Svar på tråden era styvföräldrar, vad kallar barnen dem?
  • Leeloo

Vi kallar mammas man vid hans namn, men jag skulle gärna kalla honom morfar. Men han vill inte riktigt ta min pappas plats, trots att han själv inte vill ha den. Fundersam

****Qui tacet consentire videtur****
  • Mickis74

Vi säger namnet....att vi ska åka till mormor och B. Dom har redan en morfar och det är inte han som bor med mormor.

• Majsan70

Mina barn kallar min styvpappa för morfar Janne, Janne eller bara morfar.
    Morfar Janne var det mer när min pappa levde, även om han inte var morfar för dem annat än till namnet.

• fraggeln

Ja, det får nog bli mormor och namnet, det blir väl bäst. Tackar för svaren

• Vaja

Mina tjejer säger morfar. Dom vet inget annat. Dom har aldrig träffat min riktiga pappa. Tyvärr kan dom inte det längre heller, han har varit död i lite mer än 2 år.

• Eeska

Kallar mina bonusföräldrar vid namn.

• Felicia6

Här är det att vi ska åka till mormor och morfar, för min styvpappa har funnits i mitt liv sedan jag var 4år bara..

Men jag tycker det är helt okej att säga mormor och namnet oxå om man inte vill kalla sin styvpappa för morfar

• Mirakel händer

Vi säger mormor och morfar. Min styvpappa har funnits i mitt liv sedan jag var ca 3 år. (Min bio pappa är död sedan 1984)

• Pumba

Min styvmamma är mormor för barnen men de vet om att min biologiska mamma finns, men hon är inte delaktig i vårt liv.
    Min mamma har inte träffat sonen som är 1 år, och dottern på 4½ år har hon träffat 2 ggr.

Frågade dottern precis vad hennes mormor heter och då svarar hon styvmammans namn. Hon är den som är delaktig i vårt liv.

Dottern är stolt över att ha 2 mormmödrar.

• missem

Min dotter kallar sin styvpappa för hans namn. Min dotter har en bra kontakt med sin rikiga far och sin styvfar. Om min dotter inte skulle haft nån far hade det kanske varit annorlunda ang. vad hon kallar min sambo.

• Sussannek

Min mamma dog för 13 år sedan.(jag var 17 då)
    Pappas´nya sedan 12 år kallar jag för mormor inför Kasper...
    Men jag kommer berätta för honom om hans andra mormor som var en helt underbar människa.

Men...man ska tänka på hur det även påverkar släkten runt en...
    Jag fick veta av min syster att hon tar väldigt illa vid sig av att jag kallar Cicci för mormor...mormor är vår mamma och ingen annan och hon tycker jag behandlar mamma illa...
    Jag ser det inte så men tänker på det när vi träffas allihopa...
    Behöver ju inte säga mormor i onödan

• minrasmus

min son e bara 7 månader men jag säger om min mamma och hennes man mormor och morfar. Han har aldrig varit som en far för mig även om vi bott ihop i 7 år när jag bodde hemma. Mne nu känns det naturligt att säga morfar. han o mamma har varit ihop i 15 år och han älskar min son som sitt eget barnbarn.
    har inte min riktiga pappa i mitt liv så av den anledningen blir det ännu mer naturligt att att kalla mammas gubbe för morfar

• ZagasMamma

Här säger vi mormor och B och Morfar och P...

• Mumin75

Vi säger Mormor och "namnet". Eftersom dom har en morfar som vi också träffar så blir det lite fel att kalla min styvfar för morfar även att han känns mer som en pappa för mig. Min riktiga pappa har inte varit så mycket pappa för mig men han finns ändå i mitt liv och vi har kontakt och träffas ibland, typ födelsedagar, jul och så.

• lala tii

Vi kallar dem vid namn. Momma/mamma och *****, moffa/pappa och ***** Farfar/pappa och ****, farmor/mamma och *****

Mina två barn och makens barn säger namnet på deras respektive bonusföräldrar.

Svar på tråden era styvföräldrar, vad kallar barnen dem?