• Lillatroll

Att göra egna leksaker / roliga saker till barnen? Tips, ideér från kreativa människor här på FL.

I går såg jag att det var rea i en leksaksbutik och jag ville gärna dit och handla. Men vi har lite dålig ekonomi just nu (snålar med föräldrapenningen). Jag suckade djupt över detta men sambon sa att man behöver ju inte köpa en massa leksaker det måste väl finnas mycket roligt man kan göra själv till ens barn. Både jag och sambon tyckte det lät roligt men sen tittade vi på varandra och såg ut som levande frågetecken. Vi har usel fantasi och vi kom inte på någonting. Så då tänkte jag på FL och här måste ju finnas mycket tips.

Vad kan man göra för roliga saker till ens barn mellan halvåret upp till året ( vår son är sex och en halv månad)??? Det enda roliga jag har kommit på var prasslande bakplåtspapper. Det tyckte han var jätteroligt när han var ca fem månader. Han gillar ju att titta och känna och smaka på saker.

Jag är intresserad av allt, stort som smått. Enkelt som lite mer avancerat.

• Svar på tråden Att göra egna leksaker / roliga saker till barnen? Tips, ideér från kreativa människor här på FL.
  • mludvigs

Ta en tom PET-flaska och häll i lite vatten , en annan med sand eller nåt annat som kan tänkas vara kul - torra bönor kanske?
    Skitkul att rulla över golvet eller skaka på och är man inte så gammal har man inte kraft/kunskap till att öppna flaskan heller.

Har du nåt garnnystan hemma? Kanske göra sådana där bollar som iallafall vi gjorde när vi var mindre. En sån som ser ut som en stor boll man har på mössan. Vet du vilken jag menar? 2 runda kartongbitar med hål i mitten, snurra massa garn runt. Ta ett snöre och knyt mellan de två kartongplattorna. Klipp upp garnet och tag bort kartongen - vips har man en boll som är skön att leka med.

Det var vad jag kom på just nu - återkommer om jag kommer på fler roliga grejer!

• mludvigs

Jo, kom genast på en grej jag såg på TV häromdagen. Ta lite gammal tyg (klipp ut en stor önskad form). Sy sen på fickor, lappar, kanske nån gammal strumpa osv. Hän den på spjälsängen - kul att pilla med när man vaknat!

• Lillatroll

Tack mludvigs Precis vad jag behövde. Varför har jag inte tänkt på PET-flaskor?? Så roligt och så perfekt

Ska nog plocka fram symaskinen nu.

Fler tips någon??

• Söderböna

Skrammelgrejer är lätta att göra, och så kan man sjunga och skaka dem (som maraccas). Ta t ex en tom filmburk lägg i lite ris, couscous eller liknande, sätt på locket och tejpa över skarven.

Så är det bara att sjunga och skaka på!

• zika

En annan sak man kan göra med små petflaskor är att fylla dem med vatten, häll i lite karamellfärg så det blir finare. I med lite glitter och paljetter. Limma på korken. Jättefin och kul att skaka på och rulla på golvet.

Mysdjur som är gosiga kan man göra av gamla tröjor. Bara fantasig sätter gränser.

Våre kille gillar ett "halsband" med STORA pärlor uppträdda på ett tjockt snöre som han inte kan få av.

• Sköldpaddan

Om du vill att det ska prassla ännu mera så köp en brandfilt på apoteket. Ser ut som alu.folie. Min son tyckte det var roligt o man får en stor bit o kan riva av när man vill kasta den dreggliga.....
    Kostar runt 50:-
    Lycka till!/ Li

• Lillatroll

Tack för alla bra idéer. Jag o sambon hade tydligen rätt, man behöver inte köpa allt. . Vi behövde bara lite hjälp med fantasin.
    Fyll gärna på med fler ideér om ni vill.

• Mamma till tre kottar

Vi har en studsmatta gjord av en gammal säng (finns en bild på min sida) och byggkuddar stoppade med bitar från en tjock madrass.

• Mamma till tre kottar

Kom på att jag gjort en teckendocka till barnen också. Nu finns det en bild på den också. Mycket enkel att göra - och ruskigt mycket billigare än de man köper.

• neo78

Fingefärgsrally !!!
    Man kan göra massor med fingerfärg. Har ni kaklat badrum så sätt barnet i blöjan och bred ut papper över golvet. Ta fram lite plastbilar (med stora hjul) och fingerfärg. Det ska vara stora hjul och doppa hjulen i fingerfärgen . Tuta och kör det blir fina långa spår och det är jätteskoj ...Badrumm är dessutom lätt att skölja av. Kolla här så har ni recept på giftfri fingerfärg

addesmamma.wordpress.com/2007/01/11/fingerfarg-for-trakiga-dagar/

En annan skojig sak är Strumpdockor
    et här behöver du:

* Omaka strumpor, helst ljusa till kropp (Jag tog även barnstrumpor till öron)
    * Garn/Knappar
    * nål
    * Vattenfasta tuschpennor i olika färger

Gör så här:
    Ta den ena strumpan och trä den över handen, sy dit lite hår på ?huvuddelen?. Låt barnet göra det om det är tillräckligt stort, hjälp till med att sy dit hår och eventuella öron. Rita en nos och två ögon.
    Använd vattenfasta tuschpennor i olika färger.
    Låt barnen hjälpa till så mycket de kan, beroende på ålder.

Du kan ta en gammal banankartong (stort hål i botten) som teater och lite tyg som man kan dra undan.

Sedan är det bara att sätta igång och spela teater eller sjunga.

Svar på tråden Att göra egna leksaker / roliga saker till barnen? Tips, ideér från kreativa människor här på FL.