• revik

Bio-mammor! Läser ni dessa inlägg..?

Jag inbillar mig att även bio-föräldrar (ja, jag vet att jag skrev "mammor" i rubriken... dumt, men de verkar oftast vara på tapeten...) måste intressera sig för vad "de andra" tycker och tänker, men de vågar väl inte uttala sig här. Eller så är det jag som är på fel ställe och undrar... (visa mig gärna rätt väg om jag hamnat fel).

När ni hör alla dessa "bonus-mammor" (för där har jag inte sett några "pappor" i alla fall) spy galla över er - tar ni åt er? Spyr ni galla över "bonus-mammorna" (eller "minus-mammorna", kanske)? Hur fungerar relationerna utifrån er ståndpunkt? Känner ni er hotade? Frustrerade? Eller är era erfarenheter att det fungerar jättebra? Är f ö själv "bonus-mamma", så ni har koll på min "position"...

• Svar på tråden Bio-mammor! Läser ni dessa inlägg..?
  • trolltagen

Jo jag läser och svarar ibland, hotad har jag aldrig kännt mig men jag kan bli väldigt irriterad när alla problem som någonsin uppkommer så är det alltid biomammans fel och värre är det när bonusmamman skriver att egentligen ville pappan aldrig ha barn med henne. Hur kan man ha så svårt att förstå att ens partner varit lycklig och älskat någon annan så att man vill skaffa barn??
    Jag har blandade erfarenheter av bonusmammar eftersom mina fden har bytt ett antal gånger, just nu är det väl rätt så bra för vi kan komunicera med varandra iaf.
    Men visst har barnen kommit i kläm och blivit illa behandlade av bonusmammos som varit tillfälliga, men de har en mamma som inte accepterar saker och ting och det är nog inte heller poppis.
    Men jag tror inte att någon förälder skulle godkänna att någon slog och var elak på deras barn.

Det finns bra bonusmammor och bra biomammor, men jag tycker att man skall låta föräldrarna vara föräldrar och istället finnas brevid som en vuxen resurs precis vad man är.
    Det är ju barnens behov som skall vara främst inte bonusföräldrarnas.

En del tycker jag verkar tro att de är bättre än barnens biomamma och det är ju rent stötande många gånger.

• revik

Kul att få något svar på detta..

Jag måste säga att jag instämmer helt och hållet i det du säger. Ska man "ge sig in i leken" då måste man ta hela konceptet. Annars får man avstå. Och oavsett vad man tycker om sin killes "ex" eller "nya" måste det ju ändå vara barnens behov som får stå främst. Det finns liksom inte plats för egocentriker här.

Att det finns ett forum är bra. Man är inte mer än människa och måste kanske ändå få prata av sig om hur man känner ibland, men ofta känner jag att bristen på självinsikt, vidsynthet och framförallt en förståelse för barnen få grassera helt ohämmat. Då brukar jag gå i taket...

Nä, det låter bra att du kan kommunicera med barnens "bonus". När det nu blivit som det blivit tror jag att det är de sundaste signalerna man kan försöka ge sina ungar om vad "vuxen" bör innebära.

Tack för ditt svar!

Svar på tråden Bio-mammor! Läser ni dessa inlägg..?