• Mysis

Kan livmodertappens öppning kännas som en "öppning" när den är stängd??

Hej!

Undrar om man kan känna om hålet i livmodertappen är öppen eller stängd. Kan den vara stängd innanför trots att man känner själva öppningen?
    Vet inte om ni hajjar vad jag menar men förhoppningsvis gör ni det...

Kramar!

• Svar på tråden Kan livmodertappens öppning kännas som en "öppning" när den är stängd??
  • Puttran

Hej!

Jag är gravid och då är tappen stängd fram till förlossningen. Jag kan ändå känna öppningen väldigt tydligt så det är nog som du Mysis säger att den är nog stängd längre in.

• jamie

jag blir helt tokig på det här med öppen och stängd tapp. Känner oxå en liten öppning, mest som en skåra och jag tror den är stängd då längre in. Vill tro det, rättare sagt. Är det att lita på och gå efter?

• HaltaLotta

Min tapp har förändrat sig ordentligt........ Hade ju samma funderingar som ni innan, men nu är jag SÄKER på att den är stängd! Är liksom som en slags "slem-tejp" över öppningen, man känner förvisso skåran under slemmet men man kan inte "vicka" på den liksom.......*låter bläää*

• 19Anna73

Man kan alltså känna på sin livmodertapp? Hur ska den kännas om man är gravid?
    Har aldig kännt på den förr, så jag har inget att jämföra med, men det är kanske en stor skillnad?

• jamie

Hej Puttran!
    Känner du en slem-tejp över öppningen? Kan du "vicka" på den som ottisen beskriver?
    Är det inte olika?

• Ofelia

Livmodertappen kan göra den mest rutinerade förvirrad, så lägg bara ned lagom mycket krut på att kolla den. Det är inte alltid som infon därifrån är så där urtydlig Hur öppningen känns varierar från kvinna till kvinna och beror på ålder, om man fött några barn, om man är koniserad eller laserbeh för cellförändringar etc. Det finns alltid en öppning i tappen som under delar av cykeln samt under graviditet är tillsluten av en slempropp som man inte kan känna. Öppningen kan kännas som en skåra eller som ett litet hål. Även när tappen är sluten så ska man alltså känna en öppning, men med lite övning kan man bli ganska duktig på att känna när ens tapp är "lite mer öppen" resp "lite mer stängd". Viktigt är att vara ren om fingrarna och vara försiktig med naglarna och om man inte tycker att kännandet tillför så mycket är det bättre att låta bli så slipper man den lilla extra bakteriedosen för slidan att ta hand om. Att hoppas på en så stor öppning att man kan få in fingrar i den är nästan lönslöst, det är finlir vi talar om Tapp-kännande kan alltså ge ett litet extra bidrag i cykel-informationen men är ingen superenkel lösning. Lycka till!

• HaltaLotta

MIn var nog INTE stängd, utan ÖPPEN eftersom tant röd kom i morses!!! Hmmm........ men jag LOVAR: den känns STÄNGD! Kan inte lita på min tapp heller, alltså!!!!

• Tjohalia

Äntligen lite klarhet i denna fråga... Jag har ju tyckt att min tapp varit öppen sen säkert 4 veckor tillbaka *sucka* jaja, man ska nog inte lita så mycket på vad man känner där då!!

• Minname

nej det där med tappen gör en bara förvirrad... det ända jag litar på är att den varit hög hehehe när sambon sa att han inte kunde hitta den... =0)

• Puttran

Jamie

Jag känner inte som någon slemtejp över öppningen. Tappen känns bara öppen, fuktig och mjuk. Sedan sitter mycket längre ner än vanligt.

• Tammie

Ofelia! Bra info!
    Fyller på med en favorit i repris:

Före Ägglossning är Livmodern..
    Stängd knappt öppen alls!
    Hård som nästippen
    Lågt placerad i slidan
    Torr, ev lite fuktig
    Kan vara lite bakåtvänd
    Rosaröd i färgen!?

Någon dag före under ägglossningen är livmodertappen
    Öppen (finns dom som får in lillfingret)
    Mjuk som läpparna
    Högt placerad i slidan
    Väldigt hal /våt pg av cervix slem
    Centrerad i slidan
    Rosaröd i färgen

Efter ägglossningen är livmodertappen
    Stängd
    I genpluggat av slempropp
    Hård som nästippen
    Lågt placerad i slidan
    Torr eller lite fuktig
    Kan vara lite bakåtvänd
    Rosaröd i färgen

Lite före och under menstruationen är livmoder tappen
    Öppen för att släppa ut mens..
    hård som nästippen
    lågt placerad i slidan
    fuktig pga. blodet
    Kan vara lite bakåtvänd
    Rosaröd men skymt av blodet!

Vid Graviditet är livmodertappen
    Helt stängd till någon dag före födseln och helt tätt..pg av slemproppen
    Torr lite fuktigt lite olika från person till person!
    Lågt placerad
    kan vara bakåtvänd
    blålila i färgen

För att hitta Livmodertappen sticker man in ett finger eller två långt in tills man känner något runt, med ett hål i mitten När man hittar livmodertappen tvivlar man inte på att det är den! Slidväggen känns helt annorlunda! Se till att Fingrarna är rena och att du har Kortklippta naglar så att du inte river dig under sökningen Se till att använda samma ställning varje gång du känner på tappen för att märka skillnader på hur tappen är placerad, Högt eller Lågt!

Om du sätter dig på huk eller ställer dig med den ena foten på en stol, kan du med ett par fingrar känna upp i slidan och känna den glatta, runda livmodertappen i toppen.

• HamGab123

Min låg lågt tills i helgen då hamnade den högt upp och min mens är 2 dagar sen, men känner inte riktigt om den är öppen eller stängd, men vitt klet kommer med fingrarna??? ????

• PelloBello

Jag känner tydligt om min är öppen eller stängd. 

När den är öppen kan jag få in fingret en liten bit. 

Men för att lära känna sin tapp helt så känn efter varje dag under cykeln. På så sätt kan ni lära känna hur just er tapp är runt äl och innan mens. 

Svar på tråden Kan livmodertappens öppning kännas som en "öppning" när den är stängd??