• lugnåsbo

jobba utomlands med familjen? hur?

Går och bär på en fundering och undran, kanske nån här vet hur man
    ska bära sig åt.
    Under mitt liv har jag haft en dröm om att kunna under en period åka utomlands och bo och leva. Mest dras jag till afrika...
    Har nu skaffat familj och skulle gärna vilja flytta iväg under en period för att få prova på att leva i en annan kultur.

Men hur kan detta ske? hur går man till väga? och är det ekonomiskt möjligt?? så många frågor och så lite svar...
    kanske någon på detta forum vet något eller kan dela med sig av erfarenheter!

//Lisa
    Räcka ut tungan

• Svar på tråden jobba utomlands med familjen? hur?
  • amnai

Mitt råd är att det är enklast att börja i Sverige, med din svenska arbetsgivare. Finns möjlighet att bli förflyttad utomlands några år? Vad jobbar du/ni med idag? Just Afrika är kanske svårt, jag tänker mest på olika former av biståndsarbete. Eller möjligen arbete med turister.

Vi har bott i Brasilien, Tjeckien och nu USA. Det är makens arbete som gjort att vi flyttat, en arbetsgivare han även hade i Sverige innan vi flyttade.

• annex

Vi är också sugna på att flytta utomlands, till Brasilien men undrar precis som du så puffar på här lite

• erimother

lugnåsbo: Jag har exakt samma dröm som dig och har haft det så länge jag minns
    Jag vill flytta till Afrika men helst inte via mitt jobb(ericsson) Jag vill starta eget. Jag har en del förslag men inget jag kan utföra ensam.

• bebben Elias mamma

Just Afrika vet jag inget om, men ett sätt att lätt komma utomlands är ju att åka dit med CSN lån och plugga språket.
    Oftast är det ju 4 timmar om dagen man studerar, och kan då ha sitt barn på dagis de timmarna. Och hyra en lägenhet går oftast ihop ekonomiskt med scn lån om man är en liten familj.
    Jag gjorde så när jag var ensam men har sett att par med barn gjort så.

I Spanien är det lätt att hyra lägenhet och få dagisplats så där hade mitt förslag funkat

Svar på tråden jobba utomlands med familjen? hur?