• Playan

Landsting och kostnader?

När jag och min sambo hade bestämt oss för att börja med provrör, så säger våran gynekolog att väntetiden är förkortad,men att landstinget enbart bekostar ett försök.
    Vi har haft livliga diskussioner i familjen om detta.

Klart att man ska betala för att få den hjälp till ett barn. Men det finns gränser!!
    Min sambo måste genomgå en TESA behandling, som kostar 7000/gång. det blir alltså 28.000:-. + medicin för 1900:- =29.900:-
    Det är för f*n inte mänskligt.
    Det finns ju paket-priser. men den skulle ändå landa på 65.000:-
    Om man inte använder sig av donator = 58.000:-
    Det känns verkligen som om man blir utnyttjad!!

Vad sanser ni?
    Är det verkligen rimligt att ta ut sånna priser?

• Svar på tråden Landsting och kostnader?
  • Linsis

Det är väldigt olika hur många försök som landstingen betalar. Jag är aktiv i IRIS, som är en patientförening för oss som har svårt att få barn. Vi driver hårt mot politiker att alla ofrivilligt barnlösa ska ha rätt till minst tre IVF-försök oavsett i vilket landsting man bor i. Jag tycker att det är hemskt att landstingen uppe i norr valt att gå ner på ett enda försök! Om det är så att ni behöver göra privata behandligar, så tycker jag att ni ska kolla upp andra kliniker än Umeå oxå. Kan bli billigare. Tex IVF-kliniken i Falun eller nån av de i Uppsala.

Det är synd att många som har svårt att få barn inte orkar/vågar engagera sig som många andra patientgrupper. Då tror jag att våra villkor skulle vara mkt bättre! Gå gärna in på IRIS hemsida och kolla, www.ffob.se. Där kan man även se hur många försök respektive landsting beskostar (fast vissa uppgifte är lite gamla, vi planerar en revidering av undersökningen i år).

• Playan

Linsis:

tack.. jag har kollat upp lite kliniker, och Falun är den billigast hittills som jag sett...
    Min läkare i Umeå svarade såhär på frågan om donation vore ett exempel i och med att min sambos spermier inte simmar,men dom lever:
    "Ja,men jag tycker inte att det är ett alternativ för er, vanligtvis brukar vi rekomendera det efter att ett par försökt ett par gånger"

Vi har precis fått ett lån..otroligt nog.. det är ju vi som bestämmer hur vi ska förvalta pengarna. Och min sambo sa det att chansen att bli gravid med hans spermier som inte ens simmar är ju lika med noll. Han sa det min sambo att han vill ju ha det bästa resultatet som är möjligt.
    Min läkare i Umeå sa också såhär:
    "Ja men tänk på det att en donators spermier tinar vi ju upp"

Jaha?! och? En klinik som använder sig av donatorer, kan ju inte använda sig utav sådana spermier som tex min sambos,som inte simmar, men dom lever.?? Eller?? PÅ en klinik ska dom väl använda sig utav dom bästa?

• Paxxo

Min sambos spermier simmar inte heller så bra, få antal alltså.
    Ändå gör vi nu ICSI med hans spermier..
    Det kan gå enligt läkaren med killarnas nedsatta spermier..

Om det inte hjälper efter x antal försök så blir det donatorn som är alternativ.

Går på IVF Carlanderska nu på 2 försök, finanserad av lansting.

Tycker att det är orättvis att en del landsting bara finanserar en försök medan andra landsting betalar för 3 försök, så i vårt fallet är det 3 försök finanserad av landsting i västra götland.

• Playan

Det kan ju vara värt det att få tex 3 försök av landstinget och få vänta i 1 -2 år. Såg på IRIS hemsida att västerbotten har 1 försök och väntetid på 4 år!!

Det är så orättvist.. Jo våran läkare sa också att det kan gå med min sambo's spermier... men min sambo ser inte ljust på det hela..
    Dessutom så ligger min sambo inlagd på sjukhus nu pga en infektion i just bitestikeln.. läkaren här i stan tror att det kan vara pga ivf-stickningen, så min sambo är lite rädd för att sticka sig igen

• Linsis

Väntetiderna för norrlandslänen är nog sån information som kanske inte är riktigt korrekt, efterom man dragit ner antalet behandlingar. När undersökningen gjordes, så hade man precis dagrit ner antalet försök, men inte kunnat se eftekterna av kötiden än.

Om spermierna är väldigt dåliga och ingreppen inte så "kul", så får man ju väga det mot donation. Det beror väl på hur gärna man vill ha helt biologiska barn? Kanske chanserna är större med donator i alla fall, då skulle jag överväga det, med tanke på alla pengar. Men som sagt det är ju väldigt personligt hur man känner! Tycker uttalandet om kvalitet och donatorspermier var skumt. Där måste man väl bara "toppspermier" och som jag förstått är det inte så svårt att frysa spermier. Men jag kan väldigt lite om sånt.

• Playan

Min syster tyckte jag skulle fråga dig..hur funkar det som med andra landsting..måste man ha bott i en stad en viss tid för att få landstings bekostade försök eller? för mig så är det väl ganska uppenbart...
    Väntetiden i västernorrland var typ 3 månader...
    Men vet du varför det är så få försök just i norrland??

För det är väldigt orättvist som läget är nu..jag kan som sagt vänta nått år bara för att få 3 försök.. fattar inte varför just norrland har bara 1 försök...

• Linsis

Man hade flera försök tidigare, men väldigt långa köer, typ uppåt 6 år. Vilket ju inte funkar helt enkelt. Är man då drygt 30 när man hamnar i kön... Så för att få bort köerna, utan att skjuta till mer pengar, så drog man ner antalet försök. Konstruktivt va? personligen tycker jag att det är en skandal att de endast erbjuder så få försök. Att det är just i norrland vet jag inte. Men lansdstingen i norr vet jag har en sorts samarbetsavtal, så att man erbjuder typ samma saker. Det är väl därför som det drabbat alla landstingen uppåt.

Jag tror inte att man behöver ha bott en viss tid, flyttar man till ett nytt landsting så borde man hamna i deras kö. Det som kan vara är väl att man hamnar sist i kön. Vet inte hur det funkar med remisser och så, det kan ju vara så att man behöver en ny remiss i det nya landstinget. Men man borde ju kunna använda sin gamla utredning.

• Playan

Men är det så att nu har vi fått ett försök inom detta landsting..om man flyttar har man rätt att ansöka om ett försök genom det landstinget?

Läkaren här i stan sa det att det bara är 3 månaders väntetid,men att dom bara har 1 försök istället...bra eller ej...tycker inte det

Men varför ska dom ha sånna höga kostnader??

Svar på tråden Landsting och kostnader?