Bo i Irland
Hur är det att bo i Irland som hemmamamma?
Får man nåt bidrag,även om sambon jobbar? hur mycket och hur länge?
Börjar alla barn i skolan vid 4 års ålder?
Berätta gärna lite, ni som bor där....please
Hur är det att bo i Irland som hemmamamma?
Får man nåt bidrag,även om sambon jobbar? hur mycket och hur länge?
Börjar alla barn i skolan vid 4 års ålder?
Berätta gärna lite, ni som bor där....please
Har tyvärr ingen aning själv, men om du kollar in "engelska tråden" hittar du några där med irländsk anknytning, fråga där!
ok, ett tag var det ju många svenskirländare här,men ingen nu som vill hjälpa lite.............
Hej. Jag bor på Irland men vet inte så mycket om att ha barn här. Betald mammaledighet är nog 5 månader, det var 4 månader upp till typ förra året. Jag vet inget om bidrag, men jag tror att man får något barnbidrag. Barn börjar skolan vid 4 års ålder. De flesta skolorna drivs av den katolska kyrkan. Man betalar skolböcker själv, skoluniform och tar med egen lunch.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med så många detaljer om detta.
Hej snuvig,
Hur är det att bo i Irland som hemmamamma? --------Mycket bra tycker jag, det finns manga lekgrupper som man kan ga till mot sjalvkostnadspris forstors, ?2-?3 ungerfar. Vart pa Irland ska du bo??? Beror pa laget ibland. Finns ganska manga hemma mammor eftersom det ibland inte lonarsig att jobba eftersom forskolan ar valdigt dyr , jag betalar ?800 i manaden for min snart 3 sring.
Får man nåt bidrag,även om sambon jobbar? hur mycket och hur länge? ---------Mammaledigheten ar som Bicky sager 5 manader och man far barnbidrag pa ?160 i manaden plus ?250 i kvartalet (det ar nytt, borjade 2006)
Börjar alla barn i skolan vid 4 års ålder? - ----Nej , man borjar fran 5 ars alder men kan vara 4.5ar om man ar fodd i mars for det ar manaden som dom bryterav for nasta arskull. Min dotter ar fodd i april sa hon kommer att vara 5.5ar nnar hon borjar.
Berätta gärna lite, ni som bor där....-----------please Som sagt vart nagonstans ska du bo??? Vi bor i Dublin och trivs bra, har bott dar i 7 ar nu och trivs jatte bra. Kollektivtrafiken ar inget att lita pa, bussarna kommer nar dom kanner for det, tidtabellen ar bara en indikation om nar den ska komma.....
Har du mera fragor sa fraga pa.
Hej Solen! Ja idag har det varit soligt och fint....
Kul att stöta på andra på Irland.
Jag har inte barn och inga akuta planer på det heller. Jag får det inte att gå ihop för mig. Att vara hemmamamma är inte ett alternativ för oss. Att lämna bort barnet vid 5 månader, att betala ?800 för barnomsorg, att lämna dem vid 8.00 och komma tillbaka vid 18.45, nej jag tycker inte att det går ihop.....
Kom gärna in här
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m17767960.html
där lite folk med irlandsanknytning finns!
(Fast ni FÅR förstås ha en egen tråd, bara ett tips!)
Nu kan ju trådar om utlandsföräldrar ligga både under Utlandsföräldrar och Medlemsgrupper/Ort&Område, så lite förvirrande är det.
Om du fortfarande vill veta mer om hemmamammor kan jag också svara, TS, men det ser ut som att du är avreggad.