• radicale

Livrädd och ledsen

är gravid med mitt första barn i vecka 24+2 och har de senaste dagarna känt mig ledsen, rädd och ensam. är orolig för hur jag ska hinna ordna med allting innan bebisen kommer och hur själva förlossningen ska gå. jag har ett ganska stort kontrollbehov och gillar att veta när och hur och var saker ska ske och känner en stigande panik inför tanken på att ringa runt till olika sjukhus, inte veta vart vi ska åka och inte minst hur vi ska ta oss dit då varken jag eller min sambo har körkort och bil, eller hur förlossningen kommer bli, hur ont det kommer att göra, och vad som ska ske sen. är rädd för att bli en dålig mamma, rädd för hur jag kommer att känna inför barnet (tänk om jag inte blir sådär lycklig som man 'borde'?) min sambo gör sitt allra bästa för att stödja mig men samtidigt så kan ju inte han förstå vad min kropp går igenom och hur jag tänker. har börjat få svårt att sova om nätterna och det bidrar ju bara till ökad stress och oro och att jag mår dåligt. pluggar på lärarhögskolan och studierna kräver en hel del. vet inte hur jag ska få ork till allting, är rädd för att jag inte ska klara av det här.
    snälla, jag behöver råd och kanske tröst från andra som är eller har varit i samma situation.

• Svar på tråden Livrädd och ledsen
  • Lundby87

Vet ej om detta lugnar dej men skriv listor.

Göra.
    Inskaffa.
    Kontakta ett taxi bolag å fråga om det finns en möjlighet för dej att få nr till en taxi chaffis som du ka ringa den dagen då det e ungefär dags eller att du kolalr upp om nån i din närhet kan tänka sig att ställa upp. Kan ersätta personens lön för den dagen som den kanske missar på jobbet.

Lägg detta på sidan hur du kommer bli som mamma för det kommer du aldrig kunna lista ut först den dagen då du e det. Men till 99% så fixar du det man har ju alltid MVC och fl + vänner som ställer upp för en.

Så lycka till nu å unna dig en dag med god mat och en semla

• Lisa 74

Ni har väl ett huvudsjukhus? Risken är inte jättestor att ni ska behöva ringa runt så mycket också tar ni väl en taxi,eller hur?

Jag hade också en hel del oro inför första barnet. Viljan att ta hand om sin bebis infann sig direkt, men känslan av att det verkligen var min bebis tog ca fyra månader (kan vara bra att veta, har hört många som känner likadant.). Det är alltså både vanligt och helt naturligt att inte vara så lycklig på en gång.

Du kommer att fixa detta så bra!
    Försök vila, dåligt m sömn ger en mycket hjärnspöken.
    Lycka till!!!

• Emil06

Ojojoj e helt normala känslor att känna inför att bli mamma tror jag ! Jag gjorde det å många av mina vänner vet jag. Ang. kontrollbehovet tycker jag du ska skriva i journalen din att du just har det å vill att de hela tiden informerar dig vad det gör osv inne på förlossningen, så gjorde en kompis till mig, där även jag var med under förl. å det gick jättebra
    Hur ont det kommer att göra kan du inte veta innan, men var beredd på OOONT! Är bra å förbereda dig mentalt, gå Profylaxkurs kanske , det funkade kanon för mig!
    Och man kommer inte gå på små blå moln ibörjan å vara sååå lycklig, man e ganska "borta" i huvet ett bra tag efter
    Och du kommer garanterat älska barnet mer än nåt annat i denna värld!!!!! Man går omkring å är nykär konstant nu tycker jag
    Orken dryter när man e gravid, så e det! Ta vara på de stunder du kan vila å gör det! I slutet behöver du mycket vila å massa mat för at sen orka
    Lycka till nu!

• radicale

jag förstår inte hur man ska svara på inläggen (det här är det första jag skriver i forum på FL) svara-knappen tycks inte fungera.

men tack för era svar och råd.
    listor är en grej som jag finner ytterst praktiskt. får försöka ta mig ork och tid att göra en sådan.

lisa74: som jag har förstått det så har vi inget huvudsjukhus, jag bor i stockholm och har av min barnmorska fått en lista på sjukhus som vi ska ringa till när vi måste åka in och se var det finns plats. vi kan med andra ord i värsta fall hamna i uppsala eller södertälje (som är väldigt långt bort från oss), därav min stress.

det känns ändå aningens bättre. det är alltid skönt att veta att man inte är ensam om sina tankar.

• Emil06

Jag bor oxå i Sthlm. Vilken kommun tillhör ni? För som vi då bor i Solna å tillhör då Ks, fick plats på en gång, har de inte plats så ska DE ringa å fixa plats åt Er! Å ni hinner till Sö-tälje, värkarbetet tar ett tag för de flesta ial
    Vänta inte för länge innan ni åker in bara, känner du att du vill åka in så prata med dem om att du e väldigt orolig osv, ge dig inte!!

• Lisa 74

Har du lika långt till alla sjukhus? Annars kan du ju göra en lista 1, 2, 3 osv. Jag tror inte att du ska ta ut ngn oro över att behöva hamna i Uppsala.

• lyck

radicale: Så länge du hör till Stockholms län så har ett sjukhus huvudansvar för att ordna en plats till dig när det är dags att föda. Däremot om du vill föda på en speciell plats då måste du ringa runt för att se vilket som är ditt första handsval (även om de i slutändan kanske har fullt ändå när det är dags).
    Det är en del i vårdkedjan att du bara ska behöva ringa ett samtal när du känner att det är på gång. Jag bor till exempel i Bromma och hör till KS i Solna.

Till mer tips för att få kontroll på oron:
    - Sjukhusen har informationsträffar just för att gå igenom hur vårdkedjan ser ut, gå på en sådan för det sjukhus du hör till (oavsett vad bm sa, dubbelkolla det igen).
    - Tipsar också om profylaxkursen: praktisk och hands-on som ger verktyg inför förlossningen.
    - Tiden direkt efter födseln: Vid de sista besöken hos MVC kommer du få reda på vilken BVC-sköterska som kommer att ansvara för ditt barn. Henne ska ni ringa när ni kommer hem från BB så kommer hon på ett hembesök inom en vecka. Hon väger och mäter barnet och ställer allmänna frågor och informerar om BVC verksamhet. Efter ca 10 v (har jag för mig) fick jag som mamma fylla i en enkät om hur jag mådde, detta just för att fånga upp mammor som blir deprimerade och nedstämda och kunna hjälpa fort. Allt är inte rosenrött bara för att man blivit mamma.

• Puffy75

Köp någon "att vara gravid bok" så inser du att du har helt normala tankar. ett sätt att förbereda sig att bli mamma...jag fick Handbok att vara gravid av min mamma och det var lite kul läsning!

• radicale

åh tack för alla bra svar,
    kanske har vi missuppfattat hur det fungerar med sjukhusen, ska kolla det där mer noga, det är ju så mycket på en gång nu så en del information åker in genom ett öra och ut genom det andra.

hur som helst så känns det bättre nu, antar att jag kommer få fler sådana här kriser men efter att få gråta ut en del, sova och fundera igenom saker och ting och rensa huvudet så känns det mycket bättre. en sak i taget, en dag i taget.

• lalala

Jag hade det exakt som du!

Jag fick hjälp av KBT psykolog att planera inför och bygga upp positiva bilder kring förlossningen. Fick kontakt via min BM på MamaMia (JÄTTEbra MVC). Det kostade inget.

Lyssnade på avslappnings-cd varje dag och fick i hemläxa att skriva lista på vad jag ville ha med mig till förlossningen, handlingsplan och brev till personalen.

Lycka till!

• Sussa76

med tröstade kramar vill jag bara berätta att det är inte bättre att vänta nr 2.
    Jag har mått som du båda gångerna och jag glömmer inte den där vårdagen då jag bara rasade i min mammas armar och grät floder för då orkade jag inte hålla tyst längre... för jag kunde inte förstå hur jag kunde vara så dum att tro att jag skulle klara av 2 barn... och hur skulle jag kunna tycka om nr2 lika mkt som nr1 och hur skulle jag ha tid med båda, skulle jag överleva förlossningen och var skulle nr1 vara då och tänk om jag skulle må dåligt efteråt så att jag inte kunde ta hand om varken ettan eller tvåan (depression) osv osv...
    Jag tror det kan ha att göra med att du i mitten nu, (ungefär) hittade en kanonbra bok när jag väntade 2.an, MAMMAPRAKTIKA av Leni Söderberg som jag verkligen gillade...
    sen, iallafall, så gick det jättebra med både 1,an och 2,an och de där oroliga veckorna i mitten av graviditeten gick över å jag blev lite lugnare och njöt mer av att vara gravid igen sen...
    HOPPAS du också snart njuter igen istället för oroar dig!
    KRAMAR

• knoddis1

Hej det ända jag kan råda dig till är att prata med din sambo så mycket som möjligt om vad både du och han känner inför detta. Det finns väl ett sjukhus som din BM har rekomenderat att du ska föda på. Fråga också din Bm om ni inte kan få ett intyg på att du har rätt till en taxiresa till förlossningen. Det har vi fått så det är bara att vi ringer dit och så får vi åka med taxi för 50:- Lycka till!

Världens lyckligaste blivande pappa
  • juana

hej på dig gumman vad skönt det känndes att läsa hur du känne roch tänker, för nu vet jag att jag inte är ensam om det för jag känner presis som dig och är i samma situation väntar mitt första barn och ingen av oss har körkort men vilken tur att jag har en pappa som kan hjälpa mig med det, mne jag känne rmig oxå deppig och ledsen, rädd. hoppas vi kanske kan hålla kontakten så man kan trösta och hjälpa varandra kram, gå gäna in på min forum jag heter juana där kram

• Matanza

Sussa76 - Fick du KBT-hjälp gratis?

Svar på tråden Livrädd och ledsen