• Erik82

Föräldrapeningen??

Hej!!

Jag undrar lite om hur föräldrapeningen betalas ut.. Om jag är hemma under året 2008, då får jag ut baserat på året 2007. Men när jag går över i år 2009, har då fortfarande en föräldrapening baserad på 2007?

MVH Erik82

• Svar på tråden Föräldrapeningen??
  • 70 Rodrigues

Jag är nästan säker på att det är så!

• Erik82

okey.. Är lite nya inom allt detta. så tankarna springer iväg lite... Vill verkligen vara hemma så länge det går.. vore underbart..

• octagon

Det är en jävla djungel det där med föräldrar penningen.
    Jag ringde och ställde några frågor till f-kassan i dag, det enda svar jag fick va "ÖÖÖÖÖ, det vet jag inte" kanske beror på vem man får prata med.

Fick nyligen veta att tanten INTE HAR RÄTT att ta ut havandeskapspenning sista månaden.

Nu till din fråga. Spelar ingen roll när. Hade du ditt senaste jobb -88, så grundar de på det.

• Jahapp

Kolla Försäkringskassans hemsida: www.fk.se

Verkar vara din aktuella inkomst som räknas... d v s vad du tjänar när du påbörjar din ledighet.
    Från kassans hemsida:
    Om du är föräldraledig från arbetet ? SGI
    Sjukpenninggrundande inkomst, SGI, används för att räkna ut din föräldrapenning. Din aktuella inkomst ligger i regel till grund för beräkningen av SGI. Om du är anställd beräknas årsinkomsten med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel OB-ersättning, vikariatstillägg och provision.

När jag började ta ut dagar fick jag skicka in en lönespec till kassan så att min SGI kunde fastställas.

• Erik82

Jag får ringa när det närmar sig min tid att vara hemma.. men jag är tacksam för alla svar jag får.

• Spirre

Precis som Jahapp skriver så baseras föräldrapenningen på din SGI - SjukpenningGrundandeInkomst. Sålunda är det 80% av vad du har idag som du får ut, en fördel däremot är att skatten är något lägre på föräldrapenningen än vad den är på lön. Exempel: Försäkrinskassan har räknat ut att min sjukpenninggrundande inkomst fram till november -06 var 271800:- och detta ger då en dagpenning på 589:- och skatten som dras av det ligger på 29%. Min sambo har fått sin beräknad på 177000 och har en skatt på sin dagpenning på 27%. Så skatten är lite beroende på beloppet som du skattar för.

• Spirre

Hehe, såg att jag inte hade svarat så mycket på din egentliga fråga... Det försäkringskassan beräknar på är arbete som du haft under minst sex månader närmaste tiden bakåt. Är det tre år sedan du hade ett arbete på mer än sex månader så är det det jobbet det beräknas på.

• Erik82

tack.. jag har dels haft fast i över 2 år, men har jobbat heltid sen lite över 3 år tillbaks. Så då borde det vara rätt lugnt då. Tack för att så många svara ändå.. Det här med föräldrapeningen är som en djungel..

• Spirre

Ring försäkringskassan och fråga när de har sina informationsträffar, alternativt boka ett möte med dom. Alla som ska få barn ska informeras av försäkringskassan angående föräldrapenningen.

Svar på tråden Föräldrapeningen??