• Anonym (orolig)

12 åring m synbortfall,huvudvärk & yrsel..?? Nån som känner igen detta?

Har en son på 12 år som under senaste året haft mycket huvudvärk,"tappar" ögat (typ skelning) & är yr från o till. Vi har varit på Ögon kliniken där vi fått konstaterat att han INTE har nåt synfel,ingen skelning heller (alltså barnskelning). Han får typ som attacker där han ser dubbelt ,blir yr.
    Vi gick även till en privat ögonläkare för att kolla m en till o samma svar där,INGET fel på ögon & syn.
    Då sökte vi till barn läkare på sjukhuset,han har gått igenom honom från topp till tå utan att hitta nåt speciellt.Vi har tänkt på om de kan va migrän så vi fick testa migrän medicin utan resultat. Det som återstår nu är magnetröntgen på tors,vi har faktiskt fått en akuttid för läkaren tyckte att vi ska kolla så snabbt de går...

Undrar om någon mer känner igen dessa symtom o vad fick ni för diagnos?? ( Ni behöver inte va rädda för o "skrämma upp mej")

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-07 14:20:34:
    Magnetröntgen var utan anmärkning,en liten cysta som är (?) ofarlig och som inte ska påverka honom (?)
    Väntar på tid till Sahlgrenska nu.

• Svar på tråden 12 åring m synbortfall,huvudvärk & yrsel..?? Nån som känner igen detta?
  • Wagram

Marsch: Aven om du sakert har ratt har alla patienter (och deras foraldrar om de ar barn) ratt att fa alla sina fragor besvarade. Jag hatar den dar attityden jag mott hos manga lakare dar de i princip klappar en pa huvudet och menar pa att det man inte behover fa veta skall man inte bekymra sig om. Jag vill ha ALLA fakta vare sig de ar relevanta for min diagnos eller ej, och det har ingen lakare ratt att undanhalla mig. Det ar ju min (eller mitt barns) kropp det handlar om!

• Flygfotogen

"Aven om du sakert har ratt har alla patienter (och deras foraldrar om de ar barn) ratt att fa alla sina fragor besvarade."

Det är ju just det jag uppmuntrar TS till att se till. Dvs boka en ny tid med läkaren, skriva ner frågorna och gå dit med dem. Så har jag alltid gjort med min sjukdom och mina läkarbesök. Går alltid dit förberedd.

• Tilia

Marsch: Jag menar absolut inte att läkarna skulle ljuga! Jag menar inte heller att de "ofta" har fel. Men eftersom de är människor de också, så händer det ju att en bild misstolkas eller en framtida utveckling missbedöms. Skulle det handla om mitt barn skulle jag därför vilja ha en uppföljning, för att undvika att just mitt barn blir ett av de där väldigt ovanliga fallen där man missat något. Så enkelt bara.

• Flygfotogen

Jag tycker också att det är passande med en uppföljning. Det jag sade var mest att en läkare kan ha fel men när flera tittat så brukar inte alla ha fel. Liksom. Fel inträffar dock, det har jag själv varit med om. Däremot så brukar de vilja följa upp det och när de då säger att det är okej ändå så tror jag man kan tro på det.

• tmg

hvordan gikk det, fikk du mer informasjon?Kram

• Anonym (Hoppas)

Hur har det gått för sonen? Har han blivit bättre?

• Barbamamma74

Hej alla!
    Nä...det går inte så bra här,gossen fortsätter att ha problem m framförallt ögat när han gör fysiska aktiviteter.MEN !! Vi har turen o fått världens underbaraste läkare till honom,han e såå engagerad,nästa steg är nu att vi nu väntar på att få komma till Sahlgrenska i GBG för neurologisk utredning.Vi har ingen aning om va detta kan vara ju.Men det är så skönt att man blir tagen på allvar o framförallt så e sonen så glad för att det ska förhoppningsvis hända nåt nu.
    Så vi keep the faith så länge så får vi se vad som händer...
    Glömde säga att den underbara läkaren vi har här i stan är "överneurolog" på sjukan här.

NÅGON som har några aningar om vad detta kan vara,ngn som har ngn neurologisk sjukdom som stämmer in m sonens symtom?
    OBS!! Vi SPÅNAR bara här,jag tar givet inte det ni skriver som nån diagnos så har ni några tankar så bara skriv!

• phoebs

Själv lider jag av migrän. Har vid ett par tillfällen fått så kraftiga anfall att jag får synbortfall- synstörningar, talsvårigheter, yrsel och domningar.

Var själv på datatomografi i förra veckan för att utesluta att det inte handlar om något annat än migrän. Tack och lov visade sig allt vara bra. Skall nu som sista åtgärd till en ögonläkare för att se att jag inte har ngn blödning bakom ögat.

Troligtvis rör det sig alltså "bara" om migrän i mitt fall och jag får fortsätta leva med det på bästa sätt. Har medicinen imigran.

Nu är ju jag vuxen, men symptomen är ju relativt lika. Har haft migrän sedan jag var liten. Önskar er all lycka till och hoppas ni snart kommer till klarhet med vad det är.

Kram

• Barbamamma74

Phoebs: Nu dom senaste gångerna han blivit dålig så har han INTE haft huvudvärken,vilket han alltid hade innan.Nu blir han mer påverkad i talet...blir lite långsam liksom...så symtomen ändrar sej visst oxå..

• Wagram

ts: Skont att ni blir val omhandertagna nu! Ar den nya lakaren en annan en han/hon ni sag forst som avfardade cystan? Nu kan du vara trygg att de kommer att undersoka allt ordentligt och att ni sedan kommer att kunna lita pa diagnosen. For mig later det mindre och mindre som migran men vad det kan vara har jag inga teorier om. En typ av epilepsi, kanske? Hoppas de hittar nagot sa att killen blir frisk snart! Nar skall ni till Sahlgrenska?

• Anonym

Hejhej. Jag har tyvärr inte läst alla inlägg, vet därför inte vad som sagts men känner ändå att jag vill lägga in att det låter som att jag hade precis samma symptom som liten. Första gången var jag 10 år och visste inte heller vad det var. Min diagnos blev kraftig migrän. Jag blev så illamående att jag inte kunde hålla mig och spydde utomhus om jag befann mig där och jag hade såna synbortfall att folk som gick framför mig försvann helt ur min värld och sen kom de tillbaka. Jag såg en stor flimrande fläck och hade så otroligt ont i huvudet att inget hjälpte förutom ett mörkt rum och sömn, kunde räcka med 10-15 min, bara jag somnade var det bra. Kommer dock ihåg att jag vissa gånger hade så ont och mådde så illa att jag inte kunde somna och då höll det i sig en hel dag och ibland gick det över över natten för att dagen därpå återvända...
    Allt detta blev jag av med på senare dagar. var runt 18 när det började avta. Nu får jag det väldigt sällan och inte lika kraftigt.
    Hoppas det löser sig för er. Kram

• phoebs

Hej igen!

För ganska precis ett år sedan drabbades jag av enorma synrubbningar, kunde inte formulera mig - visste vad jag ville säga, men orden gick inte att få fram - hade däremot INTE någon egentlig huvudvärk vid detta tillfälle. Åkte in akut och blev inlagd för undersökning och observation. Läkarna kom dock fram till att det kunde kopplas till min migrän. Kan arta sig olika vid olika tillfällen.

(då jag var gravid då detta inträffade, gjordes ingen datatomografi då, utan den gjorde jag alltså nu i förra veckan.)

Lycka till!

• LyckaJones

Har inte läst hela tråden.
    Min första tanke när jag läst inlägg 159 är epilepsi, men det kanske ni redan har utrett?

• Anonym

Träffade tre kvinnor när jag låg inlagd på neurologen som hade ungefär de symptomen....den ena hade fått Borelia, den andra inflamation i ryggmärgen och i hjärnan och den tredje migrän. Sånt här är tydligen ofta svårt att sätta en diagnos på, har jag förstått.

• pia m

Vad fick du för svar till slut ? Känner igen detta hos mitt barn.

• MrsMia

Hej! Jag hade det så några månader under min graviditet. Efter röntgen och besök hos neurolog som inte visade något kom de fram till att jag led av "migrän med aura". Vet dock inte om migränmedicin hjälper mot det, mitt försvann efter att barnen fötts. Ofarligt men besvärligt är det, hoppas du får svar snart om din son. Kram

Barbamamma74 skrev 2007-05-07 14:00:32 följande:

Hej alla!

Nä...det går inte så bra här,gossen fortsätter att ha problem m framförallt ögat när han gör fysiska aktiviteter.MEN !! Vi har turen o fått världens underbaraste läkare till honom,han e såå engagerad,nästa steg är nu att vi nu väntar på att få komma till Sahlgrenska i GBG för neurologisk utredning.Vi har ingen aning om va detta kan vara ju.Men det är så skönt att man blir tagen på allvar o framförallt så e sonen så glad för att det ska förhoppningsvis hända nåt nu.

Så vi keep the faith så länge så får vi se vad som händer...

Glömde säga att den underbara läkaren vi har här i stan är "överneurolog" på sjukan här.

NÅGON som har några aningar om vad detta kan vara,ngn som har ngn neurologisk sjukdom som stämmer in m sonens symtom?

OBS!! Vi SPÅNAR bara här,jag tar givet inte det ni skriver som nån diagnos så har ni några tankar så bara skriv!

• MrsMia

Jag missade att nämna att jag ofta inte fick ont, synfältet började bara minska från periferin och inåt tills att det blev svart. Det höll väl i sig några minuter per gång och synen kom gradvis tillbaka på samma sätt, följt av yrsel mm.

MrsMia skrev 2016-09-25 23:38:26 följande:

Hej! Jag hade det så några månader under min graviditet. Efter röntgen och besök hos neurolog som inte visade något kom de fram till att jag led av "migrän med aura". Vet dock inte om migränmedicin hjälper mot det, mitt försvann efter att barnen fötts. Ofarligt men besvärligt är det, hoppas du får svar snart om din son. Kram

• Anonym (Sofie)

Hur gick det sen? Det är samma med min son utom skelningar och kräkningar. Men denna frekventa huvudvärk.

• Anonym (Me)

Du är medveten om att tråden är 18 år gammal eller?

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Me) skrev 2025-10-21 14:29:40 följande:

Du är medveten om att tråden är 18 år gammal eller?

Nej men kan vara ntressant att veta ändå
Svar på tråden 12 åring m synbortfall,huvudvärk & yrsel..?? Nån som känner igen detta?