Vilken växel lägger du i när du parkerar bilen?
Om jag inte var tydlig, så menar jag växeln du lägger i innan du parkerar bilen
Om jag inte var tydlig, så menar jag växeln du lägger i innan du parkerar bilen
Jag använder två lägen antingen D eller R, beroende på hur jag parkerar.
Oftast R
Men på trafikskolan fick jag lära mig att man lägger i friläge och handbroms.
Det beror lite på var jag parkerar. Men är det längre tid så alltid friläge och handbroms.
CaraMelli12 skrev 2014-04-05 23:08:00 följande:
Fick lära mig i trafikskolan att lägga i en växel, så att det blir motorstopp om motorn skulle gå igång och om handbromsen inte skulle fungera (hög sannolikhet?) Lägger i 1:an då parkeringen lutar bakåt.
Ettan är bra eftersom att det ger lägst utväxling och därför får du mycket bättre motorbroms om hand - eller fotbromsen (jag har fot) skulle balla ur.
Jag lägger i backen av gammal vana. Hade Saab förut och då måste man lägga i backen för att få ut nyckeln.
Just nu kör jag automatväxel och då blir det "P". När jag kört bilar med manuell låda så har det varit lägsta växeln motsatt lutningen, alltså 1an när det lutar bakåt och back när det lutar framåt, i kombination med handbroms. När bilen skall stå länge och på plan mark (semester till exempel) så kör jag på friläge och utan handbroms. Har nämligen varit med om en bil som inte gick att köra efter två månader med handbromsen dragen (hade varit bortrest).
Det beror på åt vilket håll jag ska köra när jag ska ut. Lägger i backen om jag ska backa ut, ettan om jag ska köra ut
Hej!
Jag lägger alltid i 1:ans växel samt handbromsen. Då känns det säkert.
När jag kör automatlåda lägger jag naturligtvis i P läget, motorn låst
samt handbromsen. Får ju inte ur nyckeln annars, säkert tänk!!!