• annikaloppan

Vilken växel lägger du i när du parkerar bilen?

Om jag inte var tydlig, så menar jag växeln du lägger i innan du parkerar bilen Glad

◊ William 05.10.15 ◊
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken växel lägger du i när du parkerar bilen?
  • Monchichier
    Monchichier skrev 2014-04-07 16:51:12 följande:
    Jag använder två lägen antingen D eller R, beroende på hur jag parkerar.
    Oftast R
    Eller nu tänkte jag helt fel. Jag lägger ju självklart i P innan jag hoppar ut ur bilen.
  • CaraMelli12
    Som snö skrev 2014-04-05 23:27:53 följande:
    Du har fel. Men det får du ha.
    Motivera gärna varför det skulle slita mindre på bilen att köra iväg med kall motor?
  • Som snö
    CaraMelli12 skrev 2014-04-08 13:29:33 följande:
    Motivera gärna varför det skulle slita mindre på bilen att köra iväg med kall motor?
    För att motorn mår bra av att vara varm. Dåligt av att gå kall. På tomgång tar det betydligt längre tid för motorn att bli varm. Alltså får den gå kall under längre tid. Och gå kall, nä, det är inte bra för motorn.

Så iväg direkt utan att överdriva med gasen så får motorn jobba sig varm.
  • Racer x

Det beror lite på var jag parkerar. Men är det längre tid så alltid friläge och handbroms.

• Racer x

CaraMelli12 skrev 2014-04-05 23:08:00 följande:

Japp helt säker.
    Det är tex därför du alltid ska backa in för att undvika att belasta i onödan på en kall bil.
    Inte bra för miljön såklart, precis som det står i artikeln. Och notera "du kan". Men minst slitage blir det om motorn är varm innan du kör.

Att en motor skulle slitas mer när den är kall? Oljan hinner dit den ska innan du sagt kallstart, och gör sitt jobb. Skulle det bli slitage på motorn är det fel motorolja.
  • Lindsey Egot the only one
    Som snö skrev 2014-04-08 13:40:13 följande:
    För att motorn mår bra av att vara varm. Dåligt av att gå kall. På tomgång tar det betydligt längre tid för motorn att bli varm. Alltså får den gå kall under längre tid. Och gå kall, nä, det är inte bra för motorn.

Så iväg direkt utan att överdriva med gasen så får motorn jobba sig varm.
    Det beror ju helt på vilket bränsle du har också. En dieselbil ska stå en kort stund innan du kör iväg samt glöda innan du bror om nyckeln. Samt låta stå en kort stund innan du stänger av den.

En bensinare kan du köra omedelbart med.
  • Dina08

Fick lära mig i trafikskolan att lägga i en växel, så att det blir motorstopp om motorn skulle gå igång och om handbromsen inte skulle fungera (hög sannolikhet?) Lägger i 1:an då parkeringen lutar bakåt.

• Nicke

Ettan är bra eftersom att det ger lägst utväxling och därför får du mycket bättre motorbroms om hand - eller fotbromsen (jag har fot) skulle balla ur.

• Tutilure

Jag lägger i backen av gammal vana. Hade Saab förut och då måste man lägga i backen för att få ut nyckeln.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Frolmlanst

Just nu kör jag automatväxel och då blir det "P". När jag kört bilar med manuell låda så har det varit lägsta växeln motsatt lutningen, alltså 1an när det lutar bakåt och back när det lutar framåt, i kombination med handbroms. När bilen skall stå länge och på plan mark (semester till exempel) så kör jag på friläge och utan handbroms. Har nämligen varit med om en bil som inte gick att köra efter två månader med handbromsen dragen (hade varit bortrest).

Är inte det här Stockholms reningsverk?
  • chrissandra
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-12 10:14:13 följande:
    Det beror ju helt på vilket bränsle du har också. En dieselbil ska stå en kort stund innan du kör iväg samt glöda innan du bror om nyckeln. Samt låta stå en kort stund innan du stänger av den.
    En bensinare kan du köra omedelbart med.

Jag kommer ihåg hur det var förr! När dieselbilen skulle glödas! :D Nu har jag en diesel också men det är bara tuta och köra. Supersnabb "glödning", tryck in nyckeln, tryck på start = klart!

När jag har parkerat bilen så lägger jag in P. (för att svara på TS)
    Ettan på den tiden jag körde manuell.
  • Numminen

Det beror på åt vilket håll jag ska köra när jag ska ut. Lägger i backen om jag ska backa ut, ettan om jag ska köra ut

• Lindsey Egot the only one
    chrissandra skrev 2014-04-17 00:35:42 följande:

Jag kommer ihåg hur det var förr! När dieselbilen skulle glödas! :D Nu har jag en diesel också men det är bara tuta och köra. Supersnabb "glödning", tryck in nyckeln, tryck på start = klart!

När jag har parkerat bilen så lägger jag in P. (för att svara på TS)
    Ettan på den tiden jag körde manuell.
    Fast även om de nya dieselbilarna kräver mindre flätning så mår de bäst om de får gå på tomgång både före och efter bilkörningen. Dock inte lika länge som med de gamla.
  • Tony smart

Hej!

Jag lägger alltid i 1:ans växel samt handbromsen. Då känns det säkert.

När jag kör automatlåda lägger jag naturligtvis i P läget, motorn låst

samt handbromsen. Får ju inte ur nyckeln annars, säkert tänk!!!

Svar på tråden Vilken växel lägger du i när du parkerar bilen?