• Lilith74

    Svenskar på Irland och Irland i Sverige, tråd VII

    Tråd nr 7!
    Välkomna in, alla med anknytning till Irland!

  • Svar på tråden Svenskar på Irland och Irland i Sverige, tråd VII
  • Bicky

    Vi har haft så många politiker vid dörren. Vi får inte rösta i detta valet men i lokalvalet som är om två år.

    Skööönt att det är fredag. Jag får besök från Sverige i helgen, så det ska bli kul!

  • jsmfb

    Jotack nu är det bättre och det är ju helg, skönt med lite avlastning. Vi har haft så himla mycket besök sedan vi blev föräldrar så det är skönt med de helger det bara är vi tre. Himla ostadigt väder bara.

  • erica isabelles mamma

    hej hej alla glada...


    Bicky..tack för inbjudan...


    ja då frågar jag väl här då..


    hur kn man hitta lägenheter som kanske inte kostar multum i dublin..


    min sambo har fått ett jobberbjudande i centrala dublin... (vi behöver inte bo allt för centralt, så länge det går att ta ig fram och till baka "hem" utan allt för mkt besvär)


    jag hittar bara konstiga sidor... finns det inga vanliga hyresförenngar el va det heter.. som man kan titta lite på..


    är det någon som har en website...som jag kan kolla på...


    har aldrig varit åp irland..så jag har ingen aning om någonting...


    (mer än att man dricker öl och wisky:-P )


    så tack alla snälla, som känner för att ge mig lite info..

  • Bicky

    Hej och välkommen erica isabelles mamma!

    Det är dyrt med boende på Irland. Det finns två sidor du kan titta på:
    www.myhome.ie och www.daft.ie

    Om du undrar om någon speciellt område kan du bara fråga.

    Hyresgästföreningar finns inte. Det är mest privata hyresvärdar man hyr av. Dessa investerar i hus som de sen hyr ut och gör sig en hacka på. Man hyr oftast på ett år i taget. Hyresgäster har inte samma starka ställning i Irland som i Sverige.

    Hade du också tänkt att arbeta eller vara hemma med ert barn?

  • jsmfb

    Nej boendet blir dyrt och sämre standard än i Sverige, så är det bara.

    Har ni sett att det finns bussar med reklam för Kopparbergs cider nu?

  • Bicky

    Ja tänk att detta är en ekvation som går ihop:

    dyrt+sämre = vi vill ändå bo här

    Ja, Kopparberg, härligt!

  • Lilith74

    Bicky, bra lista!! Du har järnkoll!

    Som svar på frågan tidigare, jag var gravid här och födde Clara här och gick helt public på the Erinville i Cork. Betalade inte ett rött öre för någonting. Jag tycker att det var helt ok, vissa saker var lite sämre, tex. föräldrautbildningen innan var lite si och så, men själva vården var fantastisk. Clara låg på neonatal och jag fick stanna kvar så länge jag ville hos henne, dvs. en vecka tills hon fick komma hem. Neonatalvården var i absolut världsklass trots att det var helt gratis. Jag hade tvåbäddsrum första nätterna, fick eget rum sedan trots att jag gick public. Otroligt bra allting.
    Bleve jag gravid här igen kanske jag skulle gå privat dock, mest för att väntetiderna på gravkliniken var så långa, jag kunde få sitta i väntrummet i fyra timmar - omöjligt om jag ska ha med mig Clara och sitta så länge. Jag TROR att väntetiderna är lite kortare om man går privat.

  • Lilith74

    Jag bor på landet utanför Cork förresten, är gift med en man från Clare.

  • Bicky

    Jo jag har ju alltså tänkt på en sak. Det tyckte det fattades ett forum (utanför Familjeliv) som handlade specifikt om Irlandssvenskar. Jag letade på webben, men kunde hitta något bra, där många olika grupper kunde samlas. Så jag gjorde ett eget!

    Och här är det. Vad tycker ni?

    irlandssvenskar.proboards83.com

  • erica isabelles mamma
    Bicky skrev 2007-05-24 11:55:25 följande:
    Hej och välkommen erica isabelles mamma!Det är dyrt med boende på Irland. Det finns två sidor du kan titta på:www.myhome.ie och www.daft.ieOm du undrar om någon speciellt område kan du bara fråga.Hyresgästföreningar finns inte. Det är mest privata hyresvärdar man hyr av. Dessa investerar i hus som de sen hyr ut och gör sig en hacka på. Man hyr oftast på ett år i taget. Hyresgäster har inte samma starka ställning i Irland som i Sverige. Hade du också tänkt att arbeta eller vara hemma med ert barn?
    jg hade tängt att jobba... mn man ska ju skaffa barnvakt el dagis och så oxå... hur svårt är det?
  • bondmoran punkt nu

    Har den här tråden dött ut? Eller finns det en ny? 


    Jag och familjen ska antagligen flytta till Irland inom det närmsta året och hade behövt lite tips och råd

    /Charlotte


    En überklantig, nagellacksknarkande Bondmora. Farlig kombo!! www.bondmoran.nu Välkommen in. Om du vågar...
Svar på tråden Svenskar på Irland och Irland i Sverige, tråd VII