• llama

sjukvard i sommar nar vi kommer pa semester till sverige

Jag kommer foda mitt barn har i spanien,min son kommer fa dubbelt medborgarskap. pappan ar spannsk. När min son är 2 månader är det dax att åka hem till sverige pa semester, Han kommer inte hinna fa sitt svenska pass tills efter vi kommer tillbaka till spanien, sa min fråga är hur kan jag få tillgång till den svenska sjukvården, rent lagligt är han ju svensk eftersom jag ar det, men räcker det med att jag är skriven i sverige eller??????

• Svar på tråden sjukvard i sommar nar vi kommer pa semester till sverige
  • Bernermorsan

Men hinner han inte få sitt svenska personnummer? Finns regestrerad hos skattmyndigheterna. För har han bara det så får du fri sjukvård. Har bestämt för mig detta. Maila skattemyndigheten och hör.

• amnai

Akut sjukvård har man som utlandssvensk rätt till, man betalar samma pris som om man var bosatt i Sverige. Man ska kunna bevisa att man är svensk medborgare, med sitt sv pass. MEN detta vet inte alla inom sjukvården, det gäller att stå på sig.

När jag varit i Sverige med barnen och de var riktigt små, har jag gått till BVC och fått mäta och väga dem, de har också fått nåt vaccin för att det var dags just då. Just såna saker är väl gratis i Sverige? De jag träffade ville i varje fall inte ta betalt, jag har annars bra sjukförsäkring som gäller i hela världen.

Detta gäller alltså om du inte är skriven i Sverige. Om du är skriven i Sverige borde du/ni inte ha några problem alls.

• llama

Jag trodde att personnumret tog lika lang tid som passet, men det kanske det inte gor. Det var skont att veta att det kan fa sina sprutor i sverige ocksa, for det ar val en 3 manaders koll man gor eller borja med vaccinationerna.

• Laurentia

För oss tog det relativt lång tid att få samordningsnumret (istället för personnummer bl.a. för barn födda utomlands).

I och med att ett barn med svensk mamma automatiskt är svensk medborgare, så skulle jag råda dig att ta med spanska papper som visar att du är mamman (födelseattest?), samt barnets spanska pass/id-kort. I och med att samordningsnuret ändå inte bevisar att barnet är svensk medborgare, så borde det fungera lika bra.

Jag har för övrigt också varit på BVC vid Sverigebesök, men inte behövt visa upp något eller betala. Det kanske är annorlunda på en vårdcentral, där de är vana vid att ta betalt?

• llama

Det later bra! Min son kommer fa bade min mans och mitt efternamn,(en trevlig tradition som de har har i spanien) sa det kommer synas i pappren att han ar min son!

• sweetpea2

Om du ar skriven i Sverige sa ar det inga problem.
    Jag kan ju beratta vad som hande mig i somras nar jag kom over pa semester for att halsa pa mina foraldrar. Klev av planet och min lilla bebis blev sjuk, var tvungen att aka in till sjukhuset mitt i natten. Hade inte hunnit fa ett personnummer till henne eftersom vi just klivit av planet. Vi ar skrivna i USA, men ar ju svenska medborgare. Hon stannade pa akuten i 3 timmar och fick behandling for andningssvarigheter, sedan lades hon in pa avdelning i 4 timmar. Fick en rakning pa 16 500 kronor! Har precis betalat in den i veckan, efter en massa brak fram och tillbaka med forsakringsbolag osv.
    Ar sa nervos att barnen blir sjuka igen till sommaren!

• utlandssvenska

Fast om man bor i ett EU land har man ju ratt till samma sjukvard som svenskar som bor i sverige eller hur?! Jag bor i England och det ar bara att visa upp det blavita kortet. Jag har alltid extra reseforakring nar jag reser inom europa och resten av varlden ifall man skulle bli tvungen att flygas hem en anna dag etc.

Min man blev sjuk i USA i hostas och vi kunde inte flyga hem nar vi skulle....tack o lov hade vi forskring som betalade allt.

Men som sagt om ni bor i spanien maste ni fixa EU kortet.

• Laurentia

Utlandssvenska har rätt angående det europeiska försäkringskortet. Glöm inte att barnet skall ha ett eget kort.

sweetpea2,
    Svenska medborgare bosatta i USA har rätt till akutvård i Sverige till samma pris som bofasta i landstinget. Det är landstinget ni söker vård i som betalar mellanskillnaden. Kolla följande länk och kontakta landstinget igen:
    brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc38192_1.pdf

• sweetpea2

Laurentia, tack!Glad Skall undersoka saken och har de gjort fel sa far landstinget hosta upp mina pengar! *Hoppas*

• lycklig skorpion

Jag har hört att om man är skriven i Sverige men är bosatt och föder barn utomlands sa blir man automatiskt avregistrerad i Sverige. Dvs. man är inte längre skriven i Sverige. Fast som sagt, bor man i EU sa är det ända inga problem med sjukvarden.

• llama

Galler det aven om man bara ar utomlands ett ar??? Att man inte far vara skriven i sverige alltsa?

• amnai

Problemet är att många inom sjukvården inte vet om att akutvård ska man som utlandssvensk ha rätt till. Sen kan det ju vara en olkningsfråga vad som är akutvård, kanske ansåg sjukhuset att ni borde vårdat ert barn på sjukhuset i ert hemland, USA, att ni inte borde rest alls?

Jag tycker absolut att ni ska bestrid räkningen och hänvisa till att ni hade rätt till akutvård till samma pris som svenskar, vad det nu kostar.

/eastcoastmom, USA

• lycklig skorpion

Enligt lag maste man skriva ut sig fran Sverige om man tänker vara borta mer än ett ar. Jag har dock bott utomlands i mer än tva ar nu utan att skriva ut mig. Dock tror jag tyvärr att jag blir tvungen nu när jag ska bli mamma och fortsätta bo utomlands. Ska du bara vara borta ett ar eller även längre rader jag dig till att inte skriva ut dig om du inte maste.

• bebben Elias mamma

När vi var på semester i Sverige (var skrivna i Spanien) så fick vi gå till akuten med vår pojke. Han hade bara spanskt pass, men jag hade mitt svenska körkort.
    Det var inga problem, jag sa att vi bodde i Spanien men vi skulle inte betala något för besöket.
    Är mamman svensk så blir ju barnet också svensk medborgare enligt lag, det spelar ingen roll att man inte fått fram papper på det än.

Svar på tråden sjukvard i sommar nar vi kommer pa semester till sverige