• Vacker Utsikt

Nu är rädslan här igen..

Jag har varit enormt förlossningsrädd och går i regelbundna Matildasamtal för detta. De har hjälpt oerhört, från att enbart kunna tänka mig snitt har jag ställt in mig på en vaginal förlossning och känner mig ganska trygg med det. Men så var vi på det sista UL:et förra veckan och då uppskattade BM att bebis kommer att väga runt 4 kg vid BF. Går jag sen över tiden.. Till saken hör att jag är ganska kort, ca 159 cm och väldigt smal, vägde bara 45 kg innan jag blev gravid. Vet att det inte har något med storleken på bäckenet att göra men nu har min oro blossat upp igen. Räknas inte ett 4 kgs barn som ett stort barn? Iaf i förhållande till min kropp? BM säger att det är huvudet som spelar roll men borde inte ett större barn ha ett större huvud oxå? Jag som aldrig tänkt tanken att scenariot skulle bli så här är livrädd igen.

Berätta gärna om det är nån som har liknande erfarenheter!

• Svar på tråden Nu är rädslan här igen..
  • Canan

Huvudomfånget har inte ha med vikt att göra och 4 kg är absolut inte onormalt idag.

• innana

Hallå.

Jag snittades pga sätesbjudning så jag har inget att komma med förlossnngsmässigt i råd-väg, men jag tänkte bara berätta att inför min förlossning gjordes tillväxt-ul tre gånger samma vecka av olika anledningar. Då uppskattades bebisen vara allt från 3,5-4,3 kg stor! Samma vecka... Så jag vill bara säga att din bebis inte alls måste vara så stor som de säger, så fäst dig inte vid såna mätningar.

Ps. Min tjej vägde 3840g när hon väl kom ut.

• Mizzz

Vikten har snarare oftare med hur långa barnen är. Huvudet på nyfödda är oftast ganska lika.
    Din vikt och storlek har inte heller med ditt bäcken att göra även stora kvinnor kan ha små bäcken och tvärt om (små kvinnor kan ha stora).

Om du skulle vara för trång så kommer du få ett sk akutsnitt, detta är inte så akut som namnet låter, utan de har oftast gott om tid att få ut barnet, det är bara du som får gå med värkar ett tag extra, men inget farligt varken för dig eller barnet.

Jag tycker du ska skriva i ditt förlossningsbrev om din oro, så kommer de hålla extra koll på det.

Det kommer säkert gå bra, lycka till!!

Jag har lilla Linus i magen
  • Carro Å

Hej hej !!

Grattis till bebisen i magen .
    Min förstfödde son kom på bf och han vägde 4515 och var 54 lång.. Huvudomfånget var på 37 cm. Han var stor men jag kans inte tro att själva smärtan var mer eller mindre än de som får lite mindre barn. Jag hade inget att jämföra med och förlossningen gick ju bra och jag sprack inte heller någonting.
    Jag vet inte om det hjälper dig någonting men jag tycker att själva utdrivningen inte var så farlig utan värkarbetet innan var mycket jobbigare. Lycka till iallafall.. vad du än väljer så kommer det att gå bra

• Kringlan L

Jag var också orolig innan jag födde min första dotter.
    Jag är 163cm och vägde ca 45kg när jag blev gravid med första barnet och 43kg när jag blev gravid med andra..
    Pappan till dem är över 190 och väger över 100kg, så jag var rädd att de skulle vara för stora..

Men min BM lugnade mig och sa att så länge de lägger sig nedåt i slutet av graviditeten, sjunker ner i bäckenet och fixerar sig så betyder det att det finns tilräckligt med plats i bäckenet. ( mitt andra barn fixerade sig aldrig men då hade man ju gjort det en gång innan)

Mina döttrar kom ut, 3720g och 3680g. Och inte en bristning fick jag =)

Så även om vi är små så behöver vi inte få 2900g-bäbisar.. Det kommer att gå jättebra även för dig! =)

Svar på tråden Nu är rädslan här igen..