Anonym (jag vet...) skrev 2007-03-23 19:27:05 följande:
Jag och min man har verkligen disskuterat igenom det här med flört och otrohet när vi gifte oss. Det är OK för oss båda att flörta, men inte mer. Och skulle i råka ha ett engångsligg på fyllan med någon man intee var kär i, då får man fan hålla käften och hålla skulden för sig själv. Inte berätta. INte lasta den andra med något som inte egentligen betyder något.
Vi väljer att leva ihop hela livet, men vi äger inte varandra och vi kan leva med att vi inte kan förutse allt. Vi möter hela tiden andra människor. Ingen på jorden är bara skapt för en person, det finns fler som kunde vara den rätta. Men vi har valt, och vi vill båda att det ska vara för alltid. Det har vi lovat inför Gud och hela församlingen, och vi menar det. Men OM man verkligen blir kär i någon annan och vill inleda en relation, om vårt äktenskap inte blivit som vi tänkt oss, då jävlar får man vara ärlig, skilja sig och sen göra ALLT för barnens bästa, oavsett hur det blir. Det är vårt känslomässiga äktenskapsförord som vi skålat över en kväll i vår lägenhet på Kungsholmen.
Låter ju jättebra i teorin, men hur bra tror dy det kommer funka i praktiken?
1) Om man säger att det inte är ok att knulla andra men om man gör det så ska man hålla käft. Så har man väl i praktiken gett varandra tillåtelse att ha ONS?
2) Om man ligger med någon annan man blivit kär i trotts att man sagt att det inte är ok så är man ju inte ärlig för då har man ju brutit mot det man kommit överens om, vad får dig att tro att man då skulle hålla sitt andra löfte om att man då skulle vara ärlig med det inför sin partner? En vanlig anledning till otrohet är ju att man vill äta kakan och ha den kvar, dvs slippa göra ett val. Om din partner blir kär och kåt i någon annan är det ju inte säkert att hen genast vill leva med den andra, för hen vet ju inte om de passar ihop och om det är värt att offra allt man redan har. Därför provar man på och ser hur det utvecklar sig, efter ett tag märker man att man kan ha det bästa av båda världar så så fortsätter man med det och bara råkar glömma nämna det för sin partner (för du är man ju tvungen att välja).
Jag tycker ert upplägg är fint menat, men ganska naivt i praktiken