• Erika 76

Stress och oro...

Hej!

Jag och min sambo genomgick IVF-behandling i höstas. Vi hade en otrolig tur och jag blev gravid med enäggs!!tvillingar.

Men nu känner jag mig ofta stressad och orolig utan någon direkt anledning, och jag har ofta varit nedstämd och ledsen. Jag kan liksom inte slappna av och njuta av min växande mage. Blir också oroad över att min oro ska påverka småttingarna negativt. Det blir som en ond cirkel.

Finns det någon som känner igen sig i detta?? Kan det vara en slags reaktion i efterhand på allt vi genomgick under behandlingen?

// Erika 76

• Svar på tråden Stress och oro...
  • asdf987

Jag är ingen exptert alls men din egen spekulering längst ner låter ju väldigt sannolik. Om jag får komma med ett tips tycker jag du ska prata med din barnmorka och se om du inte ska prata med någon typ av psykolog. Det är absolut inte fel att göra det och jag tror det är bättre att du gör det innan tvillingarna kommer så du inte drabbas av någon form av depression då. Jag vill absolut INTE måla f-n på väggen!!! menar bara att om du känner så här nu och tar tag i det så kommer du förmodligen må så mycket bättre sen och vara en glad mamma när dom kommer. Då kommer du behöva alla krafter du kan få. Det är kul, härligt, omtumladande och också jobbigt att bli mamma :)

Barnmorksorna är oftas så väldigt förstående och har varit med och det mesta och kommer hjälpa dig. Hoppas det går bra.

• coco brun

Kan inte svara på din fråga men jag förstår dig. Prata med någon kunnig om det så kanske det känns lite bättre.

Lycka till!

• BEJA

Hej! Jag förstår din "olustkänsla". Jag har haft upp o ner gångar vad det gäller barnverksta´n i flera års tid..men när nu äntligen gravid Eftersom jag har haft flera mf så har jag fått kontakt med en underbar kurator via KK. Har känts så bra att prata med henne..o det gör jag fortfarande o det hjälper! Hon "lättar på trycket" o ja..det är ngt jag starkt rekommenderar. Ta kontakt med BM/ mödravården/ kvinnokliniken..där kan dom säkerligen hjälpa dig!
    GRATTIS o LYCKA TILL!
    *kramar*

Svar på tråden Stress och oro...