• Aenglamark

Vad för bil skall jag köpa?

Vi behöver bil! Bilen skall man kunna få in en barnvagn i (såklart) LÄTT, kanske t.om en tvillingvagn. Prislappen... Runt 30-40k. Airbags, viktigt. Bensinförbrukning, ganska viktigt också. Reservdelar, ganska viktigt. Ja, ni förstår (förhoppningsvis).
    Själv så är mina kunskaper vaga inom bilar etc. Men kanske nån som kan tipsa vad som är bra/inte bra?

Tack på förhand

• Svar på tråden Vad för bil skall jag köpa?
  • Aenglamark

Känns som att det lutar åt en ford focus kombi

• vw frippe

kolla på citroen och peugeot belingo kanske inte den snygaste men en riktigt praktisk fam bil, skjut dörrar behöver inte böja sig så mycke, enormt bagage och billiga i drift...

• marcink

vad säger ni spontant om opel? vi har tittat lite på opel astra kombi, för att få plats med vuxna barn och syskonvagn. hittade exvis www.blocket.se/vi/11326256.htm som ligger i vår prisklass ungefär.

kommentarer?

• Patrik vill bli Pappa

vi kör c5 kombi,,en kanon kärra,,både rymlig och rolig och skön att köra,,och en bra dragbil,,

• nassepånken

det finns bilköpare som inbillar sig att de är rationella, men allt handlar om image och fördomar. det är bara jag som är rationell.

marcink: europeiska bilar är skräp. opel är skräp till rätt pris. definitivt inte efter i kvalitet jämfört med dyrare konkurrenter som nybil, däremot har de nog ofta mindre noggranna ägare. men är den bara hyfsat ung så...

ang skillnade mellan 740 och 850: en bekant till mig som jobbat många år på bilia hävdar att 850 var volvos första steg i fel riktning, mot den kassa kvalitet och de bilar som bara säljs pga av sitt alltför höga pris som byggs här i stan nu.

• Krillans

Här har du en artikel som jag faktiskt tycker är bra, innehåller som är bra och viktiga att man känna till.
    "Så lyckas du med begagnatköpet"
    www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,981706,00.html

OBS! Tips 7 är VIKTIG!!!:
    "7 Tänk på detta när du köper privat
    Kolla att personen som säljer bilen verkligen äger den. Be även att få se legitimation så du vet vem du gör affär med. Ägaren kollas enklast genom att ringa Vägverkets servicetelefon, 0771?25?25?25, eller via hemsidan, vv.se.
    Be att få se kvitto på att bilen är ? till fullo! ? betald.
    Ring förra ägaren, fråga gärna om mätarställning, reparationer och service. Finns inga besiktningsprotokoll, kolla med Bilprovningen om bilen är besiktigad och godkänd. Serviceboken måste vara korrekt ifylld med datum, vägsträcka samt stämpel för varje service. Kolla när skatten ska betalas och hur stor den är."

Längst ner finns länk till:
    "Bästa begköpet för din plånbok, BIL:s bästa tips i fyra kategorier: 40 000 kr, 70 000 kr, 100 000 kr och 150 000 kr", den kan du bara läsa om du har "plus".

Lycka till!

• Aenglamark

Tack för tipset Krillans.
    Idag har jag provkört 2 bilar, först en WV Golf, fin bil som har större utrymme än vad man tror (iaf jag). Kostade dock 99.000kr så inte min prisklass, men alltid kul att provköra.

Sen provkörde jag en Opel Astra -99, kostade 45k med vinterdäck+stereo. Ganska fin den med. Dock tycker jag det var ganska litet benutrymme för passagerarna där bak. Ska eventuellt provköra en Opel Astra -00 imorgon. Kostade 60.000kr.

• Aenglamark

Det var WV Golf _Kombi_ glömde jag nämna.

• Dad

Kolla på Opel Vectra kombi om du är ute efter mycket bil för pengarna. Hade en Vectra tidigare som jag gillade väghållning, prestanda och bränsleekonomi hos. Sen var det lätt att hitta reservdelar billigt och att meka själv om man vill/kan.

Kolla här tex: www.blocket.se/vi/11259041.htm

De är verkligen köparnas bilar prismässigt (samma pris som Astran)

Kolla tre saker på en Vectra:
    1. Rost.
    2. Rost.
    3. Rost.

Just det, kolla rost.

• Krillans

Var inne på Vi Bilagares hemsida. Där kan man kolla på "Begagnat - biltester". Finns på denna sidan:
    www.vibilagare.se/tester-begbil.asp
    "Sök" fungerar inte, i varje fall inte till mig, så du får söka med Explorer (om du använder det) eller bläddra. Dom har lite information om, VW Golf, Opel Astra och även Opel Vectra.

Ja Dad, du har helt rätt när det gäller Opel Vectra och rost:
    "Den första generationen av Vectra led av många barnsjukdomar. Rost, dåliga hjullager och oljeläckage var inte ovanligt. Generation två, Vectra B som verkstäderna kallar den, håller betydligt bättre ihop än sin föregångare. Men det finns ändå en del fel att se upp med. Rost förekommer, främst på 1996 års modell. Oftast sitter den vid skärmkanter och undertill.
    Förbättrat rostskydd kom på Vectra årsmodell 1998. Då infördes bättre lack, en annan plåttyp och framför allt bättre behandling av hålrum och skarvar. Att låta bilen genomgå ett rostskyddstest före köp kan vara en god idé."

• ante22

Annars kan en volvo 855 eller den första modellen av v70 vara ett bra val.. Det kostar inte så mycket med delar till dom och dom är ganska bränslesnåla.. man får inte väldigt mycket i dom också så en tvillingvagn ska nog inte vara det största besväret. Är du intresserad av det så kolla noga på hur bromsarna tog på bes och hur dom är i dagsläget. volvoägare har en förmåga att slita ut dom ganska bra..

Mvh Ante.. =)

Svar på tråden Vad för bil skall jag köpa?