• stellaluna

Vilket var ert resultat på glukosbelastningen?

Ni som gjort glukosbelastning, vad hade ni för värde före respektive efter glukosbelastningen.

Var går gränsen? Har ni fått göra om det igen?

Ja, lite blandade frågor...

Jag gjorde själv en glukosbelastning idag och hade 5,1 före och 8,3 efter. Det var ingen fara enl. barnmorskan men hon sa en gräns på 8,9. Vad händer om man har det eller mer? Har ni andra fått andra gränsvärden?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vilket var ert resultat på glukosbelastningen?
  • Kijah

jag hade 5.6. Gjorde det idag o fy vad äckligt det var. Där satt jag o ulkade o klöktes som fan..

• Mamma89

vet inet va jag hade innan testat.. gjorde inget sockervärde innan.. men efter va de 9,1 och 9,3.. ska göra om glukosbelastningen i mitten på april..
    e värdet lika högt då blir jag inlaggd på direkten sa hon =/
    hoppas inte!

• Smiley911

Hade 10 komma nånting när jag var gravid... Hade alltså graviditetsdiabetes.

Ett hett tips från som gjort några belastningar: Ta med en klyfta citron och droppa lite i glaset. Myyycket bättre!

• Smiley911

Mamma89: Inlagd? Varför det?

• Enyana

Jag hade 11 efter de två timmarna - dvs gravdiabetes.
    Håller med Smiley911, att pressa ner en halv citron gjorde det hela uthärdligt...

• kerstin71

Jag har haft höga värden med alla tre barnen över 8.0 så med son nr 1 blev jag remitterad till Diabetesenheten på sjukhuset där de gick igenom faran med att ha höga värden, hur man skulle äta, att barnet kunde bli stort etc etc.

Ettan vägde 3.1, tvåan 1.9 (tillväxthämmad) & trean nu är beräknad till 3.6.
    Inga jättebarn precis!

Äter inte mycket socker så är nog bara så att vissa höjer värdena under grav, men klart man blir orolig.

Med de andra två har jag inte behövt gå på spec.MVC.

Kram Anna

stolt mamma till Linus 03, Markus 06 och bebben BF maj 07
  • Mamma89

smiley911:
    fö jag ska lära mig ta prover på mig sj och för dom vill hålla uppsikt=/

• Jessica24

Mitt värde på glukosbelastningen var 5,7 och jag gick upp ca 15 kg.
    Fick ändå en son på 5090g och 56 cm. Skrattande

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Toyya

Jag hade siffrorna 3,7 före och 4,6 efter.

• isolde83

jag var för några dagar sen och gjorde. min BM sa att man ska inte ha över 7,0 innan och inte över 10,0 efter. jag hade 4,5 innan och 5,2 efter

• nynne76

hejsan,
    gjorde glucosbelastning förra vecka och det var 8,9. Gränsen går vid 8,5 så jag ska tillbaka nästa vecka och ta ett nytt prov. Gränsen för grav diab går vid 10,0 och mellan 8,6-10,0 håller dom en under extra uppsikt och så får man träffa en dietist.

Lycka till!

• Jbernholts

Mina urinprov visade att jag hade glukos som läckt ut i urinen därför fick jag göra en glukosbelastning för att utesluta gravdiabetes. Minns inte mina svar från det testet i vecka 28. Har idag (vecka 35+6) gjort en ny glukosbelastning då bebis visat sig vara stor på ett tillväxtultraljud. Efter fastan hade jag blodsocker på 3,5 och två timmar efter att jag druckit sockerlösningen hade jag 6,4 så de såg bra ut, ingen diabetes. 

Svar på tråden Vilket var ert resultat på glukosbelastningen?