• Ulo

Kamremsfanskap

Har en bil där kamremmen skall bytas efter 12000 mil. Har kört 12500 nu och skall inom någon dag iväg på en längre resa. Har biltillverkaren någon säkerhetsmarginal när man anger intervallet eller är det stor risk att remmen går av? Skall låta byta den så snart jag har möjlighet men hinner ev. inte innan jag skall åka. Hur skulle ni göra??

Har vidare ett hjullager verkar vara slut och detta skall jag också byta när kamremmen byts, är det någon risk att detta pajjar helt eller kan man köra ett tag till?

Tacksam för råd!!

• Svar på tråden Kamremsfanskap
  • Mvh   Daemon

Rem hör antiken till anser jag,,hehe.
    Ska va kedja! helst dubbla,,

Och ett kamremsbyte på 8-9000;- är verkligen stöld! Då är det dags att byta verkstad.
    Vanliga bilar går mellan 2600:- till 5000;- hos "normalprisverkstäderna" allra vanligast hos ex, ford,vw,opel,mitsubishi,etc, ligger priset på mellan 2600-4500 beroende på verkstad.
    Luras inte av verkstäderna då de gör en såkallad "service" samtidigt, det är denna som kostar 1000;-/Tim.
    Kalla fakta.

• marcink

vilka bilar har rem, och vilka kedja? hur vet man det? :)

• Grodmannen

Har Saab 9-5 kedja eller rem?
    Vi har bytt, det skulle gå på 9000 och ta 2 dagar. Som tur är gick det på garantin.

• Mvh   Daemon

Opelmotorn V-6an i saab har rem och ska bytas ungefär var 9tusende mil.

Och de säger själv att Saab har slitstark kamkedja i sina fyrcylindriga motorer och dessa behöver normalt inte bytas förr-än tidigast efter 20 000 mil. När kedjan slamrar är det dags för byte, en kostnad på strax under 4 000 kronor.

• kontirio

Min Toyota Avensis 06 har kedja, skall bytas vid 23000 mil tror jag det var. De bilar som har kedja har det oftast som försäljningsargument, så det lär man få höra. Annars får man fråga.. och titta efter.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Tvillingfarsa

Toyota Avensis går jag och funderar på.

Är rätt sugen på att skaffa en sån i höst när tjejen också börjar jobba.

• kontirio

Tvillingfarsa,

Satsa du på den. Har en 2.4 med automat, nöjd som tusan. Hade Volvo förut, det gör jag inte om.

• Björn79

3700 är helt rimligt för kamrem byte men jag bytter själv är bil mekaniker o det är en massa jobb

• Wipperman

Kamrem är junk.
    Ska vara kedja.
    Köpte en pendlingsbil, villkor var att kamremsbyte hade gjorts.
    Samtidigt ska vattenpump och lite andra remmar bytas.
    Bilia skulle ha tjugoentusenfemhundra kronor för att göra servicen.
    Säljaren anlitade en annan verkstad, men 17.5 tkr landade det på.
    Bilen?
    Renualt clio sport, liten bil med massa motor.
    Gissa om jag kommer att sälja den inom 5 år eller 10000 mil

• kontirio

Disclaimer: Detta inlägg är aningen OT.

Bilia är ju direkt kända för att vara billiga och ge mycket för pengarna.. :P De skulle ha 3700 för lilla servicen på min förra bil, en V40. Hittade en annan auktoriserad Volvo-verkstad (tack gode gud för sökfunktionen på volvocars.se) som tog 3000 för samma sak. Fortfarande rövarpriser, 1700 kostar lilla servicen på Toyota Avensis, 2400 för stora servicen.

Inte bara att man får betala överpris för att KÖPA en Volvo, man betalar överpris för att ÄGA en Volvo..

• Tvillingfarsa

Fortsätter med OT.

Hade funderingar på om det skulle bli en Avensis att jag skulle köra snålmotorn på 1,8. Jag menar jag ska bara ha bilen till att köra ungarna.

Är det nån större skillnad på försäkringskostnader osv mellan t.ex 1,8 och 2,4an?

• kontirio

Tvillingfarsa,

Ingen gillar en snålmotor på 1.8L för att dra fram en så stor och tung bil. Jag valde mellan 2.0 och 2.4, avgörandet var att 2.0 hade 4-växlad automat medan 2.4 hade 5-växlad (ville ha automat).

Tror inte försäkringspremien skiljer sig alls, men vad vet jag.. ring närmaste Toyota-återförsäljare, alternativt Folksam som förmedlar Toyotas egna försäkring, och fråga.

• ante22

Ja du alltså åker man volvo så kan man nog utan större problem åka ungefär 1000 mil över det att man "egentligen" ska byta kamrem. de ska nog inte vara några problem. men de är ju volvo o de håller ju med.. ;) om hjullagret är dåligt är nog ingen fara om de nu inte skramlar riktigt illa.. =)
    Mvh.. Ante

• jewa

Jag har en saab 900 v6 som jag precis bytt kamrem och spännrullar på.
    Det hade Holmgrens bil en (drive) på nu, och kostade 4000 kr.
    Överkomligt tycker jag.
    Jag körde ca 1000 mil för långt enligt intervallerna, men det finns alltid marginaler på en sådan viktig del.
    Däremot skulle jag rekomendera att du byter hjullagret så snart som du kan.
    speciellt om du ska ut på långresa.

Svar på tråden Kamremsfanskap