• Lady Bling

Ni som delat rum med andra mammor på BB, vad tyckte ni om det?

Ska kejsarsnittas 27:e april. Ringde BB-avdelningen och frågade om pappan kunde få stanna kvar och sova med mig och bebisen, men hon sa att det bara fanns 3 familjerum och att i resten av rummen så delade man dom med andra. Det var inte alls säkert att pappan kunde få stanna och i så fall fick han bara stanna första natten. Detta är på Huddinge sjukhus.

När jag snittades med första barnet för ca 2 ½ år sedan så fick sambon stanna hela BB-vistelsen (2 dygn) och vi hade ett rätt stort rum för oss själva med TV och toa/dusch. Detta var på Karolinska sjukhuset i Solna.

Är lite orolig för hur det ska bli om han inte får stanna på BB med oss. Hur ska det gå på nätterna när han inte kan hjälpa mig  och bebisen när jag är nysnittad och knappt kan röra mig?

Tänk om man ska vara där i flera dagar, och hela tiden måste dela med andra. Är otroligt lättväckt och kommer inte få sova alls då på flera dagar... Visst sover man dåligt ändå om bebisen är vaken, men då kan man ju inte sova heller när bebisen sover.

Ni som delat rum med andra mammor på BB, vad tyckte ni om det?

Hur gick det på nätterna när er man inte var där?

Blev ni snittade eller födde ni vaginalt?

• Svar på tråden Ni som delat rum med andra mammor på BB, vad tyckte ni om det?
  • Apanage

Hej igen Fragglan: Det var därför jag undrade! Beskrivningen av rummen i mitt förra inlägg är av rummen på K77 och man har skärmar som avgränsare. Om du har möjlighet - försök att få fönsterplatsen! Då blir det du som går förbi den andra kvinnan för att gå ut ur rummet. (För att gå på toa/duscha/gå och äta etc.) Samt att det är den innanför dörren som har skötbordet hos sig och då riskerar man givetvis att bli väckt när den vid fönstret måste byta på sin bebis.

• Lady Bling

Apanage: Tack för tipset, ska försöka få fönsterplatsen om det går! Glad

• trebarsmamma

jag delade rum nu med tredje barnet.. delade rum med en tjej först men hon åkte hem samma dag.fick en ny tjej med en bebis som skrek hela tiden på nätterna.min lilla kille var ju så lung han bara sov han vart ju inte äns väckt av skriken.men jag kunde ju inte sova..lite joggit.jag som hande tänkt mig en liten min semester sär på bb

• Lady Bling

Tack för ditt svar trebarnsmamma! Glad

• Huskatt

Det var blä.
    Hon ville kolla på alla såpor som gick. Jag ville se sport.

• Siri2006

Jag akutsnittades på Mölndals sjukhus. Fick eget rum och pappan fick stanna 4 nätter. Sedan åkte vi hem, men återkom samma dag (bebisen åt inte), och då fick jag dela rum med en nyförlöst kvinna.

Jag tyckte det var rätt jobbigt att dela rum, men det berodde på två saker:
    - Jag var rätt nere för att mjölken var på väg att komma igång och för att vi tvingats åka tillbaka till BB och jag spenderat nästan en vecka på sjukhuset totalt.
    - Mamman jag delade rum med var en omföderska som spenderade sin tid med att ringa runt till alla hon kände och berätta om hur fantastiskt lätt hennes förlossning varit och hur bra bebisen sög. Själv hade jag kämpat i flera dagar och till slut snittats.

I ett annat sammanhang hade det säkert fungerat bättre att dela rum, men tiden i eget rum var givetvis mycket lugnare och mysigare.

• Lady Bling

Tack flr era svar Huskatt och Siri2006! Glad

• E T

Jag har delat rum vid båda mina förlossningar.
    Första barnet så sov jag i 2 nätter, första natten var ok då den mamman födde sitt andra barn. Hon var hjälpsam o pratade lite. Andra natten ville jag bara åka hem då jag vantrivdes nåt så fasansfullt. Kändes som jag störde den mamman hela tiden o personalen var inne titt som tätt o drog i mina bröstvårtor för att få igång amningen (kan tillägga att det inte hjälpte ett dugg för nån amning kom aldrig igång...o feg som jag var så sa jag inte ifrån). Med andra barnet delade jag rum med en kvinna som låg o kved i sina smärtor o inte kunde ett ord svenska eller engelska så jag kunde inte fråga om hon ville ha nåt mot sina smärtor. Dessutom tvättade de alla gardiner o skynken mellan sängarna så det var öppet mellan oss. Stannade i 1 dygn denna gången så det kändes uthärdligt...o denna gången sa jag ifrån till personalen som skulle igång o dra i mina bröstvårtor.

• jengus

När jag fick min son som jag födde vaginalt,fick jag dela rum.Under dom tre dagarna jag var kvar så var det en ny rumskompis varje dag.En natt var det ganska jobbigt för mamman hade ont när hon amma så hon låg bara å grina å skrek.Det var bara en lite vik-vägg i mellan oss så jag såg hur hon kämpa,det var inte så kul :(.Men annars så var det ganska trevligt,det var mammor från andra kulturer så var roligt att prata om hur det var i deras länder å så!

• Zion och jag

Snittades och låg kvar i 3 nätter, delade rum med 2 olika kvinnor under de nätterna... JOBBIGT!!! Jag var ensam (utan partner/pappa till mitt barn). Hade blivit lovad ett eget rum så att min  syster eller mamma hade kunnat stanna men det var överfullt så det blev inget med det.

• escholin

Hej!
    Jag o min kursare studerar till barnmorskor och skriver en uppsats om kvinnors upplevelse av att dela rum på BB. Vi skulle behöva några till mammor som kunde tänka sig att ställa upp på en kort intervju via zoom. har du fött barn mellan 2022-2024 och kan tänka dig att dela dina upplevelser? :) Hör gärna av dig till el7032sc-s@student.lu.se eller skriv här på familjeliv :) 

Allt gott. 
    Med vänlig hälsning, Elin 

• Anonym (a)
    Zion och jag skrev 2007-04-13 01:38:45 följande:

Snittades och låg kvar i 3 nätter, delade rum med 2 olika kvinnor under de nätterna... JOBBIGT!!! Jag var ensam (utan partner/pappa till mitt barn). Hade blivit lovad ett eget rum så att min  syster eller mamma hade kunnat stanna men det var överfullt så det blev inget med det.

escholin skrev 2025-04-09 11:06:56 följande:

Hej!
    Jag o min kursare studerar till barnmorskor och skriver en uppsats om kvinnors upplevelse av att dela rum på BB. Vi skulle behöva några till mammor som kunde tänka sig att ställa upp på en kort intervju via zoom. har du fött barn mellan 2022-2024 och kan tänka dig att dela dina upplevelser? :) Hör gärna av dig till [email protected] eller skriv här på familjeliv :) 

Allt gott. 

Tips att göra en ny tråd eller citera trådar märkt ÄLDRE innan du svarar ;)

• escholin
    Anonym (a) skrev 2025-04-09 11:28:25 följande:
    escholin skrev 2025-04-09 11:06:56 följande:

Hej!
    Jag o min kursare studerar till barnmorskor och skriver en uppsats om kvinnors upplevelse av att dela rum på BB. Vi skulle behöva några till mammor som kunde tänka sig att ställa upp på en kort intervju via zoom. har du fött barn mellan 2022-2024 och kan tänka dig att dela dina upplevelser? :) Hör gärna av dig till [email protected] eller skriv här på familjeliv :) 

Allt gott. 

Tips att göra en ny tråd eller citera trådar märkt ÄLDRE innan du svarar ;)

Jag är ny på familjeliv så är inte helt inne hur det funkar haha, men tack för info! :) 
Svar på tråden Ni som delat rum med andra mammor på BB, vad tyckte ni om det?