• trollisen

Nya Mondeon eller Passat

Snart är nya Mondeon här.
    Vilken skulle ni satsa på?
    Mondeo eller Passat?

Väntar 2:a barnet till sommaren och kommer då ha 2 bakåtvända bilstolar.
    Kör Focus idag och den känns väldigt trång, speciellt dåligt benutrymme för 2:åringen som sitter bak i en Freeway som ändå anses som en av de minst utrymmeskrävande stolarna.

• Svar på tråden Nya Mondeon eller Passat
  • andy73

självklart blir valet passat, kör en själv!

• Plektrum

Passat....körde farsans nya igår för första gången och en fisförnäm jävla kärring backar in i framskärmen....kul.....NOT!!

• LRX

Mondeon är snyggare och är ju säkerhetsmässigt (och på många andra sätt) samma bil som nya V70/S80. Passat har dock bättre andrahandsvärde och snyggare interiör...'

Presonligen skulle jag köpt en skoda octavia med lite extra lull-lull för samma pris, det skiljer några centimetrar mellan den och passaten. Eller skadar det din image?

• Triton

Utan tvekan Mondeo! MAssor av bil för anständigt pris. Det finns så mycket annat som föräldrar kan lägga pengar på

• LHW

Prisskillnaden är inte så otroligt stor (definitionsfråga förstås). En passat comfortline med businesspaket, drag, mv, vh på ca 270 000. En Mondeo Titanium med drag, mv, vh (är väl närmast jämförbar) får man för ca 245 000. Men det är de offerter jag har fått och gäller gamla Mondeon.
    Själv tvivlar jag på kvaliten hos ford och eftersom passaten numera baseras på golf i grunden så känns det som fördel för passaten där. Prisskillnaden är för liten (om man nu ändå tänker lägga 250000 på en bil) för att det ska vara av helt avgörande betydelse men förmodligen är det lite fördel på inköpspriset för nya mondeon. Körmässigt så får vi väl se vad nya Mondeon går för men mot den gamla så vinner passaten ganska enkelt.
    Servicemässigt så är det lite fördel Ford. Ingen av märkena har verkstäder som har speciellt bra rykte men violkswagen är ju totalt i botten när det gäller den här biten.
    Själv skulle jag ändå valt passaten för att det i grunden känns som en bättre bil.

• Martin1980

Är inte nya Mondeon baserad på samma bottenplatta som V70?

• Master J

Mondeo missade årets topptitel i sin klass detta år till förmån för en Folksnurra. Detta efter att ha varit ledande sedan mondeons ankomst i bilvärlden. Massor av förbannat bra bil bevisas av försäljningsiffror världen runt som vida överstiger Passatens. "Ingen Ford på våran gård" är ett väldigt typiskt svenskt uttryck som troligen skapats av Volvo( de ägs visst av Ford numera och tillverkar Volvo-Ford bilar..) Ford har sedan mitten av 80 talet konsekvent gett betydligt mera bil för pengarna än många andra märken.
    Skulle defenetivt välja en Mondeo, fördrar dessutom att skruva i en sådan framför en VW.

• tomsus

bara servicen hos VW säger mig direkt att jag skulle köpt Mondeo ....

I övrigt så måste man provköra alla tänkbara bilar, kolla lite bilprovnings-statistik, fråga runt m.m.

Jag skulle köpt en ny Subaru istället, och det gjorde jag också :)

(men jag äger en Ford Focus HGV -00 också, ganska trevlig bil)

• LRX

Jag kollar f.n. efter beg. ford focus från 05 och framåt. Bra andrahandsvärde tack vare att en massa folk har fått för sig att det är en skitbil. Sedan kör de gladeligen runt i en volvo v50 eller s40

Köp mondeon med etanolmotorn så får du 10.000 i premie (jag tror det blir samma 2.0:a som i volvo, men det kan även vara den nu i focus/v50/s40 aktuella 1.8:an).

• LRX

Och med bra andrahandsvärde menar jag att den är billig som begagnad! Bra andrahandsvärde ur köpsynpunkt alltså, haha.

Svar på tråden Nya Mondeon eller Passat