• fru smultron

Kan spermiekvalitet ge MF?

• Svar på tråden Kan spermiekvalitet ge MF?
  • fru smultron

Ops... det var inte meningen att posta iväg den redan ...
    Jag undrar som sagt om det är någon som vet om det finns ett samband mellan detta.
    vi har haft en massa MF men de har aldrig kollat upp min mans spermier. Nu undrar jag om ni andra med upprepade MF gjort en spermie analys och vad era gyn dr sagt om detta.
    Tack på förhand!

• Indran

Vi har haft 3 tidig mf och är nu under utredning. Min man ska få göra spermieprov. Vår läkare ville göra dels en mf-utredning med de tester det innebär samt lägga till de tester som ska göras inför IVF. Vi håller det spåret öppet parallellt om vi inte lyckas. Och jag tror det ar inför IVF som spermieanalysen kom in i bilden alltså inte för att utreda orsak till mf. Men det känns ju spontant som att spermiekvaliteten borde kunna påverka risken för mf. Så jag är också intresserad av svaret på din fråga.

• greta2

Det kan absolut bero på din mans spermier, att de har dålig kvalitet, vid dina mf. Mf kan ju bero både på mannen och kvinnan.

• blå polly

Hej

Efter tre tidiga MF så är vi nu mitt uppe i en utredning och då kollas även min mans spermier. Enligt gyndoktorn så kan spermiekvaliten påverka. När de kollar kvaliten nu så letade de tydligen efter avvikelser som två till tre huvuden eller avsaknad av svans...låter så där men man hoppas att det kan ge något. Självklart måste även detta påverka chansen att få behålla sitt foster. Har ni gjort någon utredning? Det är nu mitt största hopp! Lycka till!

• S80

vi har fått 3 ma och gjort en utredning. Men min sambo har inte lämnar spermaprov för läkaren sa att eftersom hans kromosomprov var bra så kunde inte vara nåt fel på hans spermier. Själv tycker jag att det borde kunna påverka mf. konstigt att man får höra olika av olika läkare.Vet ju inte vad man ska tro.

• Cineline

Vår läkare sa att om det är fel på spermierna så blir man inte gravid. Därför villhon inte testa sambons spermier.

• Eva Lotta

hej, samma svar här...det kan inte bero på spermierna tydligen...bara om de har kromosomfel och det tar man blodprov för...min doktor och barnmorska sa att det är ytterst sällan som de tar spermaprov nuförtiden när man har bevisade missfall eftersom man ju blir gravid...De har inte tagit på min man vilket jag är lite frustrerad över men vi köpte ett test och gjorde ett eget spermatest och allt var bra...massa bra simmare...Vi köpte vårat på Boots när vi var i England! Dyrt!
    Lycka till...
    Lotta

• noon

Samma svar här också. Läkarna har inte varit intresserade av spermierna.. funkar det så ska de vara ok. Lite konstigt men vi har faktiskt frågat flera oberoende läkare.

Svar på tråden Kan spermiekvalitet ge MF?