• Anonym (fått ma)

Lika stor risk att få 2 mf/ma som att få 1?

Jag har nyligen fått ma och undrar:

Jag har läst att det kan vara 30-50% risk att få mf/ma

Men om man då fått ett, är det lika stor risk att få ett igen direkt efter?
    Kan det vara mindre risk att få mf/ma när man redan fått ett?
    Det känns som att det borde vara fler kvinnor som får ett än vad det är som får två mf/ma.
    Är det större chans att behålla barnet än vad det är att man skulle få ännu ett mf/ma?

Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Lika stor risk att få 2 mf/ma som att få 1?
  • Anonym

Jag kan säga att jag fick tre mf i rad och resonerade som du gör att har man fått ett borde det ju vara mindre risk att man får ett till.

Men när jag gjorde min skrapning efter fjärde mf sa läkaren att det var precis tvärtom.
    Att har man fått ett eller ett par mf är risken större att man får det igen.Tyvärr...

• Anonym (fått ma)

Men är det fler kvinnor som får 2 på raken än vad det är som får enbart ett?

• Anonym

Till mig har dom sagt att det inte är större risk att få ett MF igen om man har haft ett tidigare, men har man haft två eller fler ökar risken.

• Dist

Jag gjorde en abort i april -05 och fick MF nu i mars -07. Jag hoppas att jag ska bli gravid snart igen! Räknas en abort som ett missfal tror ni? Det borde väl vara samma sak typ... Och om jag då haft två "MF" så ska risken för ännu ett missfall alltså öka? Åhhhhh...

• Anonym

Dist: Nej, aborten räknas säkert inte som ett missfall. Det är ju du själv som valt att avsluta graviditeten.

• Dist

Jo, men jag tänkte att det är ju som ett framkallat missfall...alltså för kroppen kanske det är likadant...?... Men jag hoppas du har rätt!

• TeZs

till mig sa dom att risken är mindre att få ett missfall om man redan fått ett då vi fick mf första gången. Blev gravid 2 mån efter mf med sonen, o är nu gravid igen i v.24, så jag fick bara ett mf första gången, men sen har det gått bra!

• Dist

TeZs: Det känns bra att höra! Jag hoppas min kropp funkar på samma sätt! Jag längtar efter att blir gravid igen!

• homotjej

jag fick mitt andra missfall bekräftat på akuten igårkväll. första hade jag i januari och andra nu i mars då. gynläkaren sa att det är vanligt att man får två missfall men att sen få fler är ovanligare. får man fler än två på raken så ska det utredas.

• Anonym

Till mig sa de att man inte kan "förbruka" sin otur, att det är lika stor risk för missfall vid nästkommande graviditet.

• Dist

Ojoj, tråkigt att höra... jag hoppa spå bättre lycka när vi ska försöka igen nu! tråkigt för alla som fått missfall :(

• Linsen

Här kommer lite statistik... det är alltid 33% risk att få missfall men den faktiska statistiken ger dessa siffror för missfall på raken...

1 mf = 33%
    2 mf = 20%
    3 mf = 1-3%

Och det är därför de inte gärna gör undersökningar förrän efter tredje mf för det är så pass ovanligt. Min läkare berättade även för mig att kan man bli gravid så är chansen till att få en fungerande graviditet jättestor.

• Anonym (Jag)

Min Dr sa att de flesta människor vet inte ens om att de har missfall. De tror att de har fått en vanlig mens, i deras vanliga mens cykel. Att få två i rad är bara otur. Lycka till, alla ni därute som försöker igen.

• Anonym (Ludda)

Så tror jag det ligger till. Risken att du ska få missfall ligger väl på mellan 10-30 % varje gång du blir gravid. Och då borde det ju inte spela någon roll egentligen om man haft missfall precis innan man får missfall igen. Samtidigt kan det vara så att en person kan ha 10 missfall och föda 1 barn medan en annan föder 10 barn och inte har något missfall alls. Jag har själv haft två missfall men fött barn 2 barn också. Så rent statistiskt är jag uppe i 50% på missfallsfronten. 4 graviditeter och 2 missfall och 2 barn. Men nästa gång jag blir gravid (hoppas) så är ju ändå risken 10-30 % att jag får missfall igen. Hoppas någon förstod mig..

• Samanta245
    Anonym skrev 2007-03-24 00:53:03 följande:

Jag kan säga att jag fick tre mf i rad och resonerade som du gör att har man fått ett borde det ju vara mindre risk att man får ett till.

Men när jag gjorde min skrapning efter fjärde mf sa läkaren att det var precis tvärtom.
    Att har man fått ett eller ett par mf är risken större att man får det igen.Tyvärr...

Inte sant.
Svar på tråden Lika stor risk att få 2 mf/ma som att få 1?