• venture

bra eller dåligt?

Hej
    Ny på sajten, och brukar inte fråga andra.
    Men vi har ledsnat på sura barn varannan vecka för att de inte kommer överens (min son sedan tidigare och min mans två söner sedan tidigare)så nu har vi bestämt att sära på dom på olika veckor.
    Det känns som om vår familj splittras men å andra sidan har vi sura griniga barn varannan vecka och allt roligt vi försöker hitta på slutar alltid i bråk.Jag tycker det känns som ett nederlag för allt vi har kämpat för men barnen kanske mår bättre, eller?

• Svar på tråden bra eller dåligt?
  • Lisa 74

Kanske kommer barnen på att dom saknar varandra då?

• Norrlandstösa

Kanske kan göra så under en "testperiod" för att se hur de känner och hur ni känner. Jag förstår ert dilemma, skulle också kännas för mig som familjen splittras.
    Men vem vet, som Lisa 74 skrev, de kanske t.om. börjar sakna varandra?

• Laiqua

Hur gamla är barnen?
    Hur länge har de bott tillsammans?

Jag förstår mycket väl att ni är less på sura barn - och försöker hitta lösning på problemet - och samtidigt måste de ju lära sig att acceptera att ni faktiskt ÄR en familj nu. Att det inte är ok att bråka och därigenom få sin vilja igenom - att leva kvar i önskningen att det fortfarande är "mamma/pappa och jag..." utan besvärliga bonusföräldrar/bonussyskon.

Har de bonusar hos sina andra föräldrar också? Hur löser dem det där?

Jag tänker att en separation av veckor skulle kunna försätta dig och din sambo i en situation att vilja tillfredsställa era barn så de inte blir sura, men att ni går ifrån verkligheten. Typ skapar illusion för barnen - men de kommer ju ändå att göra saker tillsammans antar jag, typ resor och liknande och det måste de ju lära sig att acceptera.

Går det att prata med dem om hur NI känner när de bråkar?

Kramar till er,
    Laiqua

• Therese33

Tycker det låter som en dålig idé att sära på dom. Varför inte ha ett "familjeråd" varje vecka, det har vi haft. Då får alla säga sitt och du och din man sätter upp regler vad som gäller så får ni försöka att föra dom samman. Viktigt tror jag att dom får komma med konstruktiv kritik och att ni sitter med och lyssnar.

• venture

Vi har försökt med "familjeråd", samtal, egen tid med alla barnen osv. Men vi känner att efter 3 år så går det inte längre något måste göras och det är bara här dom är bonusar allihop.Sen vi fick vårat gemensammma blev det dock värre.10-åringen och 5-åringen bråkar nu konstant och vägrar vara något så när schyssta mot varandra vilket gör att man kan inte lämna lillebror med dom för passar det inte så bär han som är 10 iväg med honom (10 mån). Det har alltså blivit bråk till och med där.

• 2SmåPrinsar

Min man har en dotter sen tidigare som är 9½ och jag har två döttrar som är 11 år och snart 13 år och vi har en son som blir 2 år i april. Innan vi fick sonen tillsammans så hade vi alla flickorna samma veckor. Det fungerade inte på helgerna för det blev bara en massa bråk och allt blev bara tråkigt så nu har vi änddrat så mina flickor är hos oss varannan helg och min mans dotter varannan helg men dom är hos oss tillsammans måndag till fredag.

För oss har det fungerat bra med att bara byta helger.

Svar på tråden bra eller dåligt?