• coco brun

Utomkvedskap?

Om flera i ens familj har haft detta, är det då större risk för mig att jag får det, någon som vet?

• Svar på tråden Utomkvedskap?
  • Blomman1979

Vet inte men tror inte det.....men får du det med första barnet är det stor risk även med andra.

• strumpludd

Jag har haft utomkveds o läkaren sa att det är bara större risk med andra barnet om de inte tar bort äggledaren. Äggledaren blir oftast lite förstörd vilket gör att ett foster gärna vill sätta sig där igen. Min läkare tog därför bort den äggledaren. Fast det kvittar att hon har sagt så, jag är ändå rädd att den jag ruvar på just nu ska sätta sig "fel".

TS: Jag vet bara att det är lite, lite, lite större risk för utomkveds vid IVF, tror jag fick en siffra på 2-3% av de som gör behandling. Under hela utomkvedsutredningen var det ingen som fråga om vi har haft det i familjen, så då kanske det inte är "ärftligt". Bara en tanke...hoppas allt går bra.

• jessy71

näej det är inte ärftligt...mig veteligen.Ingen i min släkt har haft det vad jag vet, men jag fick det pga klamydia i unga dagar (förmodligen). DEssutom är ju risken större om man har kvar den "dåliga"äggledaren. Är det bara den friska äggledaren kvar så är ju risken minimal trots allt. Iaf lika liten som för vanliga befolkningen lixom. Kör hårt! /jessy

Svar på tråden Utomkvedskap?