• Waomi

Hur många domstolar har INTE dömt efter socialens rekommendationer??

Ni som haft vårdnadsutredningar angående både vårdnad och umgänge eller bara vårdnad eller umgänge..

Hur har tingsrätten dömt? Har de dömt efter socialens rekomendationer eller har de dömt helt på "eget" bevåg..?

Vad har deras motivering varit i de fall där de INTE dömt efter rekommendationerna.?

• Svar på tråden Hur många domstolar har INTE dömt efter socialens rekommendationer??
  • Anonym (ops)

Shit, jag ska till hovrätten snart och i soc utredning kom man fram till att det bästa för barnet var att jag hade enskild vårdnad samt att umgänget inte skulle utökas. Tingsrätten dömde till enskild vårdnad och ett något utökat umgänge. Nu är jag skit nervös att hovrätten ska göra en annan bedömning så Anonyms inlägg ovan gör mig skit nervig!

• Anonym

Ska bli intressant att se hur det går i mitt fall. Efter en omprövning av ett interimistiskt beslut i Tingsrätten och med en stark barnavårdsutredning som grund där det fram kom tydligt att min son blivit misshandlad, så blev beslutet ensam vårdnad och umgänge med kontaktperson. Även vårdnadsutredningen som blev klar efter det interimistiska beslutet pekar åt samma håll. Vi väntar nu på huvudförhandling, och just nu träffar min son sin pappa med kontaktperson några timmar/vecka. Jag räknar med att Tingsrätten beslutar både efter vårdnadsutredning och barnavårdsutredning, och även sitt interimistiska beslut där allting pekar åt samma håll.

En fråga till Anonym som fick igenom i Tingsrätten vad soc och du tyckte men det blev varannan helg i Hovrätten. Kan inte du som enskild vårdadshavare ansöka om umgänge med kontaktperson på socialen om barnet far illa hos sin pappa? Jag bara undrar för jag hade en diskussion om detta med Familjerätten häromdagen om Tingsrätten skulle besluta att ta bort kontaktpersonen i vårat fall. Då sa hon att jag har min fulla rätt att ansöka om kontaktperson igen, och därefter så görs det en ny utredning om bedömning om det.

Det är väl en av orsakerna till att man får ensam vårdnad, för skyddsaspektens skull när det har varit våld med i bilden?

• ädelfisken

I mitt fall gick dom emot fam.rättens utlåtande och dömde till växelvist boende.
    Till dotterns stora glädje!Hon tycker det är tur att hon finns och det bästa som hänt henne.
    Tyvärr kunde inte mamman se till hennes bästa och ta den glädje det gett dottern, hon har överklagat till hovrätten och jag hoppas dom ser att hon bara försöker tillgodose sina behov och skiter fullständigt hur dottern mår.

• AlexandraLuleå

ang inlägget ivan, om dom skulle dömma umgänge utan kontaktperson, då kan soc inte göra någonting, om det skall vara en kontaktperson närvarande så måste båda föräldrarna godkänna det!
    Detta fick jag förklarat på komunen!

• Anonym

Svar till AlexandraLuleå: Inte om den ena föräldern har enskild vårdnad. Så har jag fått förklararat för mej.

Alltså om dom beslutar i huvudförhandlingen att det ska vara umgänge utan kontaktperson så kan jag som enskild vårdnadshavare ansöka om det på familjerätten. Dom kommer då att göra en utredning om det behövs eller ej. Vad är det annars för mening med att ha enskild vårdnad om jag inte kan skydda mitt barn. Pappan kan ju knappast godkänna det i och med att det är han och sambon som är våldsamma och behöver hjälp. Det framgår tydligt i utredningarna.

• AlexandraLuleå

anonym: ja visst är det så, glömde ju skriva vid gemensam vårdnad =)

• Anonym (Förorättad)

Soc konstaterade att vi hade samarbetssvårigheter men såg egentligen inte några större problem utan bedömde oss båda som lämpliga föräldrar.
    Tingsrätten såg däremot mitt ex agera i rätten (skrikande och hatisk), läste hans minst sagt absurda inlagor och hörde honom försvara sina våldsamheter mot mig under graviditeten, något han förnekade inför soc. Till skillnad från soc tog rätten dessutom domen mot pappan för brott mot mig på allvar.
    Soc där jag bor är en samling inkompetenta myndighetsråttor utan förmåga att tänka själva. Domaren var en erfaren yrkesperson som snabbt fattade hur det låg till och drog en annan slutsats.
    Idag när exet sitter inne för grova våldsbrott skäms soc för sin partiskhet och vill hjälpa mig. Om det inte vore för barnet så skulle jag säga åt dem att dra åt helvete men jag håller mig lugn och avböjer artigt.
    Så mitt svar är ja. Soc gjorde en bedömning, rätten en annan. Fast det är nog inte så troligt att rätten skulle gå emot soc bedömning i ditt fall, varför skulle den göra det egentligen?
    För övrigt tycker jag att vårdnadsutredningen är ett skämt. Soc kom hit, jag bjöd på kaffe, vi pratade i ett par timmer och sen gick de. Hur mycket hinner man se på den tiden? Det är klart att t.o.m. en psykiskt sjuk person som mitt ex kan hålla masken under den studen.

• Anonym

anonym som svarade nummer 12:
    det är så att det finns misstankar om att min dotter blir slagen plus att hon bevittnar våld nu när hon är på umgänge!!
    jag visste inte att jag kunde söka om kontakperson igen...min dotter ska iallafall få komma och prata me en person som kan sånt här me barn och få fram vad dom har sätt eller råkat ut för!
    efter det så ska soc bedömma om en utredning ska inledas!

jag ska som vårdnadshavare se till att min dotter inte far illa, samtidigt som jag itne får sabotera umgänget!
    det är jätte svårt känns som att jag råkar illa ut hur jag än gör!!
    soc har rekomenderat att jag inte ska stoppa umgänget!
    så nu måste jag må dåligt varannan helg när jag skickar iväg min tös!!
    det som är bra är att hon iallafall blir glad när hon ser pappa när han hämtar...så har det itne varit hela tiden..det är när han lämnar som hon är alldeles knasig och tar en vecka innan hon är normal och så berättar hon för mej vad pappa har gjort!!
    det är jätte jobbigt!

• Anonym (orolig!!)

Vill också veta mera!!! Har ensam vårnad, mkt lite umgänge interimistiskt och väntar på huvudförhandling.Vårdnads/Boende utredningen har ej börjat ännu.Dock har det intermistiska beslutet överklagats två gånger, men domen har blivit detsamma.
    Hur starkt väger det intermistiska beslutet i huvudförhandling?
    som nu blivit detsamma tre omgångar! Och hur går vårdnads boende utredningen till??? VAd är deras uppgift? Kolla mig som mamma? som levt, uppfostrat o försörjt mina barn själv i snart tre år? Att sedan deras sk fars uppgift i livet är att göra mitt till en mardröm, kommer de att lyssna på det? Att det inte handlar om barnen för hans del. Snälla, alla som varit / är där dela med er!!

• Anonym

Jag har gått igenom både barnavårdsutredning och vårdnads-, boende-, och umgängesutredning förra året.
    Vårdnads-, boende-, och umgängesutredning går igenom allt ifrån barndomen fram till nu på både mej och pappan. Dom gjorde referenssamtal med skolan och samtal med min son. Nu är alla utredningar klara och jag väntar på att få komma in till huvudförhandling.

Till anonym här ovanför som har varannan helg. Se alltid till att ha soc med dej, och se dom som dina samarbetspartners. När du som enskild vårdnadshavare vill skydda ditt barn emot våld genom umgänge med kontaktperson, så hindrar du inte umgänge, för då träffar barnet sin pappa tillsammans med en tredje person. Men först måste detta godkännas av soc. Skulle du däremot motsätta dej det så ser det inte lika bra ut. Nu ska en utredning göras på ditt barn, och där kommer det säkert att komma fram en hel del.

• Anonym

..eller jag menade att dom ska kolla om en utredning ska inledas. Din dotter ska i allafall få prata med en person som kan dom här bitarna. Stå på dej och ge inte upp...

• en glad

Om tingsrätten har prövat frågan om kontaktperson närvarande vid umgänge och inte bifallit det kan inte soc sätta in en sådan mot umgängesförälderns nekande. Det spelar ingen roll hur vårdnaden är ordnad!

• Anonym

tingsrätten går väl inte alltid efter vad familjerätten säger? om familjerätten är extremt partisk, och på en gång berättar för den ena parten att den inte är lämplig som förälder (pga att den andre föräldern har falskt anmält denna om och om igen - utredningarna läggs dock ner då de är osanna), så har ju familjerätten innan de varit på besök hos båda parter, innan de hört båda parter redan bestämt hur de ska döma. då lär ju tingsrätten (som i interimsrätten) kunna fatta ett eget beslut, och inse att det är smutskastning från den andra partens sida. sedan att en tant från familjerätten är den enda som är blind och inte ser vad som försigår, så kan ju inte denna enda person ha så stor makt.

• Anonym (otroligt)

Här har det hänt: tingsrätten dömde totalt tvärtemot vad socialens vårdnadsutredning rekommenderade!

• Anonym (jag)

Anonym (otroligt) Hur gick det till då? varför gjorde dem det?

• Anonym (otroligt)

Vårdnadsutredningen var ofullständig. De hade inga argument eller fakta/grunder för sina rekommendationer. Alltså ansåg tingsrätten att utredningen var ovidkommande. Mitt vittnesmål ansågs vara mer trovärdigt.

• Prickenöveriet

Hej Ädelfisken!

Jag är väldigt nyfiken på dessa typer av scenario, jag håller på och studera just detta: där familjerättens utredning inte blir utfallet i domen. Skulle du kunna dela med dig av ert målnummer? 

Svar på tråden Hur många domstolar har INTE dömt efter socialens rekommendationer??