• annaknin

Kan ödem (svullnad/vätska i kroppen) vara farligt? Tecken på blodpropp el dyl?

Jag har samlat på mig väldigt mycket vätska i kroppen de senaste veckorna. Speciellt fötterna och benen ser helt sjuka ut, som ballonger...

Men idag känns det extra konstigt för vänsterfoten har svullnat så mycket så att tårna inte ens nuddar vid golvet för att jag är så rund under foten! Det är alltså bara vänsterfoten som har svullnat extra mycket idag.

Kan det vara farligt? Typ ett tecken på en blodpropp eller nåt?

Kram från Anna, gravid i vecka 30 med bf 12/6-07!
  • Svar på tråden Kan ödem (svullnad/vätska i kroppen) vara farligt? Tecken på blodpropp el dyl?
  • EA1

Inte en aning, men det verkar missänkt mycket.
    Har du hunnnit kolla sen igår? Såg nämligen att du skrev inlägget då.

• annaknin

Nä, har inte kollat något.. Ska till bm imorrn så jag tar upp det då...

Igår gick det över på eftermiddagen men imorse när jag vaknade var det tillbaka och det har inte gått över än... Jobbigt, får se vad bm har att säga...  Fundersam

• Linnea 2

När du är hos Bm kommer hon nog att kolla ditt tryck så du inte ha havandeskapsförgiftning.
    Hade foten varit varm el lite röd kunde det vara propp, men det kollar Bm också imorgon.
    Antagligen är det så att du samlat på dig lite för mkt vätska.
    Råd som kan hjälpa är:
    * lägg benen högt
    * försök dra ner på saltet, det binder vätskan. Många tänker inte på att mineralvatten innehåller detta, så många törstiga gravida dricker därför mkt av detta.
    * Försök även att dra ner på sockret, det kan hjälpa mot vätskeansamlingen.
    * Vila, kan också bidrar att lite vätska självmant lämnar kroppen.

Men skönt att du har Bm tid imorgon, så du förhoppningsvis kan bli lite lugnare.
    Lycka till

• annaknin

Oj, det där med mineralvatten har jag inte tänkt på! Tack Linnea!

Om 2,5 timmar ska jag vara hos bm, får se vad hon säger då...

• Mozarts Nachtmusik

hur gick det?
    vad sa bm?

• M26

Jag hade likadant i somras. Hade BF i juli och sista månaden var jag som en ballong hela jag. De kollade blodtryck och tog urinprov oftare, men allt gick bra.

• Riddarhyttan9

Jag hat ödem vid båda fotknölarna.Jag har fått detta bekräftat av sjuksköterska.Ödemen är lika stora över dygnet. Vad kan detta bero på?

• Kary

Jag hade en blodpropp i ena vaden där symptomen inte alls såg ut som symptomen i "boken", dvs ej röd eller varm, det enda var att ena foten/vaden var mer svullen än den andra. Kan vara värt att kolla upp så snart som möjligt...

Svar på tråden Kan ödem (svullnad/vätska i kroppen) vara farligt? Tecken på blodpropp el dyl?