• Maxie

Överstimulerad, tappad på vätska, ok graviditet?

Hej tjejer,
    Jag är lite orolig fast läkarna säger att tappning av vätska pga överstimulering inte påverkar graviditeten. Jag är idag i v 4+3 och har blivit tappad på vätska. De satte en rejäl lokalbedövning som fick det att snurra till ordentligt i huvudet, det dånade i öronen på mig och jag var nära att svimma.
    Nu nojjar jag över att xylocainet eller tappningen i sig ska påverka ändå. Det hade kanske varit bättre att jag hade stått ut med svullnaden och andats ytligt ett tag till? Vi har försökt få barn i 7 år, fått ett mf förut och vill verkligen inte göra nåt som kan äventyra den här graviditeten. Men hade det funnits minsta risk skulle väl inte läkarna ha gjort det här? Logiskt sett förstår jag att jag kan vara lugn. Men förnuft och känsla går inte alltid hand i hand.  
    Nån som varit i samma sits och som det sen har gått bra för, nån som fått se ett litet hjärta på vul:et några veckor senare?

• Svar på tråden Överstimulerad, tappad på vätska, ok graviditet?
  • Kusin Knase

Hej Maxie!

Oj, det låter läskigt, det du har gått igenom. Jag var ju också överstimulerad men den försvann av sig själv lite gradvis (eller övergick liksom i gravmagen med de mer allmänna gravbesvären). Men så här spontant måste jag säga att det låter bra att du blev tappad, det är ju inte heller bra att gå runt med en massa vätska. Särskilt inte om du inte ens kunde andas. Djupandning är ju viktig för syresättningen. Ta det coolt, läkarna har säkert tänkt på ditt bästa!

• susanne78

Jag blev me överstimulerad. Men jag åkte in till sjukan o de ville ej tappa mig eftersom min andning gick skapligt, låg inne en vecka o gick upp många kilon. Men mina prover blev bra o nu har magen sjunkit ihop lite. Läkarna sa att det inte är någon fara för fostret om man måste tappa på vätska så jag tycker du ska försöka att njuta av graviditeten.

• Maxie

Åh, tack Susanne! Skönt att höra att fler hört samma sak. Men varför ville de inte tappa dig, finns det några nackdelar med det? Är det ändå bättre att vänta på att kroppen tar hand om det?

• susanne78

maxie: När jag hade kontakt med CVL - kliniken ville de att jag skulle åka in för att bli tappad men i Linköping ville de avvakta eftersom min andning inte var så påverkad.
    Jag tror att det är påverkan på andningen o syremättningen som kanske avgör.

Svar på tråden Överstimulerad, tappad på vätska, ok graviditet?