• NattravN

VARNING för B12-brist!! Har du det? Se här!!!

Är chockad över att inte mödravården kollar upp blivande mammor i större utsträckning, då B12-brist kan orsaka fosterskador eller födas med bristsymptom!!! För att inte tala om vilken skada en långvarig brist kan göra på en själv! Kanske bör man fånga upp de fall ännu tidigare än innan en graviditet, men bättre lite sent än aldrig.

Min brist:
    Jag var drabbad! Hade flera symptom, men förstod inte att det hade med någon brist att göra. Jag har varit vegetarian i massvis med år och troligen berodde det på att jag nöjt mig med halvfabrikat och inte varit så noggrann med att få i mig det jag behöver. När jag väntade mitt andra barn så kollade min BM upp det av misstag, det är ingen rutin att man kollar upp B12 värdena. Hon ringde upp min sambo direkt när hon fått tillbaka värdena och sade att jag måste komma dit på en gång och hämta recept för jag ska ha sprutor vartannan dag. Måste sedan troligen äta tabletter för det resten av livet, för det är svårt att återställa B12-brist!

SYMPTOM:
    Minnesstörningar
    Tungsveda
    Yrsel
    Svår trötthet
    Barnlöshet/upprepade missfall
    Dålig balans
    Orkeslöshet
    Depression
    Lättretlighet
    Mag och tarmproblem
    Myrkrypningar
    Domningar
    Utmattning
    Nedsatt känsel
    mm

Kolla denna sida:
    www.b-vitaminbrist.se/index.php

Jag vill absolut inte skrämma någon med detta, men vill göra folk uppmärksammade på att det finns! Att jag hade det kom man på av misstag och vi fick ett helt fullt friskt barn, men ingen har frågat om han har brist eller hur det påverkat honom.
    Jag hoppas kunna hjälpa någon genom detta inlägg.

• Svar på tråden VARNING för B12-brist!! Har du det? Se här!!!
  • JessicaåIda

Hittade ovanstående ifon på sjukvårdsrådgivningens hemsida.

• JessicaåIda

Från samma sida:

Brist på vitamin B12 i maten. Vegetarianer som inte äter kött, fisk, ägg eller mejeriprodukter och personer som inte äter tillräckligt varierat kan lättare få B12-brist.

Störningar i bakteriefloran. Långvarig behandling med vissa mediciner mot halsbränna och magsår, till exempel Losec och Lanzo, och sjukdomar som diabetes och sclerodermi kan orsaka störningar i tarmens bakterieflora så att upptaget av vitamin B12 försämras.

Operationer i magsäcken. Om man har blivit opererad i magsäcken på grund av magsår har man lättare att drabbas eftersom de celler i magsäcken som tillverkar proteinet IF kan ha blivit för få.

Sjukdomar i tarmen. Glutenintolerans och inflammatoriska tarmsjukdomar som Crohns sjukdom kan försämra upptaget av vitamin B12 i tunntarmen. Läs mer i Sjukvårdsrådgivningen.se om glutenintolerans och Crohns sjukdom. Länkar finns i kapitlet Fördjupning och länkar.

• Kessy

SÅ du blev testad?? Skulle jag åxå vilja bli.. har ju varit vegatarian i flera år, å vet att det är lite svårt å få i sig tillräckligt med b12 då, särskilt när man slarvar lite. Men jag hade bra hb-värde när jag blev gravid, men det har sjunkit DRASTISKT senaste två månaderna. Har haft så kraftig illamående att jag inte kunnat äta något alls knappt.

Mitt hb värde kan ju bero på för lågt intag av järn. Men HB't mäter egentligen inte järnvärdet i blodet, utan antalet röda blodkroppar. Å för att bygga röda blodkroppar behöver kroppen folsyra och järn bland annat. Och för att cellerna ska kunna hålla kvar folsyran så behöver kroppen b12. Är komplexa saker det här med näringlära! :O) Satt å läte på häromdagen, för att försöka lista ut vad jag ska kunna äta för att få upp mitt hb-värde. (ALLA järnrika preparat, inklusive blutsaft å bröd med blod i, ger mig akut magkatarr, så det är uteslutet att ens försöka med det, gjorde jag förra graviditeten, utan någon framgång; utom med skapande av svår magakatarr då..)

Hade katastrofdåligt hb-värde de sista 4 månaderna av förra graviditeten, och jag är snart nere i samma hb-värde nu som då, fast jag äter hyggligt bra nu å dessutom bara har ett barn i magen den här gången. *suck*

Intressant å höra om alla de här noggranna BM ni har mött. Jag har själv försökt prata om å få göra nått test för hur det ser ut med b-vitaminerna, det faktiska järnvärdet å övriga näringsämnen i min kropp med VC flera gånger innan jag blev gravid, för att jag var så mkt sjuk å trött å hängig- trots mkt bra kost å hyggligt hb-värde då. Men dom bara fnyser åt sånt... kanske ska fråga om det går för sig å testa b12 nu när jag är gravid, för säkerhets skull. (Får inte i mig särskilt mkt animaliska produkter nu, även om illamåendet blivit bättre å jag kan få i mig mer frukt å grönt.)

• Kessy

För att förtydliga: jag kan ju lika gärna ha perniciös anemi som järnbrist anemi, det kan ju knappast gå att avgöra bara på ett enda enkelt HB-test. Fattar egentligen inte varför det är så svårt å få mer utförliga tester gjorda, när sånna saker ju kan avslöja allvarliga problem. Får be BM snällt, å hoppas på att hon säger ja.

Det finns exempel på undersökningar där man t.ex. har testat mentalpatienter som varit djupt deprimerade, å sett att deras b-vitaminnivåer(ofta b12, men alla b-vitaminerna samverkar ju väldigt mkt) är extremt låga.. Tycker det är absurt hur lite vanlig skolmedicin kollar människors näringsupptag å vitaminnivåer, när dålig kost eller problem i mage å tarm kan orsaka så mkt skada å boten mot det är så billig å enkel.

• NattravN

Kessy:
    Ja, få dig testad! Min BM RÅKADE bara kolla upp mitt...så hon var inte noggrann. Jag hade tur!
    Håller absolut med dig! Vitaminnivåerna är superviktiga!!! Speciellt om en vanlig graviditet kan orsaka att dina reserver töms, då har man ju inga till nästa bebis. Kan gå mycket illa helt i onödan!

• carolinacarolina

Jag är i vecka 16 och är orolig att jag har B12-brist pga en del typiska symtom och ett sjunkande järnvärde.

Vilka risker finns för fostret i denna vecka? Kan jag fortfarande få missfall? Jag såg fostret på UL i v. 12+0 - borde de inte ha sett om fostret hade ryggmärgsbråck då?

• NattravN

Jo det borde de nog ha gjort. Jag hade brist hela förra graviditeten och säkert även min första grav. (med tanke på symptomen) och båda är friska, men jag tycker absolut du ska kolla upp värdena! Vet inte hur vanligt det är med komplikationer pga brist, då jag inte finner någon statistik på det.

• Vendela18

heej jag fick folacin utksriver föt ca 1 år sen för ja hade rxakt samma symptom som ni så tog de sen blev de bättre. nu drnna vecka har ja fått samma symptom känns som jag ska svimma så tog en folacin nyss 5mg de ska ej va farlgit el hur. för ska till akuten snart se vad dem säger men e nästan säker på att jag har brist på de.

• Tant76
    Vendela18 skrev 2018-07-21 12:06:45 följande:

heej jag fick folacin utksriver föt ca 1 år sen för ja hade rxakt samma symptom som ni så tog de sen blev de bättre. nu drnna vecka har ja fått samma symptom känns som jag ska svimma så tog en folacin nyss 5mg de ska ej va farlgit el hur. för ska till akuten snart se vad dem säger men e nästan säker på att jag har brist på de.

Vad bra att du puffade upp denhär tråden, den är från 2007 men lika aktuell idag! Bra att kolla upp, men symptom och B12-brist kommer smygande över lång tid, så har symptomen dykt upp plötsligt så är det nog något annat. Fast har du haft det tidigare så vet du ju. Lycka till!
  • Vendela18

nej haft till o från med yrsel och liknande i flera månader men denna vecka har de vatt som sämst. vad tror du tror du de e folsyrabrist

• Tant76
    Vendela18 skrev 2018-07-21 12:36:46 följande:

nej haft till o från med yrsel och liknande i flera månader men denna vecka har de vatt som sämst. vad tror du tror du de e folsyrabrist

Jag har ingen aning tyvärr, men folsyrabrist och B12-brist brukar ju hänga ihop. Jag hade dessa brister för 20 år sedan, och herrejisses vad sjuk jag hann bli innan någon kom på vad det var. :( Har du haft det innan så kolla upp! Men börja med att ringa 1177 och hör vad de säger, tycker jag. Eller din BM om du har.
  • Vendela18

ringde akuten tänkte åka in kanske dem kan göra blodtester oså kanske ngt dyker upp. kan ångest göra detta med

• Vendela18

Stress var det och åanikångesten för jag tror sKer och ting händer

Svar på tråden VARNING för B12-brist!! Har du det? Se här!!!