• deez

Kritik av Montessori

Vi har funderat på Montessoriförskola för vårt barn från det hon fyller tre. Vi tror att pedagogiken skulle passa hennes temprament och att vi själva hade trivts bra med Montessori när vi var små. Men det vore intressant att höra kritik eller ifrågasättande av pedagogiken för att få mer kött på benen inför kommande beslut.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-05 12:31:24:
    även positiva synpunkter är såklart välkomna!

• Svar på tråden Kritik av Montessori
  • deez

"de får inte lära sig att arbeta i grupp,att sammarbeta, de lär sig inte diskutera och ta för sig här i livet" Klart intressant synpumkt! Jag tänker mer att om man får bygga upp en bra självkänsla och kompetens så klarar man även att arbeta i grupp och ta för sig när situationen kräver det, och att fokuseringen på grupparbeten kan missgynna de som inte tar för sig så mycket ("den tysta som bara hänger med").

• Kixi

På vår förskola jobbar de både i grupp och ensamma just för att lära sig både och, samarbete är ju en viktig punkt i det framtida livet. När det gäller skola vet jag inte eftersom jag inte jobbat på någon montessoriskola men jag tycker det verkar konstigt om de bara jobbar enskilt där när vi redan på förskolan är noga med att de ska kunna arbeta både enskilt och i grupp.

Tiniz: ah, då förstår jag vad du menar. Jag kan ju bara tala för mig och jag ser det mer som att man ger dem ansvar, men inte mer ansvar än de klarar av, barn klarar oftast av mer ansvar än vi tror och vi som pedagoger har ju ett ansvar att se till varje individ vad just det barnet klarar. Genom att de får klara av att ha ansvar i deras nivå så växer även självkänslan och självsäkerheten. Det är viktigt att de inte känner sig pressade för mycket för då får det ju motsatt effekt. Det är däför observationerna är så viktiga inom montessori för att vi pedagoger som arbetar med barnen ska kunna hjälpa barnen och se just hur mycket ansvar det barnet klarar av utan att det blir för mycket eller för lite. Och med tanke på hur fritt de får leka och arbeta så ser jag inte riktigt hur de ska kunna bli mer pressade än andra barn. De gör ju allt i sin egen takt och ska få utforska det de själva är intresserade av. Sen är det pedagogernas ansvar att se till att de ändå går igenom det som alla på förskolan (oavsett inriktning) ska kunna när de börjar skolan.

• deez

Vet ni om man ska vara noga med att förskolorna är certifierade av Montessoriförbundet? Jag kollade på deras hemsida och alla Montessoriförskolor som vi känner till var inte med på den listan.

• yndra

deez: de får absolut jobba upp en bra självkänsla, de blir säkra i sig själva MEN ofta så flyttas de upp i "vanliga" kommunala högstadier och där arbetar man med böcker, har grupparbeten och diskussioner och montessorielever saknar den erfarenheten!
    De har ju trots allt bara ETT material att arbeta med och erfarenheten av att arbeta tilsammans är jätteviktig att lära sig från början. För arbeta tillsammans gör man ju livet igenom, inte bara på högstadiet och gymnasiet även i arbetslivet.
    Omställningen att gå från montessori till "vanlig" skola kan bli stor och ibland svår för en del elever, de blir ju trots allt tvungna att sitta still i en skolbänk och ha lärarledda gemensamma lektioner. De har inte möjligheten att i högre skolålder arbeta med ett material på golvet eller styra sin planering som de kunde när de gick på montessoriskola.

• Family 5

Mina barn går i montissori. Dottern i 5:e klass och sonen i 2;a. Och jag är jättenöjd. Nu ska min stora upp i högstadiet där ingen montissori finns men jag är inte ett dugg rädd över hur det ska gå. Även min lillasyster har gått på montissori och sen över till vanlig klass. Som vuxen idag har hon inte stött på några problem under sina utbildningsår.

Det där med att dom inte arbetar i grupp stämmer inte i våran skola. Här är det viktigt att barnen lär sig samarbeta och tyngden på att motverka mobbning m.m är stor. Jag rekommenderar montissori starkt.

* 1995, 1998 & 2007 *
  • Family 5

Tänkte på det där med mellanmål. Det tillhör väl inte själva skolundervisningen? Det äter väl dom efter skoltid när det är fritids? Och mina bar får definivt inte chokladpudding till mellanmål. Ibland bakar dom nått gott på fredagen, men annars så är det nyttigare saker.

* 1995, 1998 & 2007 *
  • Tinzi

Kixi:

Jag tycker de är extrema helt enkelt, jag ogillar att kunskap skall vara så tydlig i så låga åldrar och tycker lek genom lärande borde dominera.

Jag gör en jämförelse genom mina erfarenheter....Läs vad jag skrev till TS så kanske du förstår mer vad jag menar..., för mer än så tror jag inte att jag kan /eller orkar förklara...

• Tinzi

ps. alla skolor ä också olika trots att de har samma pedagogik, så jag anser attt man bara kan utgå från sina egna åsikter, eller det intryck man får av just den förskola/skola där man har sina barn eller tänker placera dem.

• xax

Jag gillar inte heller när man håller sig till en enda pedagogik...känns inte så flexibelt. Jag tror att man måste pröva sig fram med barn..olika sätt passar olika barn.
    jag tycker inte att montessori speglar verkligheten...jag tror att barn behöver rutiner...speciellt när de är i grupp.

• Kixi

Helt sant att det är lite lite olika beroende på vilken montessoriförskola man är på tror jag, för det är ju oftast så att olika pedagoger är olika som personer och då blir även förskolorna lite olika även om de har samma pedagogik.

Tiniz: jag förstår precis vad du menar och vill inte racka ner på det utan jag gav helt enkelt min syn på det hela också.  På vår förskola är det viktigt att det är just lärande genom lek och det är ju även en stor del av det montessoripedagogiken går ut på men som sagt var kan det vara lite olika "strängt" på olika förskolor.

Vi jobbar som sagt var även mycket med att barnen både ska kunna arbeta i grupp och enskilt.

Yndra: vad menar du med att de endast arbetar med ett material? Hos oss får de arbeta mycket med att vi tillsammans tar reda på fakta om olika saker genom att söka i böcker och vi pratar och diskuterar. De arbetar ju inte bara med montessorimaterialet utan det är ju en del i helheten om det är just montessorimaterialet du menar? Men som sagt var,det kan ju skilja sig lite mellan olika förskolor men det är inte meningen att de bara ska arbeta med montessorimaterialet utan även söka kunskap från andra håll.  

• Family 5

Oavsett vilken skola barnen går på så finns det en läroplan som alla barn ska följa. Vet inte hur dom andra montissori klasserna i landet ser ut, men i mina barns klasser är dom 22 elever på 2 fröknar o emellanåt även en fritidspedagog. Dom har tid att lägga på dom olika eleverna. Tex min son är en av dom som har det lite svårt, men han får oxå lite extra hjälp. Här i gbg iallafall så finns det klasser med upp till 40 elever. Min personliga åsikt (grundad på verkligheten) är ju att det har mycket lättare för stök, prat och bråk på lektionerna. Då rinner ju en stor del av lektionen ut i sanden.

* 1995, 1998 & 2007 *
  • deez

Det är verkligen intressant att ta del av era fundringar! Fortsätt gärna berätta!

• Mintio

Mina barn går på Montessori-förskola. Jag ville egentligen inte men barnens mamma krävde det.

Barnen verkar ha det bra. Men det är lite sektlikt vilket jag upplever som obehagligt. Lärarna är inte utbildade förskollärare utan har "Montessori"-licens. De framhåller hela tiden varför "Montessori" är så mycket bättre. Då har man ju lite tappat ett öppet och prövande förhållningssätt vilket skaver för mig.

Det finns lite gammeldags grejer på den här förskolan också som jag inte riktigt gillar men som jag inte tror har så mycket med Montessori att göra.

En del material är bra - som olika stensorter och så där. Men jag tror inte barnen håller på så mycket med det.

Hade jag fått bestämma själv hade jag satt barnen i en "vanlig" förskola. Men när jag var liten så var det inget lärande på "dagis" och det gick väl bra antar jag, så det är väl inte så farligt.

• Hyllemor

Jag är själv barnskötare sedan 20+ år och har alltid varit intresserad av montessoripedagogik. Min son fick börja på en privat montessoriförskola när han var 2 år gammal, men det var ingen bra förskola, så jag bytte när han var 3,5 år gammal. Däremot fick han gå montessoriskola när han väl började skolan och nu är han 9 år och det fungerar mycket bra.

Svensk montessori är svårt. I vissa fall är det bra. I andra fall är det dåligt. De riktiga kritikerna säger att montessori inte passar i skolan eftersom vi har läroplanen som begränsar skolan, däremot är hela dagens förskolas läroplan grundad på montessoripedagogiken, så där fungerar det bra. Jag tycker tvärt om, utefter de erfarenheter jag har.

Ställ frågor, var nyfiken och engagerad förälder! Fördelen med montessori är att de SKA se till alla olika individer, så oftast fixar det de ganska bra, trots att jag hade motsatt erfarenhet.

• Bits1975

Jag har arbetat på två Montessoriförskolor under en period på cirka 15 år. Maria Montessoris synsätt och filosofi bygger på hennes observationer av barn och deras naturliga beteende samt på deras sensitiva perioder då de i olika åldrar har lättare för att lära sig exempelvis språk, matematik eller kultur. Jag utbildade mig till montessoriassistent under min tid på dessa förskolor och arbetade med de yngsta barnen. 

Det som jag upplevde som problematiskt var att vissa lärare nästan fick idolstatus, och material blev heliga. Detta var Maria Montessori själv emot, det är barnet som skall stå i centrum, inte lärarna eller materialen, och man skall följa barnet.

När Maria Montessori startade sitt första daghem, casa dei bambini, var barnen endast där några timmar per dag, nuförtiden tillbringar barn hela dagar på förskolan och det kunde vara svårt att bara erbjuda Montessorimaterial från morgon till kväll. Det kunde också vara svårt med övergången från småbarnsavdelning till storbarnsavdelning då barnen på småbarnsavdelningen hade fri tillgång till dockvrå och duplo, och barnen på storbarnsavdelningen förväntades ha arbetspass.

Svar på tråden Kritik av Montessori