• SizziSonny

Kan man adoptera sitt bonusbarn?

Jaha,igår flyttade mitt bonusbarns mamma till Marocko! Hon skiter fullständigt i sitt barn! (har träffat en kille där för ett år sen,de har chattat och hon har varit där och hälsa på några gånger)

Nu undrar jag,kan jag "adoptera" barnet?det kanske inte är rätt uttryck,men bli vårdnadshavare? måste man ha mammans tillåtelse? det blir ju svårt,man kan ju inte få tag på henne mer!
    hoppas någon svarar!

• Svar på tråden Kan man adoptera sitt bonusbarn?
  • Mirakel händer

Ta kontakt med familjerätten och fråga hur ni ska gå till väga.

Längtar...
  • SizziSonny

tänkte de va nån här som visste. De e ju inte akut än,o inte aktuellt heller,men skulle va kul o veta,för skoj skull

• SizziSonny

tänkte de va nån här som visste. De e ju inte akut än,o inte aktuellt heller,men skulle va kul o veta,för skoj skull

• Mirakel händer

Tror det är så att ni måste ha bio mammans tillåtelse.

Längtar...
  • Hannah76

Ja du kan adoptera bonusbarnen, men biomamman måste gå med på det (fast det finns undantag ifrån det). Varför ansöker inte biopappan om ensamvårdnad?

• Mälaröbo

För en adoption krävs biomammans tillåtelse, men pappan kan ju som sagt begära ensam vårdnad.

• SizziSonny

men de har han redan. mamman har inget me barnet o göra längre,hon bryr sig inte heller. därför tänkte ja att ja kanske kunde göra de utan hennes tillåtelse...

• Hannah76

Aha. Hör efter med fakiljerätten, menjag tror att hon måste avsäga sig sin rol som förälder. Bryr hon sig inte så borde det ju inte bli några problem. Hur gamla är barnen?

• SizziSonny

hon e 5 år bara.hemskt att bli av me sin mamma på de sättet! me tanke på att hon har bott hos henne mest nu,sen ja o min sambo flyttade. så helt tvärt får hon inte träffa sin mamma mer! de jobbigaste e att ja ska ha barn när som helst,dumt läge,för i detta läget behöver ju bonusbarnet mkt uppmörksamhet,men de behöver ju verkligen den nyanlände med! delemma! J'vla morsa!

• jojo7

Min kille ska adoptera min son längre fram. Har kollat med familjerätten om det och man måste ha varit gift i minst 3år och ha godkännande från mamma/pappa!

Så synd när den ena personen skiter i barnet/barnen.

♥Albin♥ född 060830, min ögonsten! ~Bebis i magen, kommer mitten av oktober~
  • SizziSonny

oj,måste vi va gifta? hihi,okej jaja,ännu en anledning till giftemål hihhi har ju pratats lite om augusti...

• Hannah76

Usch.. Vad jobbit det måste vara för henne!
    Se till att hon får en massa uppmärksamhet nu o när bebisen kommer. Bekräfta henne som storasyster.Låt henne köpa nåt till bebisen redan nu som hon kan ge. Vår stora tjej var 6 år nu när lillasyster kom, o vi sa till alla att ska de köpa present så kp hellre till storasyster än lillasyster. Och så köpte vi en present som hon fick på bb ifrån lillasyster. Vilken tur att hon verkar ha en förnuftig pappa o att hon har dig!

• jojo7

ok, men jag vet inte det kanske kan vara annorlunda om den ena föräldern sticker utomlands.
    Pappan till min son stack med en annan tjej när jag var i vecka 10 och har bara hört av sig för att kolla ifall vi har gift oss så att min sambo kan adoptera honom.

Men kolla med familjerätten för säkerhets skull..

♥Albin♥ född 060830, min ögonsten! ~Bebis i magen, kommer mitten av oktober~
  • SizziSonny

oj,hon som haaar så mycket leksaker nu! hehe,för de första alla från oss,o sen alla från mamman. hon hade ett mycket större rum i våran förra lägenhet,detta e jättelitet,så vi har lite panik me va vi ska göra av alla grejer,hehe.o kläder har vi tonvis med oxå. men ett rejält påskägg då?hihi

tycker så synd om henne! för ett tag sen,när mamman va o hälsade på den nya killen,sa hon saker som "de e ingen som älskar mig" mm. detta hade vi ingen aning om,de va till mormorn hon sa detta.men nu vet hon iaf att vi gör de! vi lägger alltid ner 100%på henne när hon e här. hon ska få allt stöd i världen! e så orolig att detta kommer drabba henne när hon blir äldre. runt 20,de e ju då tankarna kommer. tänk om hon börjar knarka o skära sig o sånt för att hon tänker "varför ville inte min mamma veta av mig" o massa sånt,usch. får mardrömmar. hoppas ja kan "ersätta" rollen som mamma,så hon kommer må bra!1

• Triniti

Sizzisonny: Önskar dig och din man all lycka! Jag har en känsla av att det kommer att gå bra. Jag tror att du absolut kan "fylla" en roll som en mamma. Det är inte den som föder barnet som formar barnet utan den som ÄLSKAR barnet...
    blodsband är viktiga men kärleken är större. Jag har inget genetiskt med min man eller med mina bonusbarn men älskar dem som mina egna. Jag har vänner och bekanta som jag älskar mer än vissa av mina släktingar (de jag har blodsband med)

Det fantastiska med ett bonusbarn är att ni båda väljer... Väljer varandra! Biobarn och bioföräldrar väljer faktiskt inte varandra på samma sätt. Detta är otroligt fantastiskt och själsligt starka band.
    Jag håller med om att biomamma och biopappa är viktiga - Absolut! Men jag menar på att om ni älskar "eran" dotter och ger allt ni kan så tror jag att det kommer att gå bra. Kommunikation är A samt O och när hon blir äldre se till att prata med henne och ge henne repons bara på det hon känner, tycker och tänker om sin bio-mamma. Jag tror på er!
    Lycka till!
    Mvh
    /Triniti

Svar på tråden Kan man adoptera sitt bonusbarn?