Nej lätt är det inte med familj där någon eller några inte bor där på heltid. Jag hade aldrig någonsin kunnat föreställa mig att det var så mycket runtomkring som kunde gå snett när jag träffade min kille som hade barn sedan innan.
Oavsett hur öppen och lyhörd man är så är det så mycket småsaker som dyker upp efter vägen, kost är en av grejerna, men det är ju 1000 saker till som man inte innan reflekterar över.
Det kan vara något som är självklart för en själv, men som den man träffar och hans barn gör helt tvärtom.
Vi har kompromissat oändligt mycket och haft hur många diskussioner som helst kring allt från läxläsning, duschning, vid vilken ålder man kan tänkas klara av vissa saker själv, städning, uppetider, vuxentid, hur vi skall kommunicera kring de veckor som inte är "våra veckor" men då biomamman vill att barnet skall vara här ändå, fritidsaktiviteter, kläder, pengar, VAB, skjutsning, hämtning... You name it...
Jag tror, till skillnad från en del andra som har skrivit i olika trådar här, att man måste kompromissa när man blir en till vuxen i familjen, oavsett om man är biologisk förälder eller inte. Man måste hitta lösningar som känns bekväma för alla inblandade, och det innebär ibland att man måste ändra på saker eller rutiner man tidigare kört med då man varit varannan-vecka-singel-förälder. En del skriver att du som bonusförälder helt skall anpassa dig efter det sätt biomamman och biopappan skött familjelivet innan du kom in i bilden, men det skulle i mitt fall definitivt inte fungera. Jag måste få vara med och bestämma rutiner kring min familj och min vardag, oavsett om jag är biologisk förälder till alla barnen i familjen eller inte.
Många delar som jag kommer ta del av vad gäller våra gemensamma barn ställer jag mig utanför, det sköter bioföräldrarna helt själva, men när det gäller saker som är i vårt hem, som påverkar vår familj så vill jag vara med och bestämma. Dit räknar jag kost t.ex...
Min erfarenhet, från min och kompisars berättelser, är att det ofta saknas rutiner hos vv-pappor, i allafall hade min kille inga som helst sådana.
Det var lite mer... "nu ska vi ha så roligt som möjligt i en vecka och jag skall skämma bort dig allt jag kan och du skall få göra allt som du vill när du vill" typ.
När man sedan blir en till vuxen i familjen fungerar ju inte det där riktigt, men det är ju en enorm omställning för barnet såklart, även om det är till det bättre, så att ta det lugnt och hitta rätt efter vägen är ju verkligen ett bra råd. Att låta det ta tid och inte gå in och ändra på allt som man tycker känns fel.