• JessPess

Prata med bonusbarnen?

hoppas nån känner igen sig eller har nåt råd.

jag är sambo med en helt underbar kille. har träffats i kanske 3 mån som ett par, men bor redan ihop, allt känns så rätt. Han har två barn sen tidigare, en tjej på 13 och en kille på 16.
    kanske ska tillägga att sambon är 15 år äldre än mig och jag är 21.

Han har barnen varanann helg, så jag har ju räffat dom några gånger. och mitt problem är att jag inte riktigt kan prata med dom. vad ska man säga, göra tillsammans med dom? ska jag hitta på nåt på tu man hand med nån av dom ibland? några ideér? dom är jättetrevliga men lite tysta, mot både mig och pappan. så det är lite svårt att komma igång att prata riktigt.

vill ju att det ska funka som en riktigt familj det här. Jag och min sambo har planer på barn och bröllop inom en snar framtid. och då måste det ju funkar med bonusbarnen också.

det är ju bara början på vårat förhållande, men kan det ha med det att göra att jag inte hunnit komma dom lite närmare? ioch med att det är inte så stor åldersskillnad på barnen och mig kanske det blir lite svårare. så man kanske inte ska sträva efter att bli en bonusmamma utan bara en vuxen till i familjen?

allt det här är nytt för mig, så jag vill gärna ha massa tips och råd och ideér från er.

• Svar på tråden Prata med bonusbarnen?
  • TinyToon

Jag tror inte att du ska sträva efter att bli bonusmamma till någon som är 5 år yngre än dig,tror att det kan bli ganska svårt för iaf sonen att se ta dig som förälder.
    Och ännu svårare om ni inte har dom mer än varannan helg.
    Fast det är bara som jag skulle känna tror jag.
    jag är inte i samma situation,jag är bonusmamma men då till en 4 åring och har varit det sen hon var 2 år och min sambo är bara 4 år äldre än mig. Jag tror att det är lite skillnad.

Enklast är väl att fråga hur dom ser dig! sonen är ju nästan vuxen han också.
    Det är nog lite sent för uppfostring och kanske inte är något man börjar med ändå efter 3 månader.

Försök vara en vän,spela inte morsa!
    hoppas det löser sig!!

• Therese33

Du får ge det lite tid i och med att ni inte varit tillsammans så länge. Självklart är det en omställning för hans barn och helst då du inte är så många år äldre än hans äldsta. Styvmamma kommer dom nog aldrig se dig som, utan jag tycker att du skall se dig som en vuxen vän, var bara dig själv så kommer det att lösa sig under tiden. Sådant här tar alltid tid så du får ha lite tålamod.
    Lycka till!

• JessPess

tack för era råd. .
    kommer alltid försöka va mig själv, men är så blyg i personligheten, så jag kan liksom inte bara börja prata rakt ut bland personer jag inte känner så bra eller inte träffat så många gånger. men det löser sig nog med tiden, eftersom det e helt nytt det här, både för mig och min pojkvän.
    ioch med varken jag eller dom kommer se mig som en styvmamma så blir nog hela situationen lättare skulle jag tro.

men tycker ni att jag borde hitta på nåt på tu man hand nångång med dom ibland för att lära känna dom bättre? får inte så många bra chanser när dom är här bara varannan helg. några ideér?

• TinyToon

näe... jag tycker att ni kan hitta på saker tillsammans allihopa till att börja med.. som sagt, ni hade ju bara varit tillsammans i 3 månader... så det finns nog fortfarande mycket nytt hos varandra som ni kommer upptäcka som flickvän och pojkvän så ni kanske kan börja där.

har inte din pojkvän pratat med sina barn om hur dom känner??

Och får man fråga hur det kommer sig att han bara har sina barn varannan helg??

good luck!!

• Eelle

de kanske känner som att du är ett syskon och inte deras mamma. det är nog lite fel av dig och tro att du ska kunna vara "mamma" till en 16 årig kille. se dem mer som dina vänner än som dina barn för de går ju inte alls ihop... jag skulle då inte respektera att en som är 5 år äldre än mig ska vara min mamma helt plötsligt. det är min åsikgt!

Svar på tråden Prata med bonusbarnen?