• diamonden

Tips på aktiviteter för 5-månaders bebis? (vill ha måånga svar ;)

Jag har en son på 5 månader, och har hittills varit mammaledig själv. Nu är det så här att jag i denna tråd vill ha en maaaassa tips på saker som får dagarna att gå lite fortare. För vissa dagar känns så seg och "upprepande" att man nästan gäspar sig igenom dem hehe...nog för att sonen i sig är supersöt och hela tiden gör nya saker, men jag behöver förslag på roliga och utvecklande lekar/leksaker/aktiviteter för en parvel i den här åldern...

kom igen nu alla föräldrar, ös på med tips ;)

• Svar på tråden Tips på aktiviteter för 5-månaders bebis? (vill ha måånga svar ;)
  • camave

hoppgungor kostar väl runt en 250-350 kr....

har du bil då? kom till hallsta annars, vi är ett stort härligt gäng med små bäbisar som träffas på öppna tisdagar och torsdagar. där fikar vi och pratar.....

Var tar tiden vägen? Flisan är 5 månader.......
  • lilla trollets mamma

diamonden: tjoho! Vet precis hur du känner dig...ja eller vissa dagar iallafall. Tips är att åka till öppna förskolan, men jobbigt om det inte finns ngn i samma kommun. Eller försöka hitta aktiviteter i nä'rheten som babygympa, rytmik, sånt..? Är också ute och går mycket men klart det kan vara ganska tjatigt om dagarna. Samma rutiner nästan varje dag liksom. Lite tabu på att skriva det kanske...men vissa dagar tycker jag det är liksom "happ bara åtta timmar kvar till sambon kommer hem"...Andra tvärtom tar slut för fort

• diamonden

håller med lilla trollets mamma...vissa dagar går snabbare än andra, särskilt de dagar då det är finare väder ute. andra dagar som idag när det var mulet o trist, då räknade jag nästan timmarna tills lillen somnade o jag bara fick sätta mig framför tv:n hehe....så trist kan man va som förälder ibland, är väl inget att skämmas för egentligen :) men oftast så är det ju asmysigt, lite dålig fantasi har väl alla ibland hihi

• diamonden

camave, ja kanske det :D har ju bil så det är väl ingen omöjlighet egentligen :)

• MrsNash

Hej hej! Har inte läst igenom alla svar, men jag har en liten tjej som nästa vecka blir sex månader. Jag kanske upprepar vad andra redan sagt, men detta gör vi i veckorna :

*Babyrytmik som kyrkan ordnar gratis en gång i veckan. MYCKET uppskattat av tösen som skrattar mycket när vi sjunger och dansar.

* Babysim en gång i veckan. Roligt för hela familjen och hon sover grymt bra efteråt

* Babycafé en gång i veckan, för oss med små barn, med lekstund, fika och sångstund.

*Öppna förskolan går vi till ibland. Oftast är det där lite större barn men om man går dit med nån med barn  i samma ålder är det skoj, även om våra barn är rätt små tycker de ju att det är rätt skoj att ligga på golvet och leka.

* Hoppgunga hemma. Alltid ett säkert kort!

* Barn-cd skivor har vi ett par med, vi sjunger dansar och busar här hemma ibland = Min dotter blir glad och jag får ett min-workout pass

* Filt på golvet, eller utomhus där vi busar leker och över på att sitta upp och magläge. ( jag bullar upp en massa kuddar runt henne eller sitter bakom henne!)

* Gungar utomhus vid lekställningar. Min dotter kan inte sitta upp själv ännu men i en gunga går det bra, för då kan hon luta sig framåt mot stödet, precis som hemma i matstolen.

* Promenader där hon halvsitter upp så hon kan titta sig omkring.

* Träffar föräldragruppen en gång i veckan med och fikar och leker med barnen.

Ja det är väl det vi gör. Och så en del fikastunder och långpromenader med andra mammor men det är nog mest för min egna skull

• lilla trollets mamma

diamonden: mm precis, känner igen mig ;) Tror det blir skönare sen också när det blir varmare ute och man kan göra mer utomhus...
    Tycker det känns som om alla andra hinner med så mkt men jag är helt slut efter att ha vart iväg ngnstans (Babysim eller öppna förskolan) typ 2-3 gånger på en vecka.. Tror iaf det blir enklare att hitta på saker när din kille blir lite större och vädret blir varmare, så har jag kännt det

• MrsNash

Förresten-  om du inte känner många i din stad med barn så testa att starta en tråd här på FL. Jag hoppade på en sån när jag var ny i min stad och hittade bekanta att umgås med!

Camave- vi "känner " ju varann från faddertråden, vilken grymt söt bild på din sötnos!

• wakkie

hihi här en till som inte får tiden att räcka till, jag har visserligen 3 barn till som tar upp min tid, så när jag väl får en ensam stund med ro o vila så passar jag på=)   vi åker inte på babysim eller babyrytmik, eller massage, är mest hemma, ute o går grejar hemma o åker till stan, handlar fikar möjligtvis, men jag har ändå ont om tid=) ida får hänga med på det mesta, hon hjlper morsan o städa, vi går ut o går, åker o handlar, hon följer med till dagis o lämnar storebröderna=) hemma brukar få hon sitta i gåstolen, eller ligga o rulla runt ppå en filt

• Smilla0608
    camave:
    Men Gud så stark din lille e i ryggen
    Min lilla Anissa kan inte sitta än, men det kommer la, för hon ÄLSKAR sin baby.stol!

Känner med att tiden inte räcker till, vill vara MER med min dotter

Det vi gör då...

Öppna Fsk, sjunger, Leker på mage i massa, promenerar, pratar, Ja....det e la det man gör med sin 4-måanders

Detta med hoppgunga...NÄR kan man börja med det?
    Jag har en men det känns lite tidigt tycker jag???? Det kanske inte e det då ser jag
    ~~Anissa~~ 061207~~Mitt Allt~~
  • camave

leyhla

hoppgunga kan du börja med när dom är stadiga i nacken.....

jo hon är stark i ryggen, har kunnat sitta själv sen hon va 4 månader precis. men det har gjort att hon i stället aldrig vill ligga ner vilket har resulterat i att hon inte kan vända sig när hon ligger.....

Var tar tiden vägen? Flisan är 5 månader.......
  • Smilla0608

camave

Ok
    Jag försökte precis få henne i sittställning men hon rullade ihop som en boll, och välte

Får la testa hoppgungan snart då För stark i nacken e hon

~~Anissa~~ 061207~~Mitt Allt~~
Svar på tråden Tips på aktiviteter för 5-månaders bebis? (vill ha måånga svar ;)