Försäkringar för utlandsboende gravida
Jag tänkte att någon av alla er som har varit gravida, fött barn och blivit föräldrar utomlands kanske kan bistå mig med bättre information än alla försäkringsbolag som jag har pratat med...
Min situation ser ut såhär:
I höst ska jag till USA och jobba under fyra-fem månader. Det är alltså ett kortare uppdrag, och jag har en vanlig tjänsteförsäkring från mitt jobb.
MEN den vanliga tjänsteförsäkringen gäller bara fram till graviditetsvecka 28. Jag är inte gravid, och vet förstås heller inte om jag kommer att vara det då, men vi ska göra vårt första IVF (provrörsbefruktning) nu om några veckor, så chansen finns i alla fall. Samtidigt har en mängd försök lärt mig att man inte kan ta något för givet i den här bebisverkstaden, så jag försöker att leva och planera som vanligt, men ändå ha möjligheten i bakhuvudet.
OM jag skulle bli gravid skulle jag åka hem ungefär i graviditetsvecka 35, vilket är OK med de flesta flygbolag, men inte med något av de svenska försäkringsbolagen som erbjuder reseförsäkringar såvitt jag förstår. En försäkring kan erbjuda utökat skydd till vecka 32, men det är så långt de sträcker sig. Jag vill ju teckna en försäkring, svensk eller amerikansk, som täcker kostander för rutinundersökningar, behandling i samband med ev. komplikationer och även en för tidig förlossning om det skulle komma ifråga.
Hur har ni som bor utomlands mer permanent löst det här? Jag bor ju utomlands en sådan "mellanperiod", det är längre tid än en vanlig jobbresa, men ändå inte fråga om att bosätta mig utomlands. Alla tips mottages tacksamt!