• Anonym ((Gravid))

Ni som rökt ett paket cigaretter om dagen hela er graviditet - se hit!

Det är hemskt, ja jag vet! Att man ens kan utsätta livet i sin mage för detta gift. Men ni vänder jag mig till alla er som faktiskt rökt ca ett paket cigaretter/dag hela er graviditet. Hur har det gått för er!? Hur mådde barnet, blev det några komplikationer som bevisat var pga er rökning? Var ärliga, vill veta sanningen! Skriver här så alla ni som vill kan vara anonyma. Jag vet att ni finns därute och jag är en av dem! Behöver veta allt jag kan från er som vet!

HOPPAS NÅGON KAN SVARA!
  • Svar på tråden Ni som rökt ett paket cigaretter om dagen hela er graviditet - se hit!
  • Bebben06

Jag rökte men samma dag som jag fick mitt plus gick jag ner till 1 cigg om dagen o rökte 2 ggr på den.. Sen efter ca 2-3 veckor fick ja sån ångest att jag slutade helt...
    Att jag skulle få barn var viktigare än rökning.. Plus att Elias som då låg i magen hade inte bett om att bli född (o ville inte ha nån äcklig rök o nicotin).. Men nu hade jag å hans pappa bestämt att vi skulle ha ett kärleksbarn och då kan man fakistkt avvara ciggaretterna i några månader för en underbar sak!!!!

Min mamma började röka när hon var 16 och sen har hon rökt i 25 år och aldrig riktigt VELAT sluta men ändå vetat att de inte är bra. En dag så ringde hon mig då hon va på jobbet o hade slutat röka kl 11 (kl var 15 då) Så nu har hon varit rökfri i ca 2 månader o försöker lägga undan pengar varje dag för 1 paket cigg.. Ca 1500/månaden... Hon sa: hade jag vetat att de var så här lätt så hade jag slutat för länge sen!!

• Anonym (blä)

Enkelt uttryckt så finns det ett antal välkända risker med att röka under graviditeten.
    1. Moderkaksavlossning - ett oerhört allvarligt tillstånd både för modern och barnet om man inte får vård snabbt. Detta leder också till för tidig förlossning vilket i sig skapar andra risker. Risken att drabbas av moderkaksavlossning dubbleras om man röker, vilket är vetenskapligt bevisat.
    2. Plötslig spädbarnsdöd (PSD) - drabbar barn till röker i högre utsträckning än barn till icke-rökande mammor. Även detta är vetenskapligt bevisat.
    3. Luftvägsproblem - barn till rökare får oftare luftvägsproblem än barn till icke-rökare. Det kan delvis förklaras med att lungornas utveckling störs under graviditeten, men också med att barnen utsätts för rök även efter födelsen.

Om man bortser från att lungorna kanske inte utvecklas helt som de ska, till full kapacitet, samt att barnet fötts levande, samt att barnet inte dött inom sitt första levnadsår - ja då finns ju inget annat att oroa sig för än att det kanske får lite luftvägsproblem senare i livet (och cancerrisken pga passiv rökning förstås). Bara lite "småsaker" att fundera på alltså, ingen big deal... rök på bara! Förhoppningsvis kanske ni blir en av dem vars barn överlever!

• Anonym (blä)

Nej, rökande mammor är inte alls lika med dåliga mammor. Man är bara "dålig" om man hävdar att det är helt ok att röka under graviditeten och försvarar det. Gör man sitt allra bästa (och gärna lite till!) för att verkligen lägga av så har man i alla fall gjort vad man kunnat. Den som inte ens försöker är en usel mamma. Anser jag alltså.

• Hanna36
    minili skrev 2007-04-16 18:27:08 följande:
    Att ni hellre tar risken att skada er bebis än att tampas mot abstinens är helt obegripligt. Det finns inga bortförklaringar. Det är säkert jättejobbigt att ha svettningar, skakningar, gråtattacker o.s.v, men det är bara en smula av ett bröd i jämförelse mot vad barnet kan komma att utsättas för.TS du är så duktig som har slutat nu!
    Kan bara instämma!
  • sessanrosa

jag rökte inte under min första graviditet som slutade i svår havandeskapsförgiftning med organpåverkan, och kramper efter förlossningen, min dotter föddes i vecka 37,när hon var liten fick hon konstiga allergi anfall.

rökte inte under min andra graviditet, normal graviditet min son föddes i vecka 38. Han har förkylnings astma.

Rökte dock vid min tredje graviditet, men drog ner välldigt mycket och rökte kanske 5 st/dag, slutate med svår havadeskapsförgiftning, och igångsättning i vecka 34, Min son har svår förkylningsastma, vi har legat på sjukhuset x antal gånger, för astma anfall och falsk krupp.

• April Mamma
    Anonym (blä) skrev 2007-04-17 00:36:42 följande:
    Nej, rökande mammor är inte alls lika med dåliga mammor. Man är bara "dålig" om man hävdar att det är helt ok att röka under graviditeten och försvarar det. Gör man sitt allra bästa (och gärna lite till!) för att verkligen lägga av så har man i alla fall gjort vad man kunnat. Den som inte ens försöker är en usel mamma. Anser jag alltså.
    Att göra sitt allra bästa är väl inte att fortsätta att röka..? Bara bra nog är att sluta. Finns inget "mittemellan".
    Vad hjälper de det lilla barnet att mamman gjorde sitt bästa...men inte slutade?

Föräldrarskap/ansvar tycker jag börjar när man får ett + på stickan och föräldrarskap är = Ansvar för sitt barn till 100%. Tar man det då man röker??, vill man inte sitt barns bästa?. Det är ju i "magen" som man livet börjar, varför börja livet med ett nikotinberoende som faktiskt många barn till rökare har.
  • Anonym (slutade)

Jag slutade under graviditeten, men min son har ändå ansträngings och infektions astma. Visst var det bra att jag slutade, kunde ju hänt allvarligare saker om jag inte slutat men känns ändå surt. Slutade ju röka men ändå fick mitt barn problem med astma/torr hud...

• Anonym (blä)

April Mamma, du ser ingen skillnad på en mamma som gör det hon kan för att försöka ge sitt barn en bra start i livet, oavsett om hon lyckas eller inte, eller en mamma som inte ens försöker. De är alltså usla i bägge fallen?

Så bra att din värld är bara svart eller vit. Ditt liv är förmodligen väldigt enkelt, grattis. Men vi andra lever i verkligheten och vet att det alltid inte blir som man tänkt sig.

• Anonym (inbiten)

Tyvärr har jag inte lyckats sluta röka under graviditeterna till min stora sorg. Fem barn. Rökt med alla. Inga komplikationer eller några som helst tecken eller tendenser till att jag har rökt, snygga moderkakor, storvuxna barn- möjligtvis att de skulle blivit större om jag inte rökt, men 4-4,6 kilo räcker gott för mig och en var 58 cm lång.

Men den största nackdelen som jag ser det är dock att de föds som nikotinister. Ett par bloss i tonåren och för dem är det som att återuppta ett redan etablerat missbruk eftersom de trots allt har varit detta från födsel. DET är riktigt läbbigt att tänka på!

• Anonym (skäms)

hejsan
    jag rökte under min graviditet jag drog ner i början men
    sen vart det som vanligt igen 1pac om dagen ungefär..
    jagf har inte märkt av något på min lilla tjej som nu är 3månader.. undertiden jag va grvid så va det så overkligt för mig att jag skulle ha ett barn.. jag viste att det inte va bra att jag rökte men jag kunde inte sluta... MEN när min lilla skrutta låg där på min mage för första gången ångrade jag mig så fruktansvärt och ja slutade röka där och då! men det är inte så lätt att sluta när man får en sån press från alla andra och känner press av att sluta röka då röker man nästan bara mer det vart så för mig i alla fall

Hoppas du lyckas sluta röka.. för du kommer att ångra dig ja lovar!

• Kallll

Min vän rökte som fan under graviditeten. Hennes dotter kom ut frisk och kry, men gick bort i plötslig spädbarns död. Min vän anklagade och skyllde på sig själv som fan. Den skulden hon satt med önskar jag ingen

• Anonym (gammal)
    Anonym ((Gravid)) skrev 2007-04-11 00:09:24 följande:
    Det är hemskt, ja jag vet! Att man ens kan utsätta livet i sin mage för detta gift. Men ni vänder jag mig till alla er som faktiskt rökt ca ett paket cigaretter/dag hela er graviditet. Hur har det gått för er!? Hur mådde barnet, blev det några komplikationer som bevisat var pga er rökning? Var ärliga, vill veta sanningen! Skriver här så alla ni som vill kan vara anonyma. Jag vet att ni finns därute och jag är en av dem! Behöver veta allt jag kan från er som vet!

HOPPAS NÅGON KAN SVARA!
    Jag är barn nr 3 i en syskonskara på 3 barn, alla födda från slutet av 50- till början av 60-talet. Mamma rökte med oss alla 3. Ingen av graviditeterna hade komplikationer. ingen av oss var underviktig. Ingen av oss 3 har haft problem med luftvägar eller allergier. Enligt våra bvc-kort har vi alla varit normalt friska barn.

Mamma rökte inomhus fram tills dess jag var ca 6 år. Hon slutade röka för att hon fick sitt första "riktiga" jobb då. Jag började på lekis och mamma gick ut i arbetslivet efter att ha varit hemmafru i 11 år.

Det var ganska vanligt med rökande föräldrar när jag var liten. När man dukade till middagar med gäster ställdes det fram en liten askkopp vid varannan tallrik på bordet. Det här var innan det var känt hur farligt rökning var.

Svar på tråden Ni som rökt ett paket cigaretter om dagen hela er graviditet - se hit!