Anonym ((Gravid)) skrev 2007-04-11 00:09:24 följande:
Det är hemskt, ja jag vet! Att man ens kan utsätta livet i sin mage för detta gift. Men ni vänder jag mig till alla er som faktiskt rökt ca ett paket cigaretter/dag hela er graviditet. Hur har det gått för er!? Hur mådde barnet, blev det några komplikationer som bevisat var pga er rökning? Var ärliga, vill veta sanningen! Skriver här så alla ni som vill kan vara anonyma. Jag vet att ni finns därute och jag är en av dem! Behöver veta allt jag kan från er som vet!
HOPPAS NÅGON KAN SVARA!
Jag är barn nr 3 i en syskonskara på 3 barn, alla födda från slutet av 50- till början av 60-talet. Mamma rökte med oss alla 3. Ingen av graviditeterna hade komplikationer. ingen av oss var underviktig. Ingen av oss 3 har haft problem med luftvägar eller allergier. Enligt våra bvc-kort har vi alla varit normalt friska barn.
Mamma rökte inomhus fram tills dess jag var ca 6 år. Hon slutade röka för att hon fick sitt första "riktiga" jobb då. Jag började på lekis och mamma gick ut i arbetslivet efter att ha varit hemmafru i 11 år.
Det var ganska vanligt med rökande föräldrar när jag var liten. När man dukade till middagar med gäster ställdes det fram en liten askkopp vid varannan tallrik på bordet. Det här var innan det var känt hur farligt rökning var.