• Mrs Simon

Fraga till Londonboende

Hej
    Hoppas att jag kan fa lite rad och tips av er Londonboende. Jag har bott i Italien de senaste 10 aren och gifte mig mig min italienske kille 2003. Vi jobbar bada i Milano men nu har han fatt ett bra erbjudande fran ett foretag i London city. Eftersom vi inte for sa langesedan kopte hus har dyker ju 10000 fragor upp i huvudet. Hur kommer vi trivas i London och hur lange ska jag vanta innan jag kommer efter honom. Eftersom jag vet att det ar jattesvart att hitta lagenhet ar det mest det jag ar orolig for. Hur vanligt ar det att foretaget erbjuder lagenhet i jobberbjudandet? Ar det nagot man kan begara? Hur mycket kostar en liten mer eller mindre central lagenhet i hyra i London? Vilka ar ?bra? omraden att bo? Ar det hutlost dyrt sa man ska kolla utanfor? Kan ni tipsa pa nagon lagenhetsida dar man kan kolla pa lagenheter? Vi har inga barn an men vi haller pa att forsoka. Hur ar barnomsorgen i London och framforallt hur ar det att bo med barn i London. Det kommer dessutom bli annorlunda for oss att bo I London dar bada tva kommer att vara utlanningar? Har I Italien har jag min man att uta mig at aven om jag kan ?systemet? efter sa manga ar har. Jag ar jattetacksam for alla tips och funderingar!

• Svar på tråden Fraga till Londonboende
  • utlandsmamma

hej

Visst är det alltid svårt att flytta till ett nytt land, speciellt när man inte känner till systemet. Jag har bott i England sedan 1997 och jag stomrtrivs, fast det har självklart tagit sin tid. Sedan skall jag tillägga att jag har tre barn, så jag vet hur det är att vara mamma i en storstad.

Vad börjar man.......det viktigaste att veta är att London är så stort och det är inte som hemma där ju närmare centrum man bor desto bättre. London består av många olika små centrum. Själv bor jag i Stoke Newington, och alla london mammor som är på detta forum vet att jag kan inte kan sluta ge lovord om detta område (ha ha), otroligt barnvänligt, nära city där de flesta jobbar. Vart skall din man jobba, staden är så stor så det finns många fina områden.

Angående boende så är det inte svårt att få lägenhet, man letar oftast 3 till 4 veckor innan planerad inflytting fast allt beror ju på vad man har råd med. En bra sida att titta på är

www.findaproperty.com

Barnomsorgen i London är dyr du betalar allt från 800 pund till 1400 i månaden för dagisplats. Från 3 års ålder får man lite pengar från staten och från 3.5 år får man gå på skoldagis som är gratis. Man får det dock att gå ihop, lönerna är ju bättre här. Många frågar hur det är att bo i London med barn, fast London är ju så mycket mera än Oxford street. Jsg tycker det fungerar jätte bra och skulle nu inte vilja flytta på mig.

Fråga på om du vill veta mera, lycka till med erat beslut och välkommen till fantastiska london

kram
    anna

• lexa

Jag håller med föregående talare. London är underbart med barn. Men annorlunda.
    Barnomsorgen sanslöst dyr, boende därimot ganska lätt att hitta. Vi flyttade för ett tag sedan det tog oss ca 2 veckor att hitta nytt men då visste vi vad vi letade efter.

Men jag rekommenderar att ni inriktar er på 1 område beroende på var din man ska arbeta så att han har bra transporter. Jag bor okså i Norra London och trivs bra. Men det finns många områden, några jag skulle rekommendera som är lite utanför och barnvänliga är Barnes, Putney, Hampsted, StokeNewington, Crouch End, Muswell Hill, Ealing Brodway.

Man ska nog räkna med att betala minst 1300/pund i månaden plus att det tillkommer räkningar och något som kallas Council tax som alla betalar och det kan variera.

Hjälper gärna till mera om du skulle behöva hjälp.

Svar på tråden Fraga till Londonboende