• Tezziluringen

Hur skulle du ha gjort?

Vi har väldiga problem med bonussonens beteende, han är odräglig. Skriker, trotsar om allt, kallar en fula saker, slåss, lyssnar inte på någon och repsekterar inte någon. han mår helt enkelt inte bra, och till största del tror jag att det beror på att han flackar fram och tillbaka varannan vecka mellan två boenden med olika regler samt två olika dagis. har påtalat detta för både min sambo samt pojkens mamma flertalet ggr, men inget händer eftersom dom inte lyssnar på det örat. Nu har det gått över 2 år, jag och min sambo har fått ett gemensamt barn samt har ett på väg. Nu har bonussonens beteende börjat gå ut även över lillebror (eller det har väl snarare pågått sedan han var nyfödd, och nu är han 16 månader) och jag känner att jag är på bristningsgränsen! Till saken hör att det är jag som går hemma som har bonussonen mest av alla, men ändå så verkar det som om ingen bryr sig när jag försöker tala om hur man har det här hemma med honom. Då får man bara höra (från sambons familj samt bonusens mamma) att man har valt det själv, att man bara klagar, att det måste vara en själv det är fel på eftersom bonussonen är så snäll och gullig när han är med dom. Jag blir helt enkelt inte trodd, och även fast min sambo vet precis hur hans son håller på här hemma så säger han det inte till någon, det är nog så att han skäms. Men sen får jag lida för att jag inte är en sån som orkar hålla tyst hela tiden.
    Även bonussonens mamma tycker hans beteende är jobbigt, och då har hon honom ändå mycket mindre än mig eftersom han hos henne går på dagis hela dagarna.
    Hur som helst, nu känner jag att jag är på väg att gå in i väggen totalt, och ingen bryr sig i att lyssna på mig. Jag orkar helt enkelt inte med att ta hand om min sambos otrevliga son längre, men så fort jag säger ifrån så får jag höra från alla håll (sambons sida) att jag är en idiot typ, att jag borde tänkt på det innan jag blev ihop och flyttade tillsammans med min sambo. Men till saken hör, att så här var det inte då. Då tog min sambo fulla ansvaret för sin son och hade honom bara när han var ledig, sedan började han ha honom varannan vecka och sakta men säkert har allt ansvar lastats över på mig eftersom jag varit mammaledig i över ett år nu.
    hur skulle du ha gjort? Lämnat sambon för att slippa bonussonens beteende? För jag har nu börjat fundera om det är enda utvägen (trots att jag älskar min sambo väldigt mkt), eftersom varken min sambo eller bonussonens mamma tänker ta itu med problemen som det ser ut, har ju som sagt pågått i över 2 år. Känns dock inte helt rätt att slita våra gemensamma barn från sin pappa pga bonussonens sätt, men vad ska man göra? Man orkar inte ta hur mkt skit som helst. Jag orkar inte gå här hemma med bonussonen och känna att varje minut är pest och pina, och att varje dag är ett evigt tjatande och bråkande.
    Tacksam för tips och råd.

• Svar på tråden Hur skulle du ha gjort?
  • Anasha

Då har du ju bara två val, antingen fortsätter du med det du inte trivs med i rädsla att han bara ser värde i dig som barnflicka eller så säger du ifrån och ser vad förhållandet egentligen bär.

• Tezziluringen
    Anasha skrev 2007-04-21 12:05:17 följande:
    Då har du ju bara två val, antingen fortsätter du med det du inte trivs med i rädsla att han bara ser värde i dig som barnflicka eller så säger du ifrån och ser vad förhållandet egentligen bär.
    Jadu.. inte lätt det är...
  • fröken Anna

Hej har bara skumläst i tråden lite. Verkar vara en ohållbar situation där barnen verkligen kommer ikläm som du själv säger.
    Verkligen inte klokt att låta dig ta så mycket ansvar över deras son.

Han var fem år va?
    Hur har de tänkt lösa situationen när han börjar i skolan?
    Skall han gå skola på två olika orter?

Jag tycker verkligen att du skall vägra ställa upp på det här mer. Vet att det är lätt att sitta så här och säga det. Du verkar göra ditt bästa för att pojken skall få det så bra som möjligt. Men i längden tror jag inte att du hjälper honom. Pappan skall ta hand om sin son när han är hos er. Kan han inte det, skall sonen vara hos sin mamma. Inte med dig.

• Anasha

Vad är svårt egentligen Tezziluringen, att få svart på vitt att din partner inte är intresserad av dig om du inte ställer upp på det som egentligen är hans ansvar? Är det den konsekvensen du är rädd för om du säger ifrån?

• Tezziluringen

Jag ska nog be min sambo läsa igenom detta trots allt, för han tror att det bara är jag som tycker och tänker så här. Men här får han ju se då att det inte är bara jag.

• Tezziluringen
    Anasha skrev 2007-04-21 13:23:49 följande:
    Vad är svårt egentligen Tezziluringen, att få svart på vitt att din partner inte är intresserad av dig om du inte ställer upp på det som egentligen är hans ansvar? Är det den konsekvensen du är rädd för om du säger ifrån?
    Jag tror dock inte att det är så att han bara är tillsammans med mig för att ha barnvakt åt sin son, för inte skaffar man väl två barn med någon man inte älskar?!
  • Anasha

Varför hotar han då med separation om du inte tar över hans egna föräldraansvar?
    Jag tror visserligen precis som du att det är ett tomt hot för att få dig att göra det som är bekvämt för honom, men det är ett mycket barnsligt och omoget sätt att gå till väga.

• Tezziluringen
    Anasha skrev 2007-04-21 15:57:25 följande:
    Varför hotar han då med separation om du inte tar över hans egna föräldraansvar? Jag tror visserligen precis som du att det är ett tomt hot för att få dig att göra det som är bekvämt för honom, men det är ett mycket barnsligt och omoget sätt att gå till väga.
    Ja det har du helt rätt i att det är! Och på något sätt måste allt detta få ett slut, men helst av allt vill jag inte behöva lämna honom bara för att han ska inse att det är fel som det är. Inga tips på hur jag kan få honom att förstå att hans son inte är mitt ansvar i alla lägen? Och hur jag ska få honom att lyssna utan att bli sur och vrång?
  • Anasha

Jag kan inte se något annat sätt som du kan visa honom att hans son är hans ansvar än genom att sluta ta över det ansvaret från honom.

Du vill försöka smita från att behöva säga ifrån för att du tycker det är obehagligt av nån anledning? Du måste säga NEJ och gå därifrån, vad är så farligt med det?
    Du behöver inte göra slut med honom för den sakens skull bara att du inte gör allt som han vill och önskar.

• Tezziluringen
    Anasha skrev 2007-04-21 17:58:26 följande:
    Jag kan inte se något annat sätt som du kan visa honom att hans son är hans ansvar än genom att sluta ta över det ansvaret från honom.Du vill försöka smita från att behöva säga ifrån för att du tycker det är obehagligt av nån anledning? Du måste säga NEJ och gå därifrån, vad är så farligt med det?Du behöver inte göra slut med honom för den sakens skull bara att du inte gör allt som han vill och önskar.
    Det är inte det att jag smiter, tro mig jag säger ifrån VÄLDIGT ofta.. det är bara det att jag inte har krafter kvar att bråka jämt.. Är höggravid, slut trött och har ont. Orkar inte låta den sista energin gå åt till att tjafsa, har ju min son på 16 månader som jag ska orka ta hand om oxå. tycker det måste finnas andra sätt att få honom och förstå på än att behöva bråka med honom.
  • Anasha

Då tycker jag att du ska sluta bråka och ta hand om under tiden, därför att då frågar du och gör ändå. Det enda du behöver sluta med är just detta att ta hand om under tiden.

• Liz86

Jag skulle kräva att bonusen får vara hos mig bara när samon är hemma. det är ju hans barn..det är ju inte ditt barn....Du har ju nog endå!

Svar på tråden Hur skulle du ha gjort?