• Louise3

Jag fick inte Pergotime

Hej på er!
    Jag har precis träffat läkaren igen eftersom jag tänkte fråga efter Pergotime som jag läst mycket om här. Men läkaren sa att det inte var någon idé att äta sådan tabletter om man har "vanlig menscykel". Så nu står jag här - på ruta ett igen! Tips på annat man kan göra? Vi får som sagt ingen hjälp av sjukvården då vi redan har barn tidigare. Vi har försökt i nästan två år nu.

(Solen skiner ju i varje fall idag, trots att mensen kom inatt...)

• Svar på tråden Jag fick inte Pergotime
  • Tigertofflan

Ja det är trist när det inte tar sig, men jag förstår inte heller varför du ska ha pergo om du har normal cykel?

Men någon sorts hjälp/koll måste ni väl få om ni försökt i 2 år?

• lillblåbäret

Tempar du så du vet att du inte har äl?

• becky J

Sök privat! Ibland stöter man på folk inom sjukvården som inte verkar fatta att man går dit för att få hjälp! Det gäller att ligga på själv, annars händer ingenting. Det är ju erat liv det handlar om. Kanske finns det annan hjälp att få än Pergotime som skulle passa er bättre?

• n1ettan

Jag har ätit pergo två kurer trots att jag har egen Äl. Det var min gyn som skrev ut det. Nu sist kollade dom med blodprov och då var jag överstimulerad och hade 100 i progesteronvärde. Så nu misströstar jag också för jag får inte äta mer pergo.

Av det jag hört om pergo, att man ger till kvinnor som har egen äl, så säger endel att det dubblar chanserna att bli med barn.

Jag fick ett tjockt segt och klistrigt äl sekret av pergon, istället för det vanliga mer lättflytande och i rikligare mängd.

För mig var det oerhört jobbigt att det varken fungerar med pergo eller att jag får äta mer. Det blir liksom- "vad gör vi nu?"

• Louise3

Vad jag vet så funkar min ägglossning men jag hade läst en del inlägg, som det av dig n1ettan, så därför tänkte jag att man kanske kunde få pröva Pergotime ändå.

Är det någon som kollat mannens spermier? Tips hur man går tillväga där - finns det "hemmatest"?

• Selenea

Louise3:

Spermaprover brukar ingå i vanliga fertilitetsutredningar, så söker ni privat får ni säkert göra det där. Tror att jag har sett spermatester för eget bruk förut, men jag minns inte var. De verkar inte ha dem på Apoteket nu i alla fall.

Lycka till!

• Eva Lotta

spermatester finns på www.storkhjalp.se eller com vet inte vad det är i slutet..
    har provat och de är helt ok...
    lycka till

• krost

Vad konstigt att det verkar vara olika i olika landsting. Vi fick Pergo fast att allt är normalt och jag har regelbunden ÄL. Ska äta första kuren när mensen kommer...

• Mirren

Akta dig för hemmatest. Vi prövade hemma och fick svaret "infertil" vid två tillfällen. När vi gjorde testet på riktigt visade det på ett utmärkt resultat. (Hemmatestet sa "färre än 10 miljoner" och labtestet sa "mer än 360 (!) miljoner"). Har kollat upp hemmatest senare och expertisen verkar vara helt enig om att det är bortkastade pengar. Bättre, mycket bättre att göra en riktig utredning hos en privat gynekolog.

(Jag har ätit Pergo i nästan ett halvår trots egen ägglossning.)

• tinani

Jag fick pergo fastän jag hade normal Äl fick fina foliklar som sen försvann ut i intet så mig hjälpte de inte och gyn tyckte att det var jättemärkligt.
    Nu har jag börjat med zonterapi och bara på 9 ggr har jag förlängt menscykeln till 28 dagar från 25 och är nu på bim-8 ungefär och det känns som om det har funkat den här gången. Vet inte varför det känns bara så.

• ooGizzYoo

Jag har egen normal äl men ska ändå in och prata pergo om 2veckor, hon säger att det skadar inte att pröva

• tro hopp kärlek

Nja,han har lite rätt.Jag åt pergo i 2 omgångar men eftersom jag hade bra äl värde så gav det inget.
    Däremot ett ivf ledde till barn.

Har du gett blodprov vid ägglossningen på sjukhuset så de vet ditt värde?
    Annars borde du få pergo.

Men det kanske inte hjälper om du har bra värde som sagt.Sen är de ju rädda för flerbörda.
    Jag fick dock "Tjata " mig till det.

Stå på dig!
    kram o lycka till nu!

• Krusbär

Hej!

Hittade en intressant artikel på nätet om Pergotime. Där varnar man för att skriva ut Pergotime till ofrivilligt barnlösa kvinnor med en normal ägglossning, eftersom det kan skapa nya problem och göra det svårare att ställa en korrekt diagnos.

www.inciid.org/article.php&id=249

• fru matte

Jag är en av de som precis genomgått en utredning och där resultatet var pos för oss båda. Vilket i och för sig är bra men inget händer ju för det.
    Jag har naturlig ÄL men har ändå fått rescept på Pergo och ska knappra det nu under sommaren i tre omgångar.
    Enl min läkare kan det ändå öka chanserna för att det ska bli ett plus. Men chansen för tvillingarn ökar också...

Det verkar vara väldigt olika från läkare till läkare vad man tycke rom pergo och när det ska användas.

Jag har precis avslutat min första kur så jag kan inte säga om det har gjort någon nytta än.
    Hittills har det bara bidragit till två dagar med migärn och tre dagar med rejäla magkramper. (jag är lite känslig när man petar i min hormonbalans)

Lycka till alla där ute!!

Svar på tråden Jag fick inte Pergotime