• stumpen

Rädd blivande far, Litar ej på BM

Vad gör den där barnmorskan igentligen? .Går något fel tillkallas ju läkaren, om nu BM har vett /kunskap nog att uppmärksamma fel i samband med förlossningen.Är ju mycket snack om att hyra in sådana där Doulor men är det någon som hyrt in en obstretiker och/eller barnläkare under förlossningen? Jag vet att de flesta förlossningar går bra men de flesta hus brinner inte ned heller men jag har försäkringar ändå. Förstår inte hur man kan överväga att föda på ett sjukhus som saknar barnläkare i jourtjänst. Vad gör BM och ev obstretiker då vid nedkomsten av svårt sjuka barn? Är det bara jag som har funderingar i dessa banor? Jag menar man kan väl lika gärna föda hemma om beredskapen medicinskt inte är fullgod vid sjukhuset.

• Svar på tråden Rädd blivande far, Litar ej på BM
  • Skogsgrön

Hej, låter vettigt att du oroar dig. Hade en förlossning som slutade med snitt och jag måste ändå säga att BM som är med på förlossningen är dess STÖTTESTEN. De är mycket mycket kunniga och du kan lugnt överlåta kunnander till dem och ägna dig åt att stötta, krama och bara finnas till för din kvinna. När det går tokigt så finns där läkare och annat, men det är oftast BM som först vet att det går tokigt och ser till att läkaren sen gör sitt jobb.

Lycka till! Ta reda på så mycket som möjligt innan så du känner dig trygg. Testa lustgasen på förlossningen så du vet hur den funkar och kan hjälpa tjejen med när hon ska andas... Å glöm inte ta med mat till dig, det är ett långt dygn, och sjukvården sörjer bara för kvinnans föda. Konstigt nog!

• 4 Före 30

Är det bara jag som förstår TS? För mig handlar det inte om själva förlossningen, utan just om ngt visar sig vara fel med barnet, har valt bort alla sjukhus utan barnläkare nattetid av just dessa skäl...
    Spelar ju ingen roll om BM har förlöst 500000 barn under sin förlossning! Hur många har hon opererat? Vad händer om barnläkaren inte hinner fram i tid när han "rings" in? Hur lever man med det för att man valt FEL sjukhus...
    Ni säger att jag överreagerar antar jag, jag säger att jag eliminerar de risker som JAG kan se...

Nu har jag fått alla mina barn med snitt och kommer få även det sista på samma sätt, så jag behöver inte riskera att det inte finns ngn läkare med vid förlossningen men jag skulle ändå aldrig välja ett sjukhus utan barnläkare nattetid...(dagtid oxå givetvis men oftast handlar det om natt...)

• 4 Före 30

Menar inte under BM förlossning utan givetvis utbildning

• Skogsgrön

Finns det BB som inte har snittläkare där dygnet runt!!! Nu blir jag rädd.

• Aktris

Jag kan bara hålla med TS. Är så glad att jag föder barn i US, här har man en läkare med sig under hela graviditeten och samma läkare förlöser dig. Så himla skönt!

• Aktris

Minatre skrev: De läkare som är knutna till förlossningen har inte samma kompetens som barnmorskan oavsett hur många år de läst..de läser nämligen inte till barnmorskor!

Så funkar det kanske i Sverige. Men eftersom att min OB sysslar med detta hela dagarna är hon såklart otroligt mer kompetent än en barnmorska.

• minatre

Aktris
    Om din OB förlöser barn hela dagarna så har hon/han samma kompetens som barnmorskorna när det gäller förlossningar...varken mer eller mindre. Barnmorskan ska ha all den kompetens man behöver för att förlösa en kvinna hon/han får inte mindre kompetens på det området än ngn annan som har som arbetsuppgift att förlösa kvinnor. Här i sverige är det oxå så att om ett snitt behövs så spelar barnmorskan fortfarande en vktig del även under snittet och läkarne behöver alltså barnmorskan även där och det samma gäller vid tångförlossningar eller om tex en sugklocka sätts så är det inte så att läkaren kommer in och tar över utan han har vissa arbetsuppgifter som han utför och andra uppgifter ska barnmorskan utföra under även förlossningar med komplikationer så även där spelar barnmorskan fortfarande en viktig roll och behövs...i sverige ersätter alltså inte ngn läkare barnmorskan vad gäller kompetens oavsett hur barnet föds eller vilka komplikationer som tillstöter. Här är det mer ett sammarbete mellan barnmorska och läkare där man kompletterar varandra och ingen kan ta den andras plats.
    Dock hade det såklart varit bra om vi haft samma barnmorska både under graviditeten, förlossningen och efter graviditeten precis som i många andra länder. Men tyvärr får vi då oxå betala för det själva..men väljer vi att betala kan vi få det så vi oxå. När det gäller den gratis graviditets/förlossningsvården ser det inte ut så här...

• Mamma Mio

Finns studier som visar att när läkare förlöser normala förlossningar så ökar antalet komplikationer.

Normal förlossning=barnmorskan bäst.

något partisk mammamio
  • Aktris

Mamma Mio: Igen, så kanske det är i sverige, men om läkarna har lika mkt erfarenhet som BM så är det självklart bättre med en läkare.

• minatre

Aktris
    Varför...om en läkare har lika mycket erfarenhet som en BM så är han/hon jämställd med en barnmorska...på vilket sätt skulle han/hon vara bättre? Är det pga titeln då??
    Och i sverige har vi färre komplikationer vid förlossningar än övriga europa sverige ligger högt i topp gällande detta så tydligen är våra barnmorskor väldigt väldigt bra!

• syrra

Den läkare som snittar en mamma är en gynläkare inte en barnläkare. Det finns sjukhus som inte har barnläkare dygnet runt, men det finns alltid en jourläkare på plats och en neonatolog som har bakjour som läkaren på plats kan kontakta dygnet runt.

Mamma till Michael 970113 och Joachim 980612 och lillasyster BF 24 maj
  • Mamma Mio

Nej, titta i alla de länderläkarna tagit överden normala förlossningen!!!!
    Skrattretande.
    60%snitt.....eller mer. Fint eller hur!!
    Dessutom är inte dödligheten mindre hos barnen då. Fint.

något partisk mammamio
  • Aktris

Jag kan då lova att vi inte har närheten av 60% snitt i USA. Sen har vi mkt mindre underlivsskador här än i sverige.

Men inget ont om Sveriges system, det funkar ju utmärkt!Detta är ju bara att jag personligen föredrar att ha en erfaren läkare, men framför allt att jag vet precis vilken läkare jag kommer ha under förlossningen, altså läkaren som ha följt hela min förlossning, som jag känner mig trygg med och som känner mig och mina önskemål. Det tycker jag är den största fördelen.

Svar på tråden Rädd blivande far, Litar ej på BM