• Dammen

New York

Min sambo har fått erbjudande om att jobba i New York under ca ett halvår med start så fort som möjligt. Jag är just nu mamma ledig med vår dotter Alva som är 4,5 månader och vi har även en son som heter August, han blir 2 år i augusti.  Är det  någon som har tips på vart man lämpligast bor, skall man bo centralt på Manhattan i lägenhet eller är det lämpligast att bo i villa i närliggande områden? I så fall har ni något tips på bra områden? Hur är det med lekplatser mm? Hur fungerar det med föräldrarpenningen?  Finns det någon motsvarighet till vår Öppna Förskola som vi ofta besöker i Sverige? Sist men inte minst, så skulle jag hemsk gärna vilja knyta kontakter med er som är i liknande situation som mig/oss!

• Svar på tråden New York
  • lexa

Hej vill bara tipsa om nåot som heter www.svenskamammor.com som är väldigt stort i USa, och grundades i New York. Genom dom kan du träffa mycket folk och få tips.

• amnai

Om ni bara ska bo i New York i ett halvår, skulle jag satsa på att bo i stan, eller mycket nära stan, och nära en park eller bra lekpark för tvååringens skull.

Vi bor ca 1 timme från NYC, i Connecticut, men min man jobbar för det mesta inte på Manhattan. Åker endast in en gång per vecka.

Greenwich, CT, är mycket fint. Bra resväg till NYC.

För oss som har lite större barn, och MYCKET fysiskt aktiva barn, skulle det inte passa att bo i en storstad. Mina barn behöver möjligheten att själva kunna gå ut och springa, cykla, leka. Därför passar hus bättre. vi bor ett kvarter från havet och det är 15 minuters gångväg till stranden. Perfekt för oss.

Svar på tråden New York