vad säger ni ( england)
om vi flyttar till england kan vi då sätta barnen i de offentliga skolan eller är den så dållig så att de bara är den privata som duger.
om vi flyttar till england kan vi då sätta barnen i de offentliga skolan eller är den så dållig så att de bara är den privata som duger.
Min syster bor i Skottland och deras barn går i den offentliga och är nöjda med det!
Jag tror helt det beror pa vilket omrade du bor i. Det finns nagot som heter the Good school guide man kan titta i.
Skriver mitt ex jobb om skillnader mellan svenska och engelska skolan. Det är helt upp till område. Disciplinen i den engelska skolan är helt annorlunda ifrån den svenska.
Vi kommer förhoppningsvis få in vårt barn i en statlig skola som vi bor nära. Men som sagt skulle jag bo i ett "dåligt område" med bara dåliga skolor kanske jag slulle överväga privat skola eller flytta till ett område som hade bättre skolor.
Det är stor skillnad mellan skolor och skolor här i England. Välkommen till skolhysterin och "catchment area" :o)
Mina två äldsta går på den lokala skolan, de är 5 och 8 år. Deras skola är jättebra. Det viktiga att komma ihåg är att ansökningar till skolan måste vara inne ett helt år innan skolstart. Glömmer man av detta datum, som jag gjorde oups får man ta de skolor som blir över i kommunen man bor i. Jag hade dock tur eftersom jag bodde 2 min från skolan kom jag högst upp på listan och fick en plats dagen innan han började.
Det är viktigt att man väljer "rätt" område så man kommer in på den skolan man vill eftersom det är så stor skillnad på skolor och skolor.
titta gärna in på våra pojkars skola om du vill se hur en dag ser ut i england.
www.bettylayward.hackney.sch.uk/
lycka till
Som sagt - det beror jättemycket på var du bor. I vissa områden är de offentliga skolorna lika bra eller t.o.m. bättre än privata.
Jag skulle rekommendera att hitta en bra offentlig skola först och prova. De privata skolorna har alltid inträdesprov för barn över 11, och studietakten är väldigt hög och hård. Beroende på barnens förutsättningar med språk etc. kan det kanske bli lite tufft. Skulle sedan ni inte vara nöjda med den offentliga skolan kan ni ju alltid söka privat skola.
Bästa sättet att kolla hur bra skolorna är där ni ska bo är att läsa rapporterna från Ofsted. Ofsted är den myndighet som inspekterar och betygsätter alla offentliga skolor plus också alla dagis, förskolor och fritis.
www.ofsted.gov.uk/
Klicka på inspection reports så kan du söka dig fram.
Lycka till !
Glömde säga att förutom Ofsted, så kan man också kolla den årliga school league table. Det baseras på key stage tester och finns för primary och secondary schools (offentliga). Resultatet visar hur mycket kunskaper eleverna på skolan får - och borde då alltså visa på hur kvalitativ undervisningen är. Men det brukar debatteras rätt ofta hur rättvisande detta är - så jag skulle nog gå mer på Ofsted rapporten. men det skadar ju inte att kolla att skolan inte har botten resultat ialla fall.
www.dfes.gov.uk/performancetables/